پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

احراز صلاحیت‌های درست جلوی انحلال و دستگیری در شوراها را می‌گیرد

0


دکتر صادقعلی رنجبر استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارتباط با استقبال نامزدها از ثبت‌نام در انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها اظهار کرد: مازندران با وجود اتفاقات تلخ دوره پنجم شوراها به ویژه شوراهای بعضی از شهرها، استقبال قابل قبولی در ثبت‌نام داوطلبان داشته و مهم‌تر از تعداد ثبت‌نام شده‌ها، حضور معدود چهره‌های آشنا و خوشنام در میان ثبت‌نام شده‌هاست که می‌توانند هم اعتمادهای از دست رفته را برگردانند و هم دوباره تنور انتخابات را گرم کنند و مردم را به پای صندوق‌های رأی کشانده و حضور حداکثری و یا حضور متعارف و قابل قبولی را به ثبت رسانند.

وی گفت: البته حضور پرانگیزه چهره‌های جوان و جویای نام نیز موهبتی است که در ابتدا جوان‌گرایی و تحقق آرمانی اهداف گام دوم انقلاب را در پی دارد و در ثانی اقشار قابل اعتنایی از مردم و به‌ویژه خانواده‌های‌شان را به پای صندوق می‌آورد.

این استاد دانشگاه افزود: به هر حال مشکلات معیشتی هشت سال گذشته به‌ویژه چهار سال اخیر، اراده عمومی را برای رأی دادن به ناتوانان پرادعا و حتی نااهلان خیانت‌پیشه، تحت تأثیر منفی قرار داده و شاید اصلی‌ترین عامل به حد نصاب نرسیدن نامزدها در برخی روستاها همین بوده و این امر به طور قطع بازتاب برآورد منفی مردم از اغلب اعضای شوراهای شهر و روستا در مازندران بوده است.

رنجبر در ادامه با اشاره به حضور برخی فرهیختگان و حتی ژورنالیست‌ها و اصحاب رسانه، متذکر شد: نظر به اینکه انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ مجازی‌ترین انتخابات پس از پیروزی انقلاب اسلامی است، به طور طبیعی نیازمند بصیرت ویژه انتخاباتی، در شکل‌گیری حماسه حضور و نیز حماسه انتخاب اصلح به منظور تکرار نشدن اتفاقات تلخ شورای پنجم و یا حتی انتخابات سراسری است!

وی یادآور شد: مهم‌تر از ثبت نام‌ها، احراز صلاحیت‌هاست که طی آن باید در یک مراقبت هوشمند، هم به برگزاری شورانگیز انتخابات با تنوع چهره‌ها و گرایشات انتخاباتی اندیشید و هم به پیشگیری از حضور نااهلان پرداخت تا دوباره کام مردم از کج دستی‌ها و دستگیری‌های اعضای شوراها تا مرز انحلال، تلخ نشود.

این کارشناس سیاسی گفت: در رصد نامزدها و تبلیغات زودهنگامی که در فضاهای مجازی و محفلی راه انداخته‌اند، باز هم همان نگرانی همیشگی وجود دارد و آن اینکه، سر و صدای تبلیغاتی و میدان‌داری کم‌توان‌ها، بسیار پررنگ تر و بیشتر از توانمندهای مأخوذ به حیاست!

رنجبر افزود: شاخص‌های شناسایی کم‌توان‌ها قطعا می‌توانند شامل بی‌مهارتی‌ها، ناآشنایی‌ها، شعارزدگی‌ها، بی‌برنامه بودن‌ها، فقدان بانک اطلاعاتی از بستر مأموریت‌ها و عدم انطباق پیشینه عملکردی با ادعاها و وعده‌های انتخاباتی باشند.

وی در پایان گفت: برگزاری انتخابات سالم و کم‌تخلف، انتظار منطقی مردمی است که با وجود فضاسازی‌های منفی شبکه‌های ماهواره‌ای و پادوهای آنها در فضای مجازی، قصد دارند با حضور در پای صندوق‌های رأی، ثابت کنند که قادر به تفکیک تکلیف الهی و اجتماعی خود با مشکلات معیشتی خویش‌اند و از حضور در صحنه پا پس نمی‌کشند.

 /۸۶۰۴۱/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.