پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آماده سازی باغ در زمین های شیبدار با نظر کارشناسان کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری گفت: باغداران برای آماده سازی باغ در زمین های شیب دار به توصیه های بخش کشاورزی توجه کنند.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، طهمورث قاسم نژاد در جلسه پروژه مشارکتی  مدرسه در مزرعهباغات منطقه های کوهستانی و میان بند در روستای کرسام از توابع مرکز شویلاشت شهرستان ساری که با هدف  طراحی باغ  شامل پیاده سازی نقشه کاشت و آماده سازی زمین برگزار شد گفت: طراحی باغ باید به گونه ای باشد که درختان از نور کافی آفتاب بهره مند شوند و با توجه به شیب دار بودن زمین های این منطقه اقداماتی باید صورت گیرد تا ریشه ها از بیشترین ذخیره آب و مواد معدنی خاک بهره مند شوند.

 

وی با اشاره به اینکه نهال ها باید سالم، استاندارد و از ارقام مرغوب تجاری، از نهالستان های دارای مجوز تولید و عاری از هرگونه بیماری و آفت تهیه شوند گفت: گودال کاشت باید در پاییز آماده شود و با یک سوم خاک معمولی، یک سوم کود حیوانی و یا خاک برگ و یک سوم دیگر از ماسه رودخانه تهیه شده باشد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با بیان اینکه زمان مناسب جهت کنترل بیماری های هلو و شلیل زمانی است که 50 درصد برگ ها ریخته باشند گفت: به باغداران توصیه می شود مصرف اکسی کلرور مس به مقدار 30 کیلوگرم در هزار لیتر آب برای بار اول و برای دومین بار مصرف اکسی کلرور مس یا کاپیتان 3 کیلوگرم در هزار لیتر آب هنگامی که 100 درصد برگ ها ریخته باشد انجام شود.

 

قاسم نژاد ادامه داد: برای کنترل آفات هلو و شلیل زمانی که در زمستان آفت سپردار سفید توت یا شپشک توت مشاهده شد، مصرف روغن ولک حداقل 7 تا 6 لیتر در هزار با یک حشره کش مانند دیازینون 2 در هزار و با انجام سمپاشی غلیظ برای شپشک توت و هرس مناسب نهال جهت آفتاب دهی کامل به پایه و طوقه به باغداران توصیه می شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.