پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اجرای طرح رایگان سنددار کردن اراضی خرد کشاورزی

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، حسن بابایی عصر امروز در جلسه حفظ حقوق بیت‌المال استان مازندران، اظهار کرد: جشن انفال زراعی استان مازندران را بنا به قول استان مازندران قرار است، که برگزار کنیم.

وی با اشاره به سیاست قوه قضائیه در بحث سند تحول گفت: چالش‌ها شناسایی و راهبردها و راهکارها تعریف شده و این طرح که از دوره فعالیت آیت‌الله رئیسی در قوه قصائیه شروع شده در حال حاضر با مدیریت حجت‌الاسلام اژه‌ای نیز در حال پیگیری است.

رئیس سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور خاطر نشان کرد: با صدور اسناد حدنگار دخالتی در کاربری اراضی نمی‌کنیم، هدف ما هویت‌بخشی به اراضی کشاورزی است در این طرح به توسعه روستا کمک می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اضافه کرد: با اجرای این طرح جلوی فساد و زمین‌خواری گرفته شده و زمین تکمیل اطلاعات بانک زمین کشور فراهم می‌شود.

وی با اعلام اینکه در اراضی زراعی ویلاهای آنچنانی ایجاد می‌شود، افزود: متولیان خدماتی هم به دلیل نداشتن اسناد مشخصه به این مجموعه خدمات ارائه می‌دهند.

بابایی ادامه داد: در امکانی که زمین‌خواری انجام می‌شود، متولیان امر که کوتاهی کردن به عنوان شریک جرم مورد مواخذه قرار گیرند.

وی با اعلام اینکه در کاداست و حدنگاری به دنبال مشروعیت بخشی اراضی افراد نیستیم، افزود: با اجرای این طرح بنا به توسعه روستا و کشاورزی کمک می‌شود، استاندار مازندران و رئیس کل دادگستری مازندران قول همکاری دادند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یادآور شد: مسؤولان استانی قول دادند که تا پایان سال مازندران به جایگاه مناسبی در این زمینه برسد، در دو شهرستان کشور به صورت پایلوت این طرح عملیاتی شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: نقشه‌برداری اجرای این طرح رایگان بوده و منابع مالی این طرح تامین شده اعتبارات کاداست دریافت شده و در استان مازندران هم هرچه اعتبار مورد نیاز باشد تقدیم می‌شود و از هیچ کشاورزی ریالی بابت نقشه‌برداری دریافت نمی‌کنیم.

 بهار زمین خوران در استان پایدار است

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام محمد صادق اکبری اظهار کرد: اجرای طرح سند دار کردن اراضی خرد کشاورزی در دستور کار قرار گرفته و مشکلاتی در این زمینه وجود داشته و همه دستگاه‌های استان همکاری مناسبی داشته‌اند.

وی تصریح کرد: در استان مازندران برخلاف دیگر استان‌ها پرونده‌های زیادی در زمینه بحث اراضی تشکیل شده است، مسائل و مشکلات زیادی در بحث حریم و بستر زیاد است.

رئیس کل دادگستری مازندران، خاطر نشان کرد: قوانین موجود مشکل استان مازندران را در زمینه انفال حل نمی‌کند و نیازمند تغییر قوانین هستیم.

وی ادامه داد: باید استراتژی و سیاست ویژه در این استان باید لحاظ شود، برای ساخت‌و‌ساز تعریف مشخصی وجود ندارد، تا زمانی که برنامه مشخص برای ساخت‌وساز وجود نداشته باشد بهار زمین خوران در استان پایدار است.

 بیش از ۹۰ درصد اراضی ساحلی داری سند مالکیت است

در ادامه شهریاری مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مازندران در ارتباط با وضعیت سند مالکیت اراضی ساحلی،گفت: بیش از ۹۰ درصد اراضی ساحلی داری سند مالکیت است همچنین سند مالکیت اراضی ساحلی در غرب استان مازندران به جز یک منطقه محدود صادر شده است.

وی کل اراضی ملی استان مازندران را  یک میلیون و ۹۳۹ و هزار و ۹۸۵ هکتار  اعلام کرد و گفت: تاکنون برای یک میلیون ۷۶۷ هزار هکتار سند مالکیت صادر بیش از دو هزار و ۲۰۵ هراز سند مالکیت صادر شده است.

 مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران خاطر نشان کرد: تنها دو درصد اراضی کشاورزی تاکنون سند دار شده است که برای افزایش این آمار نیاز به همکاری سازمان جهاد کشاورزی داریم.

 /۸۶۰۰۴/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.