پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آغاز عملیات اجرایی قطعه سوم آزادراه تهران-شمال از ماه آینده

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، با گذشت ۳ هفته از افتتاح قطعه دوم آزادراه تهران به شمال و پس از دستور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان مبنی بر ماموریت محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برای پیگیری برای آغاز عملیات اجرایی قطعه سوم آزاد راه تهران شمال، این کار اجرایی شد.

با پیگیری‌های سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران صبح امروز سه شنبه سوم‌مردادماه بازدید میدانی و جلسه تعیین تکلیف عملیات اجرایی قطعه سوم با حضور مخبر معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر نفت، وزیر رفاه و فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در محل پروژه آزاد راه برگزار شد.

قطعه سوم آزادراه تهران به شمال، مهمترین‌ قطعه این آزادراه است که در این بازدید، در راستای مسائل مختلف این‌محور  رایزنی و مسائل مالی تعیین تکلیف و توسط معاون اول رئیس جمهور به وزارتخانه‌های مربوطه ابلاغ شد.

مقرر شد که عملیات اجرایی قطعه سوم آزادراه تهران به شمال از یک‌ماه آینده آغاز شود و در این راستا سه فاز برای قطعه سوم آزاد راه تهران به شمال در نظر گرفته که فاز اول ۱۶.۵ کیلومتر است که تا یکماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

در مرحله اول با اجرایی کردن ۱۶.۵ کیلومتر، این‌مسیر از سمت‌پل زنگوله زیر بار ترافیک می‌رود و همچنین مقرر شد برای ۱۰ کیلومتر دیگر آزادراه که‌ مربوط به مرزن آباد است و بخشی از عملیات اجرایی آن توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شده، مقرر شد  تامین اعتبار شده و با اختصاص تجهیزات بیشتر، در ساخت و ساز این‌محور سرعت بخشی و زیر بار ترافیک رود.

همچنین در این بازدید مقرر شد جاده قدیم‌چالوس توسط وزارتخانه‌های مرتبط با اختصاص خدمات حداکثری در اولویت قرار گیرد و راهداری خدمات بیشتری به این‌محور ارائه کند و همچنین خدمات رفاهی و اجتماعی در اولویت وزارتخانه‌های مربوطه باشد.

ایمن سازی جاده قدیم هم از تاکیدات مهم معاون اول رئیس جمهور بود که وزارت راه مأمور شد تا در این راستا ایمن‌سازی و برنامه‌ریزی لازم را انجام و در سال جاری برای ایمن‌سازی بیشتر اقدام کند.

با توجه به پدافند غیر عامل بودن و تنها راه دسترسی جاده خروجی چالوس به هراز از پل زنگوله تا دوآب که در محور بلده قرار دارد، مقرر شد بهسازی این‌محور هم در اولویت قرار گیرد تا به عنوان جاده دسترسی در زمان بار ترافیکی مورد استفاده قرار گرفته و  به عنوان‌ پدافند غیرعامل عمل کند.

هماهنگی‌های لازم طی این مدت با قوت توسط استاندار مازندران انجام و پیگیری‌های استاندار موجب شد تا شاهد حضور معاون اول رئیس جمهور برای برنامه‌ریزی در راستای اجرای قطعه سوم آزادراه تهران به شمال، به عنوان آخرین قطعه این محور باشیم تا با نهایی شدن این‌محور دسترسی آسان ایجاد شود.

عملیات اجرایی طرح ملی آزاد راه تهران – شمال از سال۱۳۷۶ به طول۱۲۱ کیلومتر در قالب چهار قطعه آغاز شد، تاکنون قطعه چهار آن حدفاصل مرزن آباد- چالوس به طول ۲۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۲ و قطعه نخست آن هم به طول ۳۲ کیلومتر حدفاصل تقاطع بزرگرراه آزادگان و بزرگرراه شهید همت تا سه راهی شهرستانک سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری و زیر بار ترافیک رفت.

قطعه دوم این طرح ملی هم به طول ۲۲ کیلومتر منطقه شهرستانک تا پل زنگوله را در بر می‌گیرد که  بهره‌برداری شد و تنها قطعه سوم این مسیر ارتباطی به طول ۳۲ کیلومتر است که منطقه پل زنگوله تا دوراهی دشت نظیر استان مازندران را به هم پیوند می دهند.

کوتاه شدن حدود ۶۵ کیلومتر از طول مسیر نسبت به جاده موجود کرج – چالوس، کاهش زمان سفر چهارساعت و ۳۰ دقیقه در روزهای عادی به یک ساعت و ۳۰ دقیقه در روزهای عادی، مسیری ایمن و سریع برای چهار فصل سال، افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا ناشی از کاهش آلاینده‌ها و واستهلاک خودروها، توسعه صنعت گردشگری و صنایع کشاورزی و تبدیلی از جمله مزیت‌هایی این طرح آزادراهی کشور اعلام شده است.

طول شبکه آزادراهی کشور ۲ هزار و ۷۶۱ کیلومتر است و برنامه‌ریزی شده تا ۱۰ هزار کیلومتر دیگر به آن افزوده شود که از این میزان ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر در دست ساخت است.

پایان‌ پیام/۸۶۰۰۲/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.