پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آملی‌ها یاد «داعی‌الاسلام» را گرامی داشتند

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، فرهنگ دوستان آملی درنکوداشت پروفسور «سیدمحمدعلی داعی الاسلام» یاد این چهره مشهور ادبی و فرهنگی را که از او به عنوان یکی از بزرگترین دانشمندان زبان فارسی درجهان اسلام در دوره‌های قاجار و پهلوی یاد می‌شد، در زادگاهش گرامی داشتند.

به گزارش خبرنگارایسنا، این مراسم ۲۹ مهر با حضور جمعی از فرهیختگان فرهنگی و دانش پژوهان، استادان دانشگاه، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران و فرماندارویژه شهرستان آمل در دبستان زندگی آمل برگزار شد.

دراین مراسم دکتر مصطفا مجد، پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه، استاد محمدعلی افضلیان، دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی، احسان آهنگرمدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران و مانلی آمارد نویسنده، پژوهنده و سرپرست انجمن فرهنگی آمارد درخصوص شخصیت، زندگی نامه و سوابق کاری وعملکردی پروفسور سید محمدعلی داعی‌الاسلام، سخنرانی کردند.

معرفی نام آوران فرهنگی مازندران برای الگوسازی نسل حاضر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران دراین مراسم با اشاره به اینکه این استان درهمه دوره‌ها در سده‌های گذشته تا به امروز از وجود نام آوران واندیشمندان در حوزه‌های مختلف غنی و پربار بوده است، گفت: وجود شخصیت‌های ممتاز و نام آور درهمه زمینه‌ها یک موهبت و ارزش غیرقابل قیمت برای مازندران که پایتخت تشییع جهان بوده محسوب می‌شود.

احسان آهنگر افزود: پرفسور سیدمحمدعلی داعی الاسلام یکی از چهره‌های برجسته نه تنها درمازندران و ایران اسلامی، بلکه فاخر مسلمان درجهان اسلام هم بوده است.

وی با تاکید براینکه، اقدام دست اندرکاران نکوداشت مقام سیدمحمدعلی داعی الاسلام بسیار ارزشمند و باید آیین‌هایی از این دست در دیگرشهرهای مازندران برگزار شود، تصریح کرد: مازندران در این زمینه بزرگان علمی، فقهی، دینی، فرهنگی و حتی ورزشی را به دنیا معرفی کرده که هریک ازآنها  منشاء تحول و تولید فرهنگ شدند.

آملی‌ها، یاد داعی‌الاسلام، بزرگترین دانشمندان زبان فارسی درجهان اسلام را گرامی داشتند

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران با تاکید براینکه معرفی هریک از نام آوران حوزه‌های مختلف به نسل جوان فعلی برای کمک به الگوسازی و تقویت هویت ملی درآینده کمک زیادی خواهد کرد، ابراز امیدواری کرد: انتظار است همه دستگاه‌های فرهنگی در راستای معرفی بهتر الگوهای موفق نسل‌های گذشته، اهتمام جدی‌تری داشته باشند.

سید محمدعلی داعی‌الاسلام از بزرگترین دانشمندان زبان فارسی و جهان اسلام در دوره قاجار و پهلوی بود.

مرحوم داعی الاسلام، سراینده، نویسنده، پژوهنده و سرپرست صفاخانه (اداره دعوت اسلامی) در اصفهان بود و با مبلغان مسیحی مناظره می‌کرد و سرپرست نخستین مجله دینی ایران به نام «الاسلام» بود.

داعی الاسلام در هندوستان پس از آشنایی با زبان انگلیسی و فرهنگ‌های این زبان و زبان‌های باستانی (پهلوی، اوستایی، سنسکریت، عبری، گجراتی و مازندرانی) به خوبی پی برده بود که در زبان فارسی فرهنگ جامعی مانند آنچه برای زبان‌های اروپایی نوشته شد، نیست؛ بر آن شد که این نقص را رفع کند و برای همین «فرهنگ نظام» را نوشت که پنج جلد است.

تخلص او «داعی» بود و لقبش «داعی‌الاسلام» بود

ازمرحوم داعی الاسلام کتاب‌های زیادی ازجمله «اقبال و شعر فارسی، سه مسمط، خط لاتین برای فارسی، خط آسان برای تعلیم عمومی، شعر و شاعری، فارسی جدید و شعر و شاعری عصر جدید ایران» به چاپ رسیده است.

آملی‌ها، یاد داعی‌الاسلام، بزرگترین دانشمندان زبان فارسی درجهان اسلام را گرامی داشتند

پرفسور داعی الاسلام پس از سالها مجاهدت برای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی و آموزهای دین مبین اسلام در شبه قاره هند، در۷۶ سالگی درسال ۱۳۳۰ دور از وطن چشم ازجهان فروبست.

آرامگاه ابدی او در شهر حیدرآباد هند است.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.