یک روانشناس گفت: رسانههای همگانی در تجربهاندوزی نوجوانان تاثیرگذار هستند.
علی وطن دوست در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه دوره نوجوانی و بلوغ دورهای بحرانی برای نوجوان است، اظهار کرد: این سن زمان شکلگیری هویت و بروز هیجانات بسیار زیاد است.
وی با اشاره به حرف شنوی کمتر اغلب نوجوانان درسن بلوغ از والدین، تصریح کرد: نوجوانان در این سن با توجه به اینکه ازلحاظ جسمی، اجتماعی و هیجانی در حال رشد هستند معمولا تمایل دارند نوع پوشش، لباس و مسائل شخصی خود را انتخاب کنند.
این روانشناس با بیان اینکه نوجوانان در سن بلوغ بیشتر تمایل به گروه هم سن و سال خود دارند، گفت: والدین علاوه بر نقش خود که راهکارها را به فرزند یاد میدهند باید نگاه رفاقتی به نوجوان خود داشته باشند که متاسفانه خانوادهها در تفکیک این دو نقش گاهی درست عمل نمیکنند.
وطن دوست با اشاره به نقش بسیار مهم انتخاب سبک تربیتی مناسب از طرف والدین در شکلگیری هویت نوجوان، گفت: سبک تربیتی باید هم برای کل خانواده و هم آن نوجوان قابل پذیرش باشد احترام نگذاشتن و بدرفتاری والدین با نوجوان در خانه باعث میشود تا آنها دو گوش شنوا و احترام را در بیرون از خانه جستجو کنند.
وی از سن نوجوانی به عنوان بحران دوران بلوغ نام برد و بیان کرد: مطمئنا خانواده با مدیریت خود و کنترل هیجانات نوجوان با توجه به سلیقه و علاقهاش در هدایت برای عبور از بحران و شکلگیری هویت خوب میتواند کمک کننده باشد.
این روانشناس افزود: میتوان برای کنترل هیجانات نوجوان بر اساس علاقهمندی آنها کلاسهای آموزشی، باشگاههای ورزشی، موسیقی و هنر را پیشنهاد داد تا در راه درست و مثبت این هیجانات تخلیه شود.
وطن دوست با اشاره به اینکه سن نوجوانی بحرانی بوده اما میتواند به یکی از بهترین دوران برای نوجوان تبدیل شود، اظهار کرد: نقش مهم خانوادهها و البته آموزش و پرورش و مدارس بسیار تاثیرگذار است تا با فرهنگ سازی و ایجاد فضایی مناسب به شکلگیری هویت نوجوان کمک کنند.
وی با بیان اینکه اخیرا برنامه هایی در جهت استعدادیابی و دیده شدن جوان در حال پخش است، افزود: در این برنامهها افرادی با مهارتهای خاص و نشان دادن استعداد خود به هنرنمایی می پردازند که اساس کار بسیار خوب است.
این روانشناس ادامه داد: با توجه به اینکه در منزل همه خانواده خصوصا نوجوانان به جهت مهیج بودن پای تلویزیون برای تماشای چنین برنامههایی مینشینند بهتر است که تدابیری اندیشیده شود تا قسمتهایی از برنامه که مهارتهای خاص و گاهی اوقات خطرناک دارد از قبل هشدارهایی برای دیدن این قسمت با شرایط سنی خاص اعلام شود.
وطن دوست با اشاره به مبحث هیجان طلبی در جامعه شناسی، افزود: پر تحرکی و نشاط و هیجانات لبریزکه از خصوصیات سن بلوغ و نوجوانی است، تمایل دیدن برنامههای جذاب خصوصا با هیجان بالا را بیشتر میکند.
وی با بیان اینکه بسیاری ازرفتارهای نوجوانان نشأت گرفته از الگوپذیری در جامعه است، گفت: اصولا رسانههای همگانی در الگوپذیری افراد جامعه خصوصا نوجوانان با توجه به شرایط خاص بسیار اثرگذار است.
این روانشناس با اشاره به اینکه متاسفانه هیجانطلبی، الگوپذیری و سبک تربیتی نوجوانان تاثیر پذیری از رسانههای جمعی را بسیار بالا برده است، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات نوجوانان به جهت تاثیرپذیری بیش از حد یک برنامه و کسب تجربه و احساس لذت آن هیجان حتی اقدام به انجام آن حرکت خطرناک میکنند که معتقدم فیلمها و برنامههایی که با شرایط سنی خاص ساخته میشود باید حتما به صورت زیرنویس هشدارهای سنی داده شود تا خانوادهها بتوانند با برنامهریزی فعالیت دیگری را جایگزین آن برنامه کنند.
وطن دوست یادآورشد: دیدن یک برنامه تلویزیونی نمیتواند تنها عامل، اجرای آن باشد بلکه عاملهای اجتماعی، جامعه شناسی، سبک تربیتی، روانشناختی و اجرای قانون میتواند تاثیرگذار باشد.
یک روانشناس گفت: رسانههای همگانی در تجربهاندوزی نوجوانان تاثیرگذار هستند.
علی وطن دوست در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه دوره نوجوانی و بلوغ دورهای بحرانی برای نوجوان است، اظهار کرد: این سن زمان شکلگیری هویت و بروز هیجانات بسیار زیاد است.
وی با اشاره به حرف شنوی کمتر اغلب نوجوانان درسن بلوغ از والدین، تصریح کرد: نوجوانان در این سن با توجه به اینکه ازلحاظ جسمی، اجتماعی و هیجانی در حال رشد هستند معمولا تمایل دارند نوع پوشش، لباس و مسائل شخصی خود را انتخاب کنند.
این روانشناس با بیان اینکه نوجوانان در سن بلوغ بیشتر تمایل به گروه هم سن و سال خود دارند، گفت: والدین علاوه بر نقش خود که راهکارها را به فرزند یاد میدهند باید نگاه رفاقتی به نوجوان خود داشته باشند که متاسفانه خانوادهها در تفکیک این دو نقش گاهی درست عمل نمیکنند.
وطن دوست با اشاره به نقش بسیار مهم انتخاب سبک تربیتی مناسب از طرف والدین در شکلگیری هویت نوجوان، گفت: سبک تربیتی باید هم برای کل خانواده و هم آن نوجوان قابل پذیرش باشد احترام نگذاشتن و بدرفتاری والدین با نوجوان در خانه باعث میشود تا آنها دو گوش شنوا و احترام را در بیرون از خانه جستجو کنند.
وی از سن نوجوانی به عنوان بحران دوران بلوغ نام برد و بیان کرد: مطمئنا خانواده با مدیریت خود و کنترل هیجانات نوجوان با توجه به سلیقه و علاقهاش در هدایت برای عبور از بحران و شکلگیری هویت خوب میتواند کمک کننده باشد.
این روانشناس افزود: میتوان برای کنترل هیجانات نوجوان بر اساس علاقهمندی آنها کلاسهای آموزشی، باشگاههای ورزشی، موسیقی و هنر را پیشنهاد داد تا در راه درست و مثبت این هیجانات تخلیه شود.
وطن دوست با اشاره به اینکه سن نوجوانی بحرانی بوده اما میتواند به یکی از بهترین دوران برای نوجوان تبدیل شود، اظهار کرد: نقش مهم خانوادهها و البته آموزش و پرورش و مدارس بسیار تاثیرگذار است تا با فرهنگ سازی و ایجاد فضایی مناسب به شکلگیری هویت نوجوان کمک کنند.
وی با بیان اینکه اخیرا برنامه هایی در جهت استعدادیابی و دیده شدن جوان در حال پخش است، افزود: در این برنامهها افرادی با مهارتهای خاص و نشان دادن استعداد خود به هنرنمایی می پردازند که اساس کار بسیار خوب است.
این روانشناس ادامه داد: با توجه به اینکه در منزل همه خانواده خصوصا نوجوانان به جهت مهیج بودن پای تلویزیون برای تماشای چنین برنامههایی مینشینند بهتر است که تدابیری اندیشیده شود تا قسمتهایی از برنامه که مهارتهای خاص و گاهی اوقات خطرناک دارد از قبل هشدارهایی برای دیدن این قسمت با شرایط سنی خاص اعلام شود.
وطن دوست با اشاره به مبحث هیجان طلبی در جامعه شناسی، افزود: پر تحرکی و نشاط و هیجانات لبریزکه از خصوصیات سن بلوغ و نوجوانی است، تمایل دیدن برنامههای جذاب خصوصا با هیجان بالا را بیشتر میکند.
وی با بیان اینکه بسیاری ازرفتارهای نوجوانان نشأت گرفته از الگوپذیری در جامعه است، گفت: اصولا رسانههای همگانی در الگوپذیری افراد جامعه خصوصا نوجوانان با توجه به شرایط خاص بسیار اثرگذار است.
این روانشناس با اشاره به اینکه متاسفانه هیجانطلبی، الگوپذیری و سبک تربیتی نوجوانان تاثیر پذیری از رسانههای جمعی را بسیار بالا برده است، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات نوجوانان به جهت تاثیرپذیری بیش از حد یک برنامه و کسب تجربه و احساس لذت آن هیجان حتی اقدام به انجام آن حرکت خطرناک میکنند که معتقدم فیلمها و برنامههایی که با شرایط سنی خاص ساخته میشود باید حتما به صورت زیرنویس هشدارهای سنی داده شود تا خانوادهها بتوانند با برنامهریزی فعالیت دیگری را جایگزین آن برنامه کنند.
وطن دوست یادآورشد: دیدن یک برنامه تلویزیونی نمیتواند تنها عامل، اجرای آن باشد بلکه عاملهای اجتماعی، جامعه شناسی، سبک تربیتی، روانشناختی و اجرای قانون میتواند تاثیرگذار باشد.