پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آفت خارجی بلای جان میوه‌های داخلی/ روش‌های مبارزه با مهمان ناخوانده باغ‌های مازندران

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| آفت مگس میوه مدیترانه‌ای چند سالی است که مهمان ناخوانده محصولات باغی استان مازندران است و در زمانی که باغداران به‌دنبال برداشت محصول هستند. این میوه سبب خسارت به محصولات باغداران می‌کند و از ارزش اقتصادی محصول آنان کم می‌کند.

این آفت در زمانی که شاهد به بار نشستن میوه‌ها هستیم خسارت‌های هنگفتی را به محصولات باغی وارد می‌کند و به همین منظور کارشناسان بخش کشاورزی در طول سال اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیریت و کنترل این آفت به باغداران می‌کنند.

خسارت این آفت در بخش کشاورزی به حدی مهم است که حتی در چند سال اخیر پدافند غیرعامل هم به این موضوع ورود پیدا کرده است.

عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با فارس، در این‌باره گفت: این آفت یکی از ۱۰ آفت برتر خسارت‌زا در دنیاست که در ۹۰ کشور دنیا وجود دارد و بر روی محصولات باغی خسارت وارد می‌کند.

وی ادامه داد: مگس میوه مدیترانه‌ای برای اولین‌بار در سال ۵۴ از باغات مشهد گزارش شد و در اوایل دهه ۶۰ بود که در مازندران بر روی باغات مرکبات مشاهده شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: اقداماتی که در آن سال‌ها

این آفت با جفت‌گیری به میوه‌های در حال رسیدگی خسارت وارد می‌کند و با ایجاد حفره‌ای که انجام می‌دهد ۲ تا ۱۲ عدد تخم‌ریزی می‌کند و تخم‌‌ها تبدیل به لارو می‌شود که لارو پس از خروج از گوشت میوه تغذیه کرده و باعث خسارت و ریزش میوه می‌شود

برای مبارزه با این آفت در استان انجام شد، سبب شد آفت مگس میوه در آن زمان زمین‌گیر شود و تا سال ۶۳ آفتی در باغات مشاهده نشد اما در آبان سال ۸۵ این آفت در شهرستان‌های نور، قائمشهر، بابل و ساری مشاهده شد و تمام باغات را فرا گرفت.

این مسؤول خاطرنشان کرد: در حال حاضر آفت مگس میوه مدیترانه‌ای به‌عنوان یک آفت مهم در باغات استان مازندران به‌شمار می‌رود.

زاغی درباره نحوه خسارت این آفت گفت: این آفت با جفت‌گیری به میوه‌های در حال رسیدگی خسارت وارد می‌کند و با ایجاد حفره‌ای که انجام می‌دهد ۲ تا ۱۲ عدد تخم‌ریزی می‌کند و تخم‌‌ها تبدیل به لارو می‌شود که لارو پس از خروج از گوشت میوه تغذیه کرده و باعث خسارت و ریزش میوه می‌شود.

 

وی به میزبان‌های آفت مگس میوه در مازندران اشاره کرد و افزود: انواع هلو و شلیل پیش‌رس، میان‌رس و دیررس، انواع مرکبات شامل نارنگی ژاپنی، سیب، گلابی، انار، انجیر، فیجوا و خرمالو از میزبان‌های خوب مگس میوه مدیترانه‌ای هستند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره اهمیت اقتصادی این آفت گفت: با توجه به تعدد میزبان‌هایی که در استان داریم یک مگس ماده در یک نسل می‌تواند ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ عدد تخم‌ریزی کند.

زاغی اضافه کرد: جمعیت مگس میوه در پایان نسل اول می تواند به ۳۰۰ عدد، پایان نسل دوم ۴۵ هزار عدد، پایان نسل سوم به ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار عدد، پایان نسل چهام به بیش از یک میلیون عدد و پایان نسل پنجم ۱۵۰ میلیارد عدد برسد.

وی اظهار کرد: با توجه به تعدد نسل و تعدد میزبان که در یک منطقه وجود دارد باید مدیریت تلفیقی برای مبارزه با این آفت انجام شود تا بتوانیم خسارت اقتصادی این آفت را به صفر نزدیک کنیم.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ادامه با بیان اینکه استان مازندران با تولید ۳.۲ میلیون تن میوه‌های سردرختی رتبه اول را در بین استان‌های کشور از لحاظ میزان تولید محصولات باغی به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: تنوع میوه در استان بی‌نظیر است به گونه‌ای که در تمامی ماه‌های سال شاهد برداشت انواع میوه‌های سردرختی هستیم.

هادی ایزدی با اشاره به اینکه میزان تولید مرکبات در مازندران حدود ۲.۷ میلیون تن است که با این میزان تولید ۵۰ درصد مرکبات کشور را تولید می‌کنیم، گفت: ۱۰ هزار هکتار سطح زیرکشت انواع هلو و شلیل در استان است که با تولید ۲۵۰ هزار تن رتبه دوم را از لحاظ تولید در کشور دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی که در استان داریم، میوه‌های زودرس گل‌دهی زودتری دارند و برداشت آن نسبت به سایر استان‌ها سریع‌تر انجام می‌شود و میوه نوبرانه کشور را مازندران در ماه‌های اردیبهشت و خرداد تأمین می‌کند.

ایزدی اضافه کرد: مازندران با دارا بودن سطح زیرکشت هفت هزار هکتاری کیوی، رتبه دوم را در کشور دارد که با این میزان سطح زیرکشت حدود ۲۰۰ هزار تن محصول تولید می شود و ۵۰ درصد میوه کشور را مازندران تأمین می‌کند.

 

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از تهدیداتی است که میوه‌های سردرختی استان را به‌ویژه در فصل بهار، تابستان و پاییز تهدید می‌کند که به‌عنوان آفت پلی‌فاژ به محصولات خسارت وارد می‌کند.

این مسؤول اظهار کرد: توصیه ما به باغداران این است با به‌کارگیری روش‌های کنترلی بتوانند این آفت را به‌خوبی کنترل کنند و یکی از روش‌های کنترلی که برای پیشگیری از خسارت توصیه می‌کنیم این است تأخیر در برداشت نداشته باشند چرا که این آفت با همزمانی برداشت خسارت به بار می‌آورد.

ایزدی تصریح کرد: با توجه به اینکه غالب میوه‌های استان ارقام پیش‌رس هستند اقدام به موقع برای برداشت، ذخیره سازی و نگهداری در سردخانه کمک می‌کند از انتقال آن از یک درخت به درخت دیگر و از یک فصل به فصل دیگر جلوگیری شود و کنترل این آفت به راحتی قابل انجام است.

 /۸۶۰۳۵/ح/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.