پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اجرای طرح مزرعه کمپوست در ۳۳۹ روستای مازندران

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، سجاد رضایی معاون مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران در جلسه با دهیاران استان اظهار کرد: در حال حاضر از بین ۳ هزار و ۶۰۰ روستای استان بحث جمع‌آوری زباله در بین هزار و ۸۳۰ روستا در دستور کار قرار دارد و در بقیه روستاها به شکل سنتی زباله‌ها دفن می‌شود.

وی با اشاره به اجرای موفق طرح مزرعه کمپوست در دو روستای مازندران، گفت: امسال  ۳۳۹ روستا را به‌عنوان پایلوت طرح با کمک دهیاران بخشداران و فرمانداران قرار دادیم.

معاون مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران با بیان اینکه طرح تفکیک زباله از مبدا این طرح باید طی چهار سال آینده تمام روستاهای استان را دربرگیرد، اضافه کرد: با این طرح کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی زباله را در روستاهای استان و سایت‌های جمع‌آوری زباله خواهیم داشت.

رضایی با بیان اینکه تاکیدمان روی دفن زباله و بازیابی انرژی است، اضافه کرد: استاندارد بین‌المللی زباله در روز ۳۰۰ تا ۳۵۰ گرم است ولی با تولید ۷۰۰ گرم زباله در روز از استاندارد پیشی گرفت که یکی از راهکارها کاهش حجم ورودی زباله است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح به ایجاد درآمد پایدار روستایی کمک خواهد کرد، یادآور شد: دهیاران نیز باید از ابزارهای تشویقی بهره بگیرند.

معاون مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران با اعلام اینکه موضوع دیگر تولید انرژی برق در پشت بام منازل است، تصریح کرد: این طرح هم با وجود هزینه پایین می‌تواند موجب درآمد بالا در روستاها باشد.

رضایی به تولید و پرورش گل و گیاه در بسیاری از روستاهای سطح استان اشاره کرد و گفت: همچنین طرح هر خانه روستایی پرورش ۱۰۰ طیور از دیگر طرح‌هایی است که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در حال بررسی و اجرا است.

گفتنی است، از سوی علیخانی معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار مازندران، سجاد رضایی به‌عنوان رئیس کمیته پسماند روستایی در استان مازندران منصوب شد.

 /۸۶۰۳۴/ج/ی


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.