پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آغاز سال تحصیلی با فرسودگی ۵۰ درصدی تجهیزات هنرستانی مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، امسال دومین سال از آغاز نظام جدید آموزشی با همان ۳-۳-۶ است که قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه ۵۰ درصد از دانش آموزان متوسطه دوم را به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش هدایت کند.

استقرار پایه دوازدهم در سطح هنرستان فنی و حرفه ای و کار دانش که در گذشته فاقد پایه پیش دانشگاهی بود، نه تنها بر جمعیت آن افزوده ، بلکه منجر به ناهمخوانی تجهیزات و امکانات در نسبت به دانش اموزان شده است.

استان مازندران که با هدایت تحصیلی ۴۴ درصد از دانش‌آموزان متوسطه دوم به رشته‌های فنی نسبت به کشور حدود سه درصد پیش است ، عدم توازن امکانات و تجهیزات با شمار مهارت آموزان بیشتر به چشم می‌آید.

تاکنون مسئولان آموزش و پرورش بارها از کمبود و فرسودگی تجهیزات هنرستانی اطلاع دادند و راه حل هایی نیز ارائه شد که ازآنها می توان به تبادل تجهیزات هنرستان‌ها ، استفاده از ظرفیت کارگاه های فنی‌وحرفه‌ای سطح استان و دیگر موارد اشاره کرد. 

اما همچنان مشکلات بر جای خود باقی هستند و دانش آموزان هنرستانی استان درحالی نخستین روز مهر خود را در مدارس آغاز کردند که ۵۰ درصد از تجهیزات کارگاهی و آموزشی آن فرسوده و نیازمند نوسازی است. 

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از تجهیزات هنرستانی استان فرسوده است که میزان اعتبار ارزیابی شده برای تامین تجهیزات استاندارد حداقل ۲۰ میلیارد تومان لازم است. 

اسفندیار نظری با اشاره به اینکه امسال ۳۵۴ هنرستان استان میزبان ۴۲ هزار دانش اموز است، افزود: هنرستان های مازندران در سال تحصیلی پیش رو در بخش های تجهیزات آموزشی و نیروی انسانی دچار تنگنا جدی خواهند شد.

به گفته او ، علاوه بر کمبود نیروی انسانی متخصص برای هنرستانهای استان، در حال حاضر حدود ۲۰۰ کلاس درس و بیش از ۲۳۰ کارگاه آموزشی در هنرستان‌های مازندران کمبود داریم. 

معاون آموزش و پرورش مازندران همچنین گفت: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تجهیز هنرستان‌های مازندران اعتبار ملی و استانی صرف شد که در مقابل با محدودیت‌ها کم است.

نظری همچنین اظهار داشت: در حال حاضر منتظر چهار میلیارد تومان اعتبار دیگر برای تجهیز و نوسازی هنرستان‌ ها هستیم که با تامین این اعتبار کاهش قابل توجهی از لحاظ فشار کمبود تجهیزات خواهیم داشت.

وی البته تاکید کرد: آموزش  و پرورش تمام تلاش خود را برای تامین نیاز هنرستان‌ها و برخورداری دانش آموزان فنی از امکانات خواهد کرد و اجازه نمی دهیم محدودیت‌ها مانع تحصیل دانش آموزان شود. 

معاون آموزش و پرورش مازندارن با اشاره به اینکه باید در زمینه تجهیز هنرستان ها تدبیر ویژه ای اندوخته شود و خیرین نیز ورود کنند، افزود: دانش آموزان فنی هیچ نگرانی نداشته باشند ، زیرا سعی شده از امکانات دستگاه های دیگر در این زمینه استفاده شود. 

۷۳۳۵/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.