پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اجرای سند راهبردی سپاه کربلا گامی در مسیر توسعه همه جانبه مازندران

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، امید هادیانی رئیس مجمع بسیج مازندران در خصوص جزئیات سند راهبردی سپاه مازندران و راهکارهای عملیاتی کردن این سند گفت: سند راهبردی سپاه مازندران مطابق با توصیه‌های هفت‌گانه رهبری تنظیم شد و ساختار و قالب آن به گونه‌ای است که عرصه‌هایی که رهبری تذکر دادند مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه موارد تاکیدی رهبر را به ۴۰ موضوع تخصصی تبدیل و در نهایت سند را در ۲۱ فصل تنظیم کرده‌ایم، اظهار کرد: پیش‌نویس سند توسط گروه‌های تخصصی مجمع بسیج استان آماده شد و هر موضوعی یک مدیر پروژه داشت و در این موضوعات هیئت علمی دانشگاه‌ها، کارشناسان و مسؤولان دستگاه‌های اجرایی حضور داشتند و موضوعات به صورت ترکیبی بررسی می‌شود.

رئیس مجمع بسیج مازندران افزود: در مرحله بعد این پیش‌نویس آماده شده را در اختیار اقشار بسیج قرار دادیم تا به بحث و تبادل نظر درباره آن بپردازند و پرسشنامه‌ای تدوین و در اختیار کارشناسان دستگاه اجرایی قرار داده تا نظرات خود را ارائه دهند.

هادیان بیان کرد: قبل از هر اقدامی اسناد بالا دستی استان را بررسی کردیم تا این سند با اسناد بالایی مغایرتی نداشته باشد و در نهایت در هر موضوعی فرصت و تهدیدها را احصا کردیم تا راهبردها منطبق با سیاست کلان نظام  و ابلاغ رهبری باشد.

وی در خصوص چگونگی اجرای این سند علمی گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین استاندار و سپاه منعقد می‌شود و انعقاد این تفاهم‌نامه چند اتفاق مهم را به همراه دارد؛ به عنوان مثال در شورای برنامه‌ریزی استان مطرح می‌شود و اگر به عنوان سند استان مصوب شود مفاد آن برای دستگاه‌ها لازم‌الاجرا خواهد شد.

 هادیان ادامه داد: این سند با اهداف متعالی به استاندار ابلاغ شد تا تصمیمات خوبی برای اجرایی شدن آن اتخاذ شود.

رئیس مجمع بسیج مازندران تصریح کرد: این سند به اقشار مختلف چون قشر بسیج، صنعت کشاورزی و … هم ابلاغ می‌شود تا مبنای مطالبه‌گری باشد و در قالب آن طرح‌های عملیاتی گنجانده و اجرایی شود.

هادیان با بیان اینکه بسیج دنبال تصدی‌گری و مداخله در کار دستگاه‌های اجرایی نیست، ادامه داد: وظیفه ما این است هر جایی باری روی زمین ماند آتش به اختیار عمل کنیم و هم این آمادگی وجود دارد تا به بخش های مختلف دولتی کمک کنیم.

وی افزود: تمام اطلاعات مستند استان در بخش‌های مختلف را اخذ کردیم و محتوای سند بر مبنای واقعیت است و پیشنهادات ما هم منطبق بر این داده‌هاست.

رئیس مجمع بسیج مازندران در خصوص رویکرد این سند در حوزه گردشگری اینگونه گفت: در این حوزه استراتژی ما اقتصادی است ما همیشه به گردشگری به عنوان یک نقطه تهدیدی نگاه می‌کنیم، این رویکرد اشتباه است چرا که مدیریتی است و اگر رویکرد اقتصادی و صنعت گردشگری باشد باید به مسائل اجتماعی، فرهنگی درآمدزایی و …توجه شود و زیرساخت‌ها را هم باید در نظر گرفت.

وی ادامه داد: ما در بخش گردشگری واقعیتِ جزئیات استان را روی کاغذ منتقل کردیم و با توجه به انتشار آن در اردیبهشت‌ماه آمادگی نقد این سند هم وجود دارد.

هادیان با بیان اینکه انتظار ما از کارشناسان دستگاه‌های اجرایی نقد این سند است، ادامه داد: ما از این نقد استقبال می‌کنیم و بهتر است به یک هدف واحد برسیم؛ موازی کاری نکنیم بر خلاف یکدیگر حرکت نکنیم.

وی یادآور شد : سند پیشرفت پنج سال مثل این است که «خط ریل گذاری مشخص شده است» و حالا باید روی ریل حرکت کرد.

هادیان افزود: در بحث صادرات درباره موضوعات مختلف تبادل نظر شد؛ محصول ما به دلیل نداشتن یک استراتژی مشترک با یک استاندارد در استان تولید نمی‌شود، زیر ساخت صادرات باید احیا شود، زمانیکه زیرساخت اصلاح شود می‌توانیم روی توسعه صادرات مانور دهیم.

رئیس مجمع بسیج مازندران درباره نگاه این سند به بخش صنعت گفت: در بخش اقتصادی روی موضوع بازرگانی و تجارت تمرکز کردیم اما بیشتر به فکر حل ریشه‌هایی هستیم تا در فاز بعدی مسائل حل شود. 

وی یادآور شد: مطالبات ما در این قالب اعلام شده و بعد از انعقاد تفاهم نامه بین استانداری و سپاه انتظار ما این است دولت انقلابی و همسو برای تحقق اهداف با قدرت دستگاه اجرایی را پای کار بیاورد‌. 

هادیان با اشاره به قیاس این سند با سند آمایش سرزمینی استان، گفت: اگر به سند آمایش سرزمین که در سال ۸۸ تدوین و جلد دوم در سال ۹۴ آماده شد نقد علمی وارد شود دلیل بر رد علمی این سند نیست اما به این سند نقد وارد است؛ متاسفانه معنای آمایش را به کار نبردیم آمایش یعنی سندی که برای هر نقطه از استان تدوین می‌شود برای آن کاربری و برنامه ارائه شد اما در سند آمایش سرزمینی استان، موضوعات کلی مطرح شد و سند فوق برشی از آمایش کشور است و سند ارائه شده بسیج یک کار بومی است.

وی تصریح کرد: سند آمایش باید نقشه راه باشد و منطبق با آن حرکت کرد و گزارش عملکرد داد.

 رئیس مجمع بسیج مازندران با بیان اینکه سند راهبردی سپاه در ۴۰ موضوع تخصصی تدوین شده خاطر نشان کرد: بیش از ۸ میلیارد ارزش کار مشاوره‌ای این سند است و کاملا با روحیه بسیجی و باور انجام شده است و متخصصان ما با توجه به عرقی که به نظام و انقلاب داشتند با تکیه بر باورهای خود نظریات علمی ارائه کردند صرف اینکه نقدها را هم پذیرا هستیم .

 /۸۶۰۵۹/ح


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.