پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آلودگی اراضی کشاورزی کنار شهرک های صنعتی مازندران یک حقیقت است!

0

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: آلوده بودن اراضی کشاورزی کنار شهرک های صنعتی مازندران یک حقیقت است.

عزیزالله شهیدی فر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مطمئنا موضوع آلوده بودن اراضی کشاورزی کنار شهرک های صنعتی مازندران را قبول دارم زیرا یک واقعیت است، اظهار کرد: خوشبختانه مازندران یک استان صنعتی نیست و شهرک های صنعتی موجود نیز صنعت قوی و پر آلاینده نبوده و این میزان آلایندگی و فاضلاب هایی که در استان وجود دارند، کم است.

وی تصریح کرد: در برخی نقاط مازندران بررسی و طرح مربوطه مطرح شد که مکان هایی اصلاح و در نقاط دیگر باید به صورت مدام این بحث از سوی محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی پیگیری شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: با پیگیری از سوی این دو نهاد، پیگیر کاهش میزان آلاینده ها با راه اندازی تصفیه خانه های خوب بوده و از طرفی دیگر با این واقعیت که در نقاط مختلف استان این آلودگی ها وجود دارد تلاش می کنیم محصولات تولیدی مازندران که با محصولات وارداتی قابل قیاس نیست، با کیفیت بیشتر تولید شود.

* کشاورزی مازندران در حال گذر از سنتی است

شهیدی فر گفت: مهم ترین راهکار در کشاورزی مکانیزاسیون، ماشین آلات است  که با برنامه 5 تا 10 ساله، ظرفیت 10میلیون تن تولید حدود 40 درصد افزایش خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی مازندران در حال گذر از سنتی است، افزود: کشاورز مازندرانی و کشاورزی استان ما هنوز به تجهیزات مدرن دسترسی پیدا نکرده است که یک بحث آن به تکنولوژی های روز دنیا بر می گردد.

وی با اشاره به اینکه نهادینه شدن و بکار گیری تکنولوژی ها و پیشرفت های علمی دربخش کشاورزی به ساختار داخلی مرتبط است، بیان کرد: کشاورزی کشور و خصوصا کشاورزی مازندران به علت تعدد بهره برداری زیاد و سطوح کم باعث شده است تا به راحتی نتوانیم از تکنولوژی های روز دنیا استفاده کنیم و طبیعتا وقتی بهره برداری و سطوح مالکیت کم باشد، میزان سرمایه گذاری در این بخش توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: با تجمیع اراضی یا سطوح مالکیت های بالا تحت عنوان سرمایه گذار می توان در این مسیر حرکت کرد.

شهیدی فر گفت: مازندران در کشاورزی تراز اول است و در همین راستا در سال 97 با تنوع محصولات و میزان تولیدی که در استان داشتیم با رتبه یک ارزش اقتصادی بخش کشاورزی کشور، بیش از 7 میلیون تن تولید و 10درصد ارزش اقتصادی مسائل کشاورزی به مازندران تعلق گرفته است.

 وی با تاکید بر اینکه در کشت محصولات گلخانه ای محدودیت آب داریم، افزود: درسال های ترسالی مثل امسال نیز محدودیت آب در مازندران وجود دارد و حتما باید کشت محصولات گلخانه ای را شروع کنیم، آبیاری تحت فشار، آبیاری کم فشار، آبیاری میکرو، استفاده از تکنولوژی های جدید و استفاده از غنی سازی خاک باید در مسیری حرکت کند که استفاده مطلوب از ساختار آبیاری استان صورت گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ما 17 هزار هکتار آبندان در استان داریم، تصریح کرد: با 75 هزارتن تولید آبزی پروی در بخش سردآبی و گرم آبی خارج از دریا رتبه یک را در کشور داشته که حداقل  دوبرابر قابل افزایش است.

شهیدی فر با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی پروژه ای که در بحث لایروبی کل آبندان استان داریم، 350 میلیون متر مکعب ظرفیت ایجاد شد، افزود: با برنامه ای سه ساله کل آبندان ها را لایروبی می کنیم تا ظرفیت به دوبرابر برسد که این راهکاری اطمینان بخش برای کشاورزان است.

وی گفت: از باران های طبیعی و روان آب ها باید استفاده کرد و از منابع آبی مثل چاه و سد فارغ شویم تا بتوان در سال دو بار کشت کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: کشت محصولات ارگانیک و استفاده از نهاده های بیولوژی غیرشیمیایی که  10سالی از شروع آن گذشته، محصولاتی دارای گواهی ارگانیک هستند که این ضمیمه ای برای کاهش مصرف کود و سم است.

شهیدی فر تصریح کرد: مرکبات، کیوی، گل وگیاه، تامین لبنیات و گوشت، دام سبک وسنگین، صنعت طیور، دانه های روغنی کلزا و برنج جزء محصولاتی اشتغال زا و قابل صادرات هستند که باید روی این محصولات کار بیشتری کرده و در بخش فضای آزاد و فضای گلخانه ای آن را مدیریت کنیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.