پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آمار جمعیت شاغل در مازندران ۲ درصد بیشتر شد

0

بر اساس این گزارش ، نسبت اشتغال در فصل پاییز که بر مبنای جمعیت شاغل ۱۵ سال به بالا نسبت به کل جمعیت این سن به دست می آید ، در استان مازندران طی پاییز سال جاری به ۳۸.۷ درصد رسید در حالی که پاییز سال گذشته ۳۶.۵ درصد بود.
همچنین براساس این گزارش نرخ اشتغال در مازندران در پاییز امسال به ۹۰.۲ درصد رسید در حالی که این نرخ در مدت مشابه سال قبل ۹۱.۲ درصد بود.

کارشناسان اقتصادی علت افزایش میزان اشتغال در کنار کاهش نرخ اشتغال را ناشی از ورود جمعیت بیشتری به بازار کار نسبت به سال گذشته می دانند.

البته این وضعیت را نرخ مشارکت اقتصادی بیشتر نشان می دهد چنان که نرخ مشارکت اقتصادی در مازندران طی پاییز امسال به ۴۶.۱ درصد رسید که نسبت به پاییز سال قبل حدود ۳.۲ درصد بیشتر است.

نرخ مشارکت اقتصادی که نرخ فعالیت هم به آن اطلاق می شود از نسبت جمعیت فعال اعم از شاغل و بیکار به جمعیت در سن کار به دست می آید. بر اساس این تعریف نرخ مشارکت اقتصادی به متغیرهایی چون جمعیت فعال و جمعیت در سن کار که در دل خود جمعیت غیر فعال را نهفته دارد، وابسته است.محصلان، خانه‌داران و دارندگان درآمد بدون کار، چنانچه شاغل یا بیکار باشند، فعال اقتصادی محسوب می‌شوند.

گزارش مرکز ملی آمار ایران نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی استان مازندران در پاییز سال جاری نسبت به تابستان امسال هم ۱.۲ درصد بیشتر بود.

بر اساس این گزارش ، میانگین نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور در فصل پاییز ۲ دهم درصد کاهش داشته است.
تک رقمی ماندن نرخ بیکاری 
گزارش مرکز ملی آمار ایران همچنین نرخ بیکاری استان مازندران را در پاییز سال جاری ۹.۸ درصد اعلام کرد که اگر چه نسبت به میانگین کشوری حدود ۸ دهم درصد کمتر است ولی نسبت به پاییز سال گذشته یک درصد افزایش دارد.

مرکز ملی آمار ایران میانگین نرخ بیکاری کشور را در پاییز سال جاری ۱۰/۶ درصد اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل نرخ بیکاری کشور ۱.۲ درصد کاهش و نسبت به تابستان سال ۹۸ یک دهم درصد رشد داشته است.
بر اساس گزارش های رسمی ، در ۹ ماهه سال جاری حدود  ۱۰ هزار میلیارد ریال طرح های صنعتی نیمه کاره در مازندران راه اندازی و ۱۰۰ واحد صنعتتی راکد و تملیکی نیز وارد مدار تولید شدند ضمن این که تولید محصولات کشاورزی در این خطه شمال کشور نیز در سال جاری به برکت بارش خوب بهاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۰ درصد رشد داشت.
علاوه بر این ، آمار ورود مسافران تابستانی نیز به این خطه شمال کشور در سال جاری حدود هشت درصد بیشتر از سال گذشته بود و این روند نشان می دهد که وضعیت اشتغال استان با وجود تحریم از روند رو به رشد برخوردار بود ، اگر چه قرار گرفتن جمعیت بیشتر در سن کار سبب شده است تا این شاخص های اثرگذار آن گونه که باید بر روی نرخ بیکاری اثرگذاری محسوسی نداشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.