پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آغاز فعالیت مجدد مرغ لاین” آرین” بابل

0

مجتمع مرغ لاین ایران (آرین)از سال ۶۹ با ورود یک گله از نژاد هایبرو هلندی در یک هزار و ۱۳۷ هکتار از اراضی جنگلی شمال کشور (مازندران) راه اندازی شده است و همچنان مرغ های لاین، اجداد و مادر گوشتی و تخمگذار کشور در این مرکز نگهداری و تامین می شود.

کارخانه تولید کننده مرغ لاین( مرغ مادر) یکی از بزرگترین تولید کننده مرغ مادر در کشور است و در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بخش بابلکنار شهرستان بابل واقع شده است .

هم اکنون علاوه بر مجتمع مرغ لاین بابلکنار، پنج واحد مرغ اجداد، ۱۸۴ واحد مرغ مادر ، ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مرغ گوشتی، ۳۵ واحد مرغ تخمگذار ، ۳۷ واحد کارخانه جوجه کشی ، ۴۴ کارخانه تولید دان و ۱۷ کشتارگاه صنعتی طیور در مازندران فعال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه با پیگیری شخص وزیر جهاد کشاورزی  اعتبار ۱۶۰ میلیارد ریال  به مجتمع مرغ لاین بابل عملیاتی شده است ، گفت به همین دلیل امروز شاهد از سر گیری فعالیت این واحد مهم و استراتژیک کشور هستیم.

عزیزالله شهیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مجتمع ۳۰۰هزار قطعه مرغ اجداد و یک میلیون قطعه مرغ مادر و ظرفیت تولید کل جوجه گوشتی کشور را دارد. 

وی با اشاره به این نکته که برای حمایت از لاین مرغ ایران (آرین) باید سهم مشخصی برای واردات هر نژاد در نظر بگیریم تا جوجه لاین ایرانی نیز در بازار صنعت طیور سهم بیشتری پیدا کند، گفت: نژاد لاین ایرانی(آرین) برای پرورش در استان های گلستان، قزوین، گیلان، مازندران، تهران، سمنان و خوزستان بسیار مناسب است.

شهیدی فر ادامه داد: مرغ لاین بابل جزء پنج چرخه کامل طیور است که در پنج کشور دنیا وجود دارد اما به علت بی توجهی و عدم حمایت  و واردات مرغ های اجداد به ویژه از  نژاد راس ،مجتمع مرغ لاین بابل از رقبای خود عقب افتاده است. 

 در سالهای اخیر به علت فرسودگی تجهیزات عملا این مجتمع از صحنه رقابت خارج و تولید بسیار کاهش و حتی متوقف شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این که مجتمع مرغ لاین بابل ظرفیت قطع وابستگی ایران از کشور بریتانیا را دارد، ادامه داد: با توجه به مشکلات تحریمی، امروز همه مسئولان ارشد کشور به اهمیت سرمایه گذاری در این مجتمع پی برده اند.

به گفته شهیدی فر اکنون با تعویض ماشین آلات مجتمع مرغ لاین بابل شرایط برای فعالیت مجتمع مرغ لاین آرین بابل با هدف  رقابتی کردن تولید ورقابت فراهم شده است.

در حال حاضر نژاد لاین ” راس ” مربوط به انگلیس، ” هوبارد ” مربوط به فرانسه و لاین ” کاپ ” نژاد مرغ آمریکایی است و این نژاد ها سالانه بخش عمده جوجه واحدهای تولیدی ایران را تشکیل می دهد.

استان مازندران با تولید سالانه بیش از ۱۸۰ هزار تن مرغ ۱۱درصد گوشت مرغ مورد نیاز کشور را تامین می کند.

سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران سالانه ۲۴ کیلوگرم و در جهان ۱۲ کیلوگرم است و این نشان می دهد که صنعت پرورش طیور در کشور ما نقش مهمی در تغذیه جامعه دارد و به عبارتی جایگزین گوشت قرمز، ماهی و بعضی دیگر از پروتئین های مورد نیاز مصرف کنندگان است.

به یک جمعیتی از موجودات که بتوانند با همدیگر زندگی کنند و کلیه صفات ژنتیکی خود را به نسل های بعدی منتقل کنند لاین گفته می شود که می تواند در همه حیوانات وجود داشته باشد، هر نژادی می تواند یک لاین داشته باشد که ایران هشتمین کشوری است که دارای مرغ لاین به نام آرین است.

جمهوری اسلامی پس از آمریکا ، انگلیس، برزیل، هلند، هند، آلمان و فرانسه، در جهان اسلام و خاورمیانه تنها کشوری است که توانسته تولید مرغ لاین را در اختیار داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.