پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اجرای طرح ساماندهی داوران قرآنی/ تشویق خیران به ترویج وقف قرآنی

0

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، حمید مجیدی‌مهر شب گذشته در آیین اختتامیه مرحله استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در مجتمع فرهنگی و قرآنی بصیرت آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) این شهرستان، اظهار کرد: باید با توسعه و تبلیغ وقف قرآنی زمینه را برای برگزاری مسابقات قرآنی با کیفیت و کمیت بالا بیشتر از گذشته مهیا کنیم.

وی افزود: با ترویج وقف قرآنی واقفان نیک‌اندیش در برگزاری مسابقات اهتمام می‌ورزند و قرآن کریم بهتر و بیشتر در بین مردم ترویج می‌یابد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه باید مسابقات قرآنی و فعالیت‌های قرآن در آستان مقدس امامزادگان برپا شود، تصریح کرد: با برگزاری رویدادهای قرآنی در امامزادگان مردم را بیشتر به شرکت در فعالیت‌های قرانی سوق داده و تشویق می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه ۷۴ درصد از وقف‌ها برای سیدالشهدا(ع) و برگزاری مراسم و خرج دادن برای امام حسین(ع) است که فقط باید براساس نیت واقفان در این بخش هزینه شود، یادآور شد: چرخ رقابت‌های قرآنی به همت واقفان نیک‌اندیش می‌چرخد.

مجیدی‌مهر با اشاره به اینکه گردش مالی و هزینه‌های برگزاری مسابقات قرآنی بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان است، ادامه داد: باید مسؤولان در جامعه خیران و افراد نیک‌اندیش را به سمت وقف‌های قرآنی هدایت و تشویق کنند.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با اعلام اینکه چهره‌های قرانی باید راه خود را مشخص کنند و اگر می‌خواهند قاری یا حافظ قران باشند با کسب علم، آموزش‌های کامل و دانش در بخش‌های مختلف قاری و حافظ شایسته و خوب باشند، یادآور شد: مسابقات قرآنی باعث می‌شود تا نخبگان قرآن ضعف‌ها را شناسایی کرده و در راه برطرف کردن اشکالات برآیند.

وی با اعلام اینکه یک چهره قرانی باید بداند برای چه در رشته تلاوت، ترتیل یا حفظ فعالیت دارد، بیان کرد: اگر کار برای رضایت خداوند و صاحب قرآن نباشد عمر فعالیت یک قاری قرآن به ۱۰ سال نمی‌کشد ولی اگر کارها برای خداوند باشد صاحب قرآن عزت و ماندگاری می‌دهد پس باید خداوند در اولویت باشد تا مسابقات‌مان هم خدایی پیش رود.

مجیدی‌مهر با اشاره به نظارت مستقیم بر روند برگزاری و داوری مسابقات قرآنی، گفت: طرح ساماندهی داوران قرآنی در دستور کار سازمان اوقاف و امورخیریه قرار دارد و تاکنون یک مرحله از این طرح برگزار شده و مراحل دیگر در آینده نزدیک برگزار می‌شود.

تنظیم سند توسعه قرآنی در مازندران

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: سند توسعه قرآنی در مازندران با فعالیت کارگروه ویژه تنظیم شد هرچند جایگاه فعالیت‌های قرآنی در مازندران مناسب نیست.

 آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی در آیین اختتامیه مرحله استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در مجتمع فرهنگی و قرآنی بصیرت آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) این شهرستان، اظهار کرد: کار برای قرآن برای همیشه ماندگار و جاودید است و نزد خداوند اجر معنوی ویژه دارد.

وی با بیان تنظیم سند توسعه قرآنی در مازندران، افزود: نباید تعداد هیأت‌های قرآنی در استان کمتر از هیأت‌های مذهبی باشد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اعلام اینکه اگر در زمینه قران و علوم قرانی تلاش داریم دین خود را ادا می‌کنیم هرچند کوچکترین گام برای قران ماندگار بوده و دارای اجر است، تصریح کرد: با عملیاتی شدن سند توسعه قرآنی پس از سال‌ها، باید شاهد روزافزون پیشرفت و تعالی قرآنی در مناطق مختلف باشیم.

وی با اشاره به رشد چشمگیر فعالیت‌های قرآنی بعد پیروزی انقلاب اسلامی، یاداور شد: نباید در زمینه توسعه فعالیت‌های قرانی شاهد سکون و ترک فعل باشیم.

محمدی لائینی با تأکید بر اینکه جایگاه فعالیت‌های قرآنی در مازندران با توجه به وجود حوزه‌های قرآنی مناسب نیست، ادامه داد: به جامه عمل پوشاندن بیانات رهبر انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون چهره قرانی در کشور فاصه زیادی داریم.

وی با اعلام ناعادلانه بودن توجه ما به قرآن، گفت: آمل از شهرهای شاخص مازندران است و با توجه به وجود عالمان و بزرگان دینی و مذهبی در این شهرستان باید فعالیت‌های قرانی فراوان باشد.

محمدی‌لائینی با اشاره به اهمیت ویژه اجرا شدن سبک و سیاق قرآنی در جامعه، افزود: با توجه به اینکه در روزهای مختلف سال به خواندن قران اهتمام می‌ورزیم باید عامل به قرآن هم باشیم و نقش قرآن و آیات الهی در زندگی اجتماعی و فردی ما هویدار باشد.

وی با بیان اینکه هر فرد مسلمان در طول سال لازم است دو بار قران ختم کند، تصریح کرد: از نهاد آموزش و پرورش انتظار داریم هر دانش‌آموز پس از ۱۲ سال کسب علم و دانش حداقل قرآن را بدون غلط به درستی تلاوت کند و نماز یومیه خود را به درستی ادا کند.

مظلومیت قاریان بین‌المللی مازندران

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران در این مراسم با اشاره به برگزاری چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قران کریم و مشخص شدن چهره‌های برتر قرآنی، اظهار کرد: خدمت به مردم و کار در راه توسعه و اعتلای قرآن کریم بسیار بزرگ و باعث افتخار است.

حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی با اعلام درخشش چهره‌های برتر مازندرانی در مسابقات کشوری و بین‌المللی، افزود: با توجه به وجود یک هزار و ۳۶۱ امامزاده در مازندران و فعالیت در ۷۱ امامزاده شاخص این اماکن متبرکه مجریان برنامه‌های فرهنگی و مذهبی هستند.

وی تصریح کرد: مسابقات قرآنی یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین رویدادهای استانی هستند که در این مسابقات در بخش برادران و خواهران بیش از ۲ هزار نفر نام‌نویسی داشتند که در پایان ۳۲۰ نفر به مرحله پایانی راه یافتند.

حیدری با اشاره به وجود شهرهای شاخص قرآنی در مازندران، گفت: انتظار داریم از چهره‌های قرآنی و نفرات برتر مسابقات بین‌المللی مازندران در محافل و مجالس قرانی مازندران بهره‌گیری شود.

 /۸۶۰۱۲/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.