پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

احکام مقابله باساخت وساز غیرمجاز کامل اجرا نمی شود

0

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدصادق اکبری ظهر یکشنبه در جلسه تکریم و معرفه رئیس دادگستری شهرستان سوادکوه، با بیان اینکه در زمان پیامبر نیز کوته‌فکران، مغرضان و معاندان به پیامبر بسیار آزار می‌رساندند، خاطرنشان کرد: در زمان کنونی نیز جاهلان، کافران و معاندان نور ایشان را بر نمی‌تابند و آنچه لایق خودشان است را به ایشان نسبت می‌دهند و همه شما دیدید که مسلمانان و غیرمسلمانان در پاسخ به این اهانت زبان به اعتراض گشودند و ما هم مراتب انزاجار خود را نسبت به همه توهین‌کنندگان به مقدسات اعلام می‌کنیم.

رئیس کل دادگستری استان مازندران با بیان اینکه مسلمانان اعم از شیعه و سنی همه در یک مسیر و طبق تعالیم اسلام و قرآن در حرکتند، خطاب به توهین‌کنندگان به ساحت مقدس پیامبر اسلام گفت: سخنان شما تأثیری در این حرکت مسلمانان نداشته و نه تنها موجب ایجاد فاصله نشده، بلکه مسلمانان را علیه کافران متحدتر ساخته است.

وی پیامبر اسلام را الگوی حسنه عالمیان دانست و با بیان اینکه یکی از شئونات حکومت پیامبر، امر قضاوت بود، بر لزوم تأسی کارگزاران و قضات از پیامبر اسلام اشاره کرد و گفت: قضاوت پیامبر اسلام و امیر مؤمنان (ع) بر اساس عدالت بوده است و هیچ گزارشی مبنی بر اینکه آنها به عدالت رفتار نکردند، نداریم و سایر ائمه و فقها نیز از جمله آداب قضا را عدالت ترسیم کردند و در همه بخش‌ها باید عامل به این امر باشیم.

اکبری با بیان اینکه بواسطه عدالت جامعه مرده، حیات طیبه می‌یابد، یکی از افتخارات خود و دیگر قضات را قرار گرفتن در مسند قضا در جمهوری اسلامی برشمرد و قدردانی عملی این افتخار را رسیدگی و داوری عادلانه، مبتنی بر قانون و براهین عنوان کرد و افزود: قضات ما قدر این موقعیت را می‌دانند و با مجاهدت سعی در تحقق این مهم دارند و هرچند به جایی رسیده‌ایم اما هنوز از مطلوب فاصله داریم.

وی با اشاره به نعمات جنگل، کوه و دریا در استان مازندران، بر لزوم حفظ این باریکه ارزشمند و استفاده بجا و عدم اجازه تصرف غیرقانونی در آن تأکید کرد و با بیان اینکه اگر مسئولان به وظیفه خود خوب عمل کنند، دیگر نوبت به دستگاه قضا نمی‌رسد و هزینه نیز کمتر خواهد بود، افزود: اگر ادارات با پیشگیری اجازه تصرف به انفال را ندهد، تجاوزی صورت نمی‌گیرد اما اگر به امر پیشگیری توجه نشود و نوبت به اقدام قضائی برسد، متجاوز باید حبس و خسارت مالی متحمل شود و آنچه ساخته شد باید قلع و قمع شود که این امر نیز در مجموع هدر رفت سرمایه کشور است.

رئیس کل دادگستری استان مازندران با اشاره به سخنان رئیس قوه قضائیه مبنی بر اینکه مدیران باید به وظایف خود عمل کنند، افزود: اگر مدیری به وظیفه خود عمل نکند و با این ترک خدمت به بیت المال خسارت وارد شود باید مدیر پاسخگو باشد حتی اگر بازنشسته و یا جابجا شده باشد.

وی با تأکید بر امر پیشگیری در حوزه‌های مختلف بویژه منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و حریم راه‌ها، خاطرنشان کرد: اگر پیشگیری افاقه نکرد باید به موقع اقدام و طرح دعوی و شکایت کنید و کمبود امکانات را به مراتب بالاتر خود اعلام کنید تا متناسب با هجمه، امکانات در اختیار شما قرار دهند و در صورت عدم تأمین امکانات مسئولیت متوجه آنهاست.

این مسئول با اشاره به وجود مشکلات در بحث اجرای احکام، از جمله آن به عدم اجرای حکم به امید مشمول زمان شدن یا گم شدن پرونده و یا تغییر قانون اشاره کرد و افزود: در مواردی نیز اجرای حکم کامل نیست و در قلع‌وقمع تنها به تخریب یک دیوارک اکتفا می‌شود و گزارش خلاف واقع مبنی بر اجرای حکم فرستاده می‌شود و در برخی موارد نیز حکم اجرا شده اما نگهداری نمی‌شود و متصرف آن را دوباره تصرف می‌کند.

وی با بیان اینکه در شهرستان سوادکوه گزارش‌هایی مبنی بر اجرای حکم و عدم نگهداری و تصرف دوباره متصرف وجود دارد، گفت: برخی نیز با این متصرفان همراهی می‌کنند و گاه اجرای واقعی حکم انجام نمی‌شود و دادستان باید عرصه را بر این متخلفان تنگ کرده و اجازه جولان به آنها را ندهد تا ما شاهد اجرای عدالت در شهرستان باشیم.

اکبری یکی از مسائل مهم شهرستان سوادکوه را معادن عنوان کرد و با بیان اینکه ما از همه تولیدکنندگان حمایت می‌کنیم اما طبق قانون، افزود: به نام تولید و اشتغال نباید مرتکب کارهای ناروا شد و تولید و اشتغال باید با دوری از اعمال مجرمانه باشد.

وی با اشاره به عشریه‌ای بودن منطقه و با بیان اینکه هنوز در این شهرستان معنای ریش‌سفیدی از میان نرفته، بر لزوم استفاده از ظرفیت ریش‌سفیدان و متنفذان محلی و شورای حل اختلاف در مسئله صلح و سازش دعاوی اشاره کرد و گفت: صلح و سازش، میانجی‌گری و داوری سه طریق برای به مصالحه کشاندن یک دعوا است و باید از این سه شیوه، نهایت استفاده را برد.

کد خبر 5061450
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.