پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آمار نادرست از میزان نرخ تورم در مازندران

0

مدیرکل صنعت معدن و تجارت مازندران گفت: نرخ تورم مازندران از میانگین کشوری پایین تر است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، چندی پیش در برخی از شبکه های خبری و سایت‌ها آمده بود که نرخ تورم در مازندران بالاتر از میانگین کشوری و زندگی در این استان گران تر از سایر نقاط کشور است و این آمار را بر اساس بانک مرکزی عنوان کرده بودند. در پی این گزارش نشست مشترکی با مدیران تعزیرات حکومتی و صنعت و معدن استان و جمعی دیگر از مسئولان مربوطه در فرمانداری نوشهر برگزار شد.

محمد محمدپور عمران، مدیرکل صنعت معدن و تجارت مازندران در این جلسه با بیان اینکه در طول سال کالاهای مختلف تغییرات قیمتی را تحت عنوان نرخ تورم تجربه می‌کنند اظهار کرد: این نرخ یکی از شاخص‌های اصلی اقتصادی یک کشور است. در کشور ما نرخ تورم در دو سال گذشته تک رقمی بوده است.

وی افزود: در سال ۹۶ بنابر آمار مرکز آمار ایران که تنها مرکز رسمی آمار کشور است نرخ تورم کشور ۸.۲ عنوان شده است  و نرخ تورم مازندران نیز ۷.۶ درصد ذکر شده است که این عدد از میانگین کشور کمتر است.

محمدپور عمران با ابراز گلایه از برخی سایت‌ها و یکی از خبرگزاری ها مبنی بر ارائه آمار نادرست از میزان نرخ تورم مازندران گفت: طی چند روز گذشته در یکی از خبرگزاری‌ها نرخ تورم مازندران را بالاترین تورم یعنی ۱۰.۶ درصد عنوان کرده بود در حالیکه در سایت بانک مرکزی چنین خبری نیامده بود همچنین مرکز آمار ایران تنها مرکز رسمی از نظر ارائه آمار در این زمینه است.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت مازندران  با بیان اینکه نرخ تورم استان از میانگین کشوری نیز پایین تر است تصریح کرد: : نرخ تورم براساس شاخصه هایی به دست می آید که بر اساس آن در سال گذشته نرخ تورم در مازندران تک رقمی بوده است که این آمار در غرب، شرق و مرکز مازندران به صورت تجمیع گرفته می شود و در این زمینه تفاوت معنادار ریشه‌ای وجود ندارد.

محمدپور عمران با اشاره به فعالیت حدود ۱۳۰ هزار واحد صنفی در استان گفت: این آمار هرماه گرفته می شود و بازرسان صنعت معدن و تجارت نیز در بازار حضور مستمر دارند و قیمت عمومی مدنظر قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه انعکاس اخبار نادرست و غیر واقعی در میان مردم ایجاد یاس و ناامیدی می کند، از رسانه ها خواست تا در این زمینه  به استناد آمار منابع معتبر و ذیصلاح به مردم اطلاع رسانی کنند  و از انعکاس اخباری که منبع معتبری ندارد بپرهیزند.

مدیر کل صنعت معدن و تجارت مازندران با اشاره به فعالیت بیش از ده‌ها فروشگاه ارزان فروشی در نوشهر و چالوس اضافه کرد: از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید به تعداد زیادی از متقاضیان برای راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره ای مواد غذایی مجوز داده شد و خوشبختانه امروز به علت تخفیف های ویژه و ارزان فروشی در این فروشگاهها شاهد رضایت مندی مردم هستیم.

* بازدید از 400 واحد صنفی در شهرهای ساحلی

محمدپور عمران با بیان اینکه در یک روز کاری از بیش از 400 واحد صنفی بازدید میدانی به عمل آمد و قیمت گیری شد خاطر نشان کرد:به دستور استاندار مازندران دهها تیم به همراه مدیرکل تعزیرات حکومتی در بازار شهرهای مختلف غرب مازندران حضور یافتیم و قیمت ها مورد پایش قرار گرفت که 90 درصد از بازدیدها حاکی از آرامش در بازار و قیمت های متعارف  وعدم تخلف است و بخشی از تخلف ها نیز به علت عدم درج قیمت بوده است.

وی با اشاره به اجرای طرح ضیافت در ماه مبارک رمضان از ابتدای 22 اردیبهشت تاکنون اظهار کرد: طی این مدت 4770 مورد بازرسی از واحدهای صنفی انجام شد که 366 مورد تخلف  به ارزش ریالی دو میلیارد و 500 میلیون گزارش و تشکیل پرونده شد که در بخش های مختلف از جمله پروتئینی، میوه، مرکبات و شیرینی جات بوده است.

این مسئول ضمن درخواست از مردم استان جهت گزارش تخلفات با شماره 124 گفت: طی این مدت 163 مورد با سامانه 124 تماس گرفته شده است که در حال رسیدگی است.

*جریمه 6 میلیارد تومانی واحدهای صنفی متخلف مازندران

در ادامه مهدی عباسی مدیر کل تعزیرات حکومتی مازندران با بیان اینکه طرح بازرسی ویژه ماه مبارک رمضان از واحدهای صنفی مازندران از 22 اردیبهشت ماه امسال آغاز شد و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد افزود:مسئولان و کارشناسان ادارات کل صنعت ، معدن و تجارت و نیز تعزیرات حکومتی مازندران بنا به دستور استاندار در راستای طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان سفری به شهرستان های مختلف مازندران از جمله آمل، بابل، محمود آباد، نور، نوشهر، چالوس و کلاردشت داشتند و از نزدیک در جریان نرخ گذاری ها و قیمت ها قرار گرفتند.

وی با اشاره به بازدید از واحدهای صنفی در طرح ضیافت ماه رمضان در مازندران و تشکیل 905 پرونده در تعزیرات گفت: از این تعداد پرونده واحدهای صنفی  متخلف استان 6 میلیارد و 200 میلیون تومان جریمه شدند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران بیشترین نوع تخلفات را ناشی از عدم درج قیمت ، تفاوت قیمت ها و قاچاق کالا در برخی از واحدهای صنفی طی این مدت دربرخی از شهرستان های این استان عنوان کرد و یادآور شد:طی این مدت 85 مورد پرونده قاچاق کالا که بیشتر در بخش لوازم خانگی و لوازم بهداشتی بوده است نیز تشکیل شد.

عباسی به واحدهای صنفی این استان هشدار داد تا موازین شرعی و قانونی در ماه مبارک رمضان رعایت کنند و از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را با شماره 124 و یا سامانه 135 تعزیرات حکومتی در میان گذاشته تا در اسرع وقت اقدامات مقتضی صورت گیرد.

*گلایه فرماندار نوشهر از انتشار اخبار نادرست در فضاهای مجازی

عبدالصمد صفرنژاد فرماندار نوشهر نیز در این نشست که بیشتر به صورت پرسش و پاسخ بین مدیران کل حاضر و خبرنگاران بود اظهار کرد: نوشهر یکی از شهرهای توریستی و گردشگرپذیر استان است که عید امسال دو میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر در این شهر اقامت کردند.

وی با بیان اینکه زیرساخت های شهرستان نوشهر تنها برای ۱۴۰ هزار جمعیت ثابت است درنظر گرفته شده است افزود: این شهرستان نیازمند توجه مدیران دستگاههای ارشد استانی و ملی است.

فرماندار نوشهر در ادامه با اشاره به انتشار اخباری نادرست طی روزهای گذشته  مبنی بر گرانی بیش از اندازه در نوشهر طی روزهای اخیر در فضاهای مجازی  و ایجاد جو روانی بر علیه نوشهر گفت: بازدیدهای میدانی از بازار و سه شنبه بازار انجام شد و مشخص شد برخی گرانی ها مربوط به شهرستان نیست بلکه کرایه حمل زیاد است که با متخلفان برخورد شد.

صفرنژاد تصریح کرد: متاسفانه از سه ماه پیش در فضاهای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی اطلاعاتی با موضوع پدیده سرسام آور گرانفروشی منتشر شد که انتشار این اطلاعات باعث تشویش اذهان عمومی و جو روانی میان مردم می شود.

وی از مسئولان ادارات صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی مازندران خواست تا برای آگاهی عموم مردم نسبت به نصب پارچه نوشته در سر در واحدهای صنفی متخلف که اقدام به تعطیلی آنها شده است، اقدام کنند.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.