پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اتوبوسی مستعمل که به مدرسه‌ای سیار در ساری تبدیل شد + عکس

0

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس فرهنگی|این روزها در سطح شهر ساری اتوبوسی به آموزش و فرهنگ سازی قابل توجه می‌پردازد. اتوبوسی خاص با امکاناتی جالب توجه که علاقه‌مندان زیادی در بین کودکان و نوجوانان پیدا کرده است. اتوبوس آموزشی با عنوان «شهرمون» برای آموزش و فرهنگ‌سازی در بین کودکان در سطح شهر به آموزش می‌پردازد.

این اتوبوس که متعلق به سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری است، در راستای وظایف سازمانی خود که تاکید بر فرهنگ‌سازی و کاهش تولید زباله در بین شهروندان است، نسبت به آموزش مدیریت صحیح پسماند در بین سنین کودان و نوجوانان اقدام کرده است.

در این اتوبوس آموزشی که در سطح شهر، در مدارس و در خانه‌های شهروندی ساری آموزش برگزار می‌کند، کودکان با موضوعات کاهش تولید زباله، بازیافت و مراحل بازیافت و عدم رها سازی زباله در معابر و خیابان‌ها با هدف داشتن یک محله خوب و با نشاط آشنا می‌شوند.

عباس غفوری رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری در این زمینه گفت: امروزه موضوع پسماند یا زباله در کشور ما به خصوص در استان‌های شمالی شاید یک تهدید تلقی شود اما بدون شک می‌توان با یک برنامه‌ریزی مدون و زیرساختی و آموزش شهروندان به ویژه کودکان، این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرد.

وی اظهار کرد: این سازمان با توجه به استقبال شهروندان از طرح‌های مختلف و متنوع آموزشی و فرهنگی گذشته به این باور رسیده است که مردم فهیم ساری همواره به عنوان یاور در کنار این مجموعه بوده‌اند.

غفوری با بیان اینکه امروزه اثرگذاری آموزش و فرهنگ‌سازی بر کمتر کسی پوشیده است و این مهم در موضوع مدیریت پسماند نمود بیشتری دارد، گفت: از همین رو آموزش، فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات همواره از اولویت‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری است. لذا این سازمان پس از آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی مختلف در سطح مدارس، ادارات و سایر ارگان‌ها که همه روزه انجام می‌پذیرد، اقدام به راه‌اندازی اتوبوس آموزشی “شهرمون” به عنوان یک کارگاه آموزشی سیار کرده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری، افزود: تفکیک پسماند و کاهش تولید آن یکی از حلقه‌های اصلی و مفقوده مدیریت پسماند در کشور به ویژه شهرهای استان‌های شمالی کشور است.

این مسؤول از هدف این مدرسه سیار گفت و بیان کرد: ضریب نفوذ و گسترش مقوله آموزش و فرهنگ‌سازی از طریق کودکان امروزه در دنیا به اثبات رسیده است و ما نیز با راه‌اندازی این کارگاه آموزشی سیار، نسبت به آموزش و فرهنگ‌سازی کودکان شهر در حوزه مدیریت پسماند اقدام کردیم چرا که بر این باوریم همین کودکان سفیران و مبلغان ما در خانه و مدرسه خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه آموزش در حوزه مدیریت پسماند یک اصل مهم و اولویت‌دار است، افزود: معتقدیم آموزش کودکان یعنی سرمایه‌گذاری بلند مدت، لذا آنچه که برای آموزش و فرهنگ‌سازی خرج می‌شود هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

غفوری افزود: این وسیله که ماحصل بازسازی و اصلاح یکی از اتوبوس‌های مستعمل شهر با عمر بیش از بیست سال و نماد فرهنگ بازیافت و استفاده مجدد از تجهیزات است، اولین اتوبوس تمام هوشمند و با کاربری کارگاهی، آموزشی، سینما، نمایشگاهی و کتابخانه‌ای جامع در کشور با امکانات سمعی و بصری است که جذابیت بصری بسیار زیاد برای جامعه هدف را داراست.

این مسؤول همچنین گفت:  این اتوبوس در واقع، یک کارگاه آموزشی سیار، سینمای سیار، نمایشگاه سیار، کتابخانه سیار و یک جذابیت سیار است. همچنین به لحاظ برخورداری از سیستم روشنایی و برقی هوشمند جهت کاهش مصرف انرژی، این اتوبوس حامی محیط زیست نیز است.

سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری اعلام کرد که از آنجایی که کودکان با پذیرش مسؤولیت، بهترین سفیران آموزش در خانواده‌ها هستند، کارشناسان حوزه آموزش سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری آمادگی دارد تا کودکان و نوجوانان را آموزش داده و به عنوان همیار آموزش، آنها را با مسائل زیست محیطی آشنا کند.

  / ۸۶۰۵۹/ح/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.