پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آغاز کاشت یک میلیارد درخت در غرب مازندران

0

به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، مهرداد خزایی در حاشیه آغاز اجرایی طرح مشارکت یک میلیارد درخت در هتل پارسیا خزر با بیان اینکه ۴۵۰ هکتار اراضی ساحلی که در راستای آزادسازی سواحل قرار گرفته برای این طرح در سازمان پیشنهاد و موافقت شد، اظهار کر: با توجه به مساعد بودن فصل و نهال‌های متناسب از امروز آغاز کاشت در سواحل را آغاز کردیم.

خزائی به درختکاری ۱۰۰ هکتار تعهدات در راستای غنی‌سازی و توسعه جنگل اشاره کرد و افزود: ۱۵۰ هکتار جز تعهدات برای زراعت چوب نیز می‌باشد.

وی افزود: در زراعت چوب گونه‌هایی امثال صنوبر و درختان مثمر برای تامین نمودن نیازهای کارخانجات در نظر گرفته شد و نهال در اختیار کسانی که تمایل به زراعت چوب و افزایش درآمدزایی دارند قرار خواهد گرفت.

مهرداد خزایی با بیان اینکه در سال گذشته حدود یک میلیون نهال در نهالستان‌ها تولید و عرضه شد، بیان کرد: امسال با کمک بسیاری از حامیان این طرح حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار هزار اصله نهال‌های مختلف جنگلی و غیر مثمر تولید و در هفته منابع طبیعی ۲ میلیون اصله آماده توزیع در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-نوشهر در ادامه به سامانه پایش نهال از بذر تا مکان عرضه اشاره کرد و گفت: بعد از بارگذاری کامل مختصات و نهال‌ها این طرح از طریق سامانه پایش می‌شود.

خزائی به اعلام خودکفایی تولید کاغذ توسط مسوولان صنایع چوب و کاغذ استان مازندران اشاره کرد و افزود: در طول سال‌های قبل نهال‌های زیادی توزیع شد ولی هیچ موقع پایش نشد.

وی افزود: تامین خوراک مورد نیاز صنایع با وجود طرح تنفس جنگل و عدم بهره‌برداری از جنگل نشان دهنده فروش چوب آلاتی توزیع شده از سال‌های قبل بین مردم است که اکنون به درآمد رسیدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-نوشهر در ادامه با بیان اینکه با پایش حجم چوب آلات باغی توزیع شده در هفته منابع طبیعی علاوه بر درآمدزایی خانوارهای ساکن در حاشیه جنگل نیاز صنایع تامین می‌شود، عنوان کرد: در استان گیلان زراعت چوب حرف اول را می‌زند.

وی افزود:  نقش مدارس در تحقق این طرح بسیار مهم بوده و توافقنامه‌ای در همین ارتباط بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان منابع طبیعی منعقد شده است.

پایان پیام/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.