پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آغاز طرح پایش سرمی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، مدیرکل دامپزشکی استان مازندران گفت: طرح پایش سرمی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مازندران در ۲۲۵ واحد روستایی به مدت دو ماه در استان مازندران اجرا می‌شود.

 دکتر حمزه آقاپور کاظمی امروز در جمع خبرنگاران از اجرای طرح پایش سرمی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تیر و مرداد ماه سال ۱۴۰۳ در مازندران خبر داد.

دکتر آقاپور افزود: در اجرای این طرح ملی استان مازندران  بیشترین تعداد نمونه برداری را به انجام داده به نحوی که از ۲۲۵ واحد روستایی استان و در تمامی شهرستان‌ها ( بجز شهرستان نکا ) تعداد ۲۲ هزار و ۵۰۰ نمونه سرمی و به تخمین تعداد ۵۰۰۰ نمونه سواب کلواک از پرندگان آبزی در مرحله ابتدایی طرح اخذ می‌شود.

وی به اجرای ادامه این طرح اشاره کرد و گفت: در مرحله بعد در صورت وجود تیتر سرمی مشکوک، نسبت به اخذ نمونه سواب کلواک و ردیابی ملکولی ویروس در گردش اقدام خواهد شد و در صورت مثبت بودن آلودگی در روستا، نسبت به پاکسازی طیور بومی منزل مربوطه اقدام کرده و پرداخت خسارت روستائیان نیز مدنظر قرار خواهد گرفت.

آغاز طرح پایش سرمی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مازندران

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران هدف از اجرای این طرح را اندازه‌گیری شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جمعیت طیور بومی (با سطح اطمینان ۹۵ درصد) و با استقرار پایش مداوم بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشورعنوان کرد و یادآور شد: در راستای مراقب‌های فعال و غیر فعال در سال گذشته استان مازندران عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد بوده که این موضوع موجب رفع موانع صادرات فراورده‌های خام مرتبط با صنعت طیور و گامی مهم در راستای رونق تولید در استان بوده است به طوری که استان مازندران در تولید طیور در استان رکورد تاریخی را ثبت کرد.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.