پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آیا منابع آب در میانکاله برای ایجاد پتروشیمی وجود دارد؟

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، پروژه احداث واحد پتروشیمی در مرتع حسین‌آباد بهشهر در همسایگی منطقه حفاظت شده میانکاله که فعلا متوقف شده است همچنان بحث‌ها و واکنش‌های زیادی را به دنبال دارد.

پروژه‌ای که توسط احمد وحیدی وزیر کشور در سفر رئیس جمهور به مازندران کلنگ‌زنی شد، این پروژه از عملیات اجرایی آن تاکنون که متوقف شده حواشی زیادی را در فضای حقیقی و مجازی داشته است.

از اعتراض و تجمع مردم، دامداران منطقه، فعالان محیط زیست در میانکاله و حضور بازیگر معروف با هشتگ نه به پتروشیمی در این منطقه تا اصرارها و پافشاری‌های نمایندگان مجلس در به سرانجام رسیدن این پروژه.

این طرح موافقان و مخالفان بسیاری دارد اظهارنظر در ارتباط با احداث آن نیز زیاد است اما آنچه که مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد ارزیابی‌های اقتصادی، محیط‌زیستی و روش‌های تامین خوراک پروژه پتروشیمی میانکاله است.

صنایع پتروشیمی به دلیل آب‌بربودن باید در مکانی احداث شود که آب مورد نیاز آن تامین شود، آیا در این پروژه دیده شده که آب مورد نیاز پتروشیمی مرتع حسین‌آباد چگونه باید تامین شود؟  

بابک مومنی دکترای علوم آب در ارتباط با وضعیت آبی میانکاله به ما می‌گوید: منطقه میانکاله منطقه به شدت خشک و بی‌آبی است که از نظر وضعیت منابع آبی زیرزمینی در وضعیت بحران قرمز و حتی سیاه قرار دارد، تا جاییکه مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران به صراحت و به دفعات اعلام کرده که برای نجات تالاب میانکاله لازم است کانال انتقال آب غرب به شرق احداث تا آب موردنیاز برای احیای خلیج تامین شود، پس ما در منطقه میانکاله منابع سطحی و زیرزمینی آب شیرین نداریم.

وی ادامه می‌دهد: اولین نگرانی که ایجاد می‌شود این است، معمولا در زمان بهره‌برداری با مدل‌هایی که در طراحی عرضه می‌شود متفاوت است، چه بسا در زمان بهره‌برداری ما شاهد این باشیم که یک فشار مضاعفی مجددا به منابع آبی به شدت آسیب دیده و آسیب‌پذیر منطقه وارد شود و دوباره دست اندازی‌هایی اتفاق بیفتد. به عنوان مثال مگر قرار این بود که این حجم سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی نکا سوزانده شود؟ به بهانه اینکه شرایط بحرانی شده ممکن است که بعدا هر اتفاقی بیفتد.

دکترای علوم آب در ادامه این مطلب بیان می‌کند: حدود ۳۰۰ هزار تن نمک در این فعل و انفعالات به دریا برگردانده می‌شود این مقدار چقدر روی اکوسیستم منطقه نقش دارد، ممکن است بگویند ما بررسی کردیم و عدد خیلی بالایی نیست این حرف خیلی ساده انگارانه است که فکر کنیم فقط با همین پروژه سر و کار داریم، اگر فرصت برای یک پروژه استفاده از آب شیرین‌کن‌ها در حاشیه خزر فراهم شود فردا پروژه انتقال آب به کویر هم مطرح است و اینکه چگونه مشکل نمک را در این پروژه قبول کرده اید؟ آنوقت می‌گویند که پس با مشکل نمک پروژه انتقال آب نیز همان کار را که با پتروشیمی کرده‌اید انجام دهید.

مومنی در ارتباط با تامین آب مورد نیاز پتروشیمی از دریا نیز چنین می‌گوید: اطلاعات نشان می‌دهد مجموع نیاز آبی این پروژه حدود ۱۳ میلیون مترمکعب است و برای تامین این حجم آب باید ۴۵ میلیون مترمکعب آب وارد آب شیرین‌کن شود تا ۱۳ میلیون مترمکعب آب برای بهره‌برداری به واحد پتروشیمی تحویل داده شود که در این صورت ۳۲ میلیون متر مکعب باقیمانده با شوری دو برابر دوباره وارد دریاچه خزر می‌شود، آیا اثرات زیست محیطی آن بررسی شده است؟

مومنی می‌گوید: بعد از اجرای این طرح انواع و اقسام پروژه‌های دیگر سر در می‌آورد، یک بار تکلیف این قضیه روشن شود، آیا فقط به یک پروژه نگاه می‌کنید یا جمع پروژه‌ها و  توقعات و تقاضاهایی که در ادامه می‌شود را هم دیده‌اید. به نظرم باید اثر تجمعی پروژه‌ها را هم مورد ارزیابی قرار داد.

به گزارش فارس، پروژه احداث پتروشیمی در منطقه میانکاله فعلا متوقف شده است تا زمانی که ارزیابی‌ها و مطالعات زیست محیطی آن انجام شود، امید است که سازمان حفاظت از محیط زیست با وجود شرایط شکننده منابع آبی در مازندران و منطقه میانکاله و اکوسیستم دریای خزر با بررسی‌های دقیق و استفاده از تجارب متخصصان دانشگاهی در این حوزه جدیت و دقت بیشتری در ارتباط با این پروژه به خرج دهد تا از بروز چالش و بحران‌های زیست محیطی در این منطقه جلوگیری شود.

 /۸۶۰۴۱/ج/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.