پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آشکار شدن شوک اقلیمی در مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از فارس، مازندران به‌عنوان استان پرباران کشور محسوب می‌شود که امسال از شاهد کاهش قابل ملاحظه بارش در استان بودیم به‌گونه‌ای که این دیار بارانی در تمنای باران است.

در حال حاضر شاهد کاهش چشمگیر منابع ذخیره آب مازندران هستیم حتی دریاچه‌ها و آب‌بندان‌های استان خشک شدند؛ گویی که اصلا پرآب نبودند.

علاوه بر کاهش بارش‌ها استمرار هوای گرم موضوعی بوده که مردم مازندران به‌ویژه کشاورزان را نگران کرده؛ چرا که با توجه به شرایط آبی و هوایی درک کردند سال زراعی سختی را پیش رو دارند.

علاوه بر وضعیت شالیزارهایی که خشک شدند و دریاچه‌ها و رودخانه‌هایی که آب تهی شدند جنگل‌های سر سبز مازندران سر خم کردند و در تمنای آب هستند.

در شرایطی که می‌بینیم همه طبیعت در تمنای آب هستند به جای اینکه با طبیعت سازش کنیم به دنبال فشار آوردن روی منابع آبی و طبیعت هستیم که خود مشکلات و مخاطرات ناگوارتری را به دنبال دارد.

 

وضعیت نگران‌کننده منابع آبی مازندران

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: نگران وضعیت تغییر اقلیمی هستیم که تأثیرات آن را در مازندران مشاهده می‌کنیم.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی بیان کرد: مازندران از لحاظ خشکسالی در رتبه هشتم و از لحاظ کم بارشی در رتبه دوم قرار دارد.

وی با بیان اینکه براساس گزارش‌های هواشناسی شاهد کاهش بارش امسال در مازندران بودیم که زنگ خطر جدی است، اضافه کرد: لازم است تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران، برنامه‌ریزان، کشاورزان به بحث مدیریت صحیح آب توجه کنند؛ چرا که اگر شاهد مشکلی باشیم دودش به چشم همه ما خواهد رفت.

*ضرورت سازگاری با تغییر اقلیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به خشک شدن دریاچه عباس‌آباد، آب‌بندان الندان و کاهش چشمگیر حجم ذخایر آبی استان، گفت: دلیل خشکی منابع آبی مشخص است که یکی از مهم‌ترین دلیل آن کاهش ورودی آب آن است.

ابراهیمی‌کارنامی تصریح کرد: درست است در زمستان برف سنگینی داشتیم ولی با گرمای شدید در اردیبهشت برف‌ها آب می‌شود به این معنا که تعادل در وضعیت بارش برهم خورد.

وی اظهار کرد: علاوه بر اینکه برنامه‌ریزی توسط دولت در زمینه مدیریت منابع آب در دستور کار قرار دارد خود مردم نیز باید بیاموزند چرا که مردم مهم‌ترین مؤلفه در زمینه مدیریت مصرف محسوب می‌شوند و نباید به دنبال مصرف بیش از حد آب از منابع باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه مازندران به شدت در بحث خشکسالی و کاهش بارش‌ها درگیر شده است، اضافه کرد: با توجه به وضعیت آب و هوایی به نظر نمی‌آید در سال‌های آینده روند خوبی را شاهد باشیم پس لازم است به بحث مدیریت آب توجه شود.

ابراهیمی‌کارنامی با تأکید بر اینکه با بحث تغییر اقلیم سازگار شویم، خاطرنشان کرد: این مهم با کمک همه افراد جامعه محقق می‌شود باید همه تلاش کنیم تا بتوانیم این بحران را پشت سر بگذاریم.

 

مدیریت صحیح منابع آب ضروری است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: متوسط بارندگی مرداد ماه امسال حوزه آب‌ریز رودخانه‌های استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و دوره شاخص آماری به‌ترتیب 78 و 81 درصد کاهش یافته است.

محمدابراهیم یخکشی ادامه داد: برآورد حجم آبدهی 7 رودخانه مهم مازندران 127 میلیون متر مکعب است که در مقایسه با سال گذشته و دوره شاخص آماری به‌ترتیب 7 و26 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: میزان بارندگی حوضه آبریز رودخانه‌های مازندران طی فروردین تا مرداد ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و دوره شاخص آماری به‌ترتیب 43 و 27 درصد کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران بر مدیریت صحیح مصرف آب در استان تأکید کرد و گفت: هیچ آبی از سدهای مازندران برای بحث کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گیرد.

 

الگوی کشت درستی در کشاورزی نداریم

مدیرکل هواشناسی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: دومین ماه فصل تابستان 96 (مرداد ماه) همانند نخستین ماه فصل تابستان نسبت به نرمال (دوره آماری) کاهش قابل ملاحظه حدود 78 درصدی داشت و موجب شد کاهش 22 درصدی 4 ماه نخست سال 96 به حدود 30 درصد کاهش در پنج ماهه نخست برسد.

سید محمدرضا رضوی با بیان اینکه نکته قابل تأمل اینکه در بیش از نیمی از ایستگاه‌‏ها بین 90 تا 100 با کاهش بارش مواجه بودند، اضافه کرد: بنابراین لازم است بخش‌‏های مختلف با توجه به کاهش بارندگی و افزایش میانگین دما(تا یک درجه) در پنج ماه نخست امسال، در مصرف انرژی ( آب و برق و …) مدیریت و تمهیدات لازم را به عمل آورند.

وی تصریح کرد:  پدیده‌ای که آستانه تحمل مازندرانی‌ها را پایین آورده استمرار هوای گرم و مداومت گرما است که حدود دو یا سه ماه در آسمان مازندران ماندگار شده است و به ذخیره آبی به‌ویژه ارتفاعات استان آسیب وارد کرده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اعلام اینکه همه این عوامل از مشکلات و پیامدهای تغییر اقلیم محسوب می‌شود، افزود: در این زمینه استان مازندران نیز تحت فشار جدی است  و به شدت از این موضوع رنج می‌بریم.

رضوی با تأکید بر اینکه باید با بحث تغییر اقلیم سازگار شویم و متناسب با اقلیم کشت و کار کنیم، گفت: با وجود این مهم در حال فشار آوردن به منابع آبی هستیم و الگوی کشت درستی در کشاورزی نداریم.

 

شوک اقلیمی در جنگل‌های مازندران

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: تأثیر خشکسالی و کاهش بارش بر درختان و جنگل‌های استان محسوس بوده و قابل ملاحظه است.

جهان‌آرا با اشاره به شوک اقلیمی در جنگل‌های مازندران، افزود: بیشترین خسارت روی نهال‌های درختان قابل مشاهده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از گونه‌های درختی مازندران به‌دلیل تنش گرمایی دچار برگ سوختگی شدند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری گفت: لازم است همه افراد به توصیه‌ها و هشدارها توجه کنند تا با مشکلی مواجه نشویم.

به گزارش فارس، با وجود اینکه همه افراد جامعه شاهد تغییر در وضعیت آب و هوا و شرایط جوی هستیم به جای سازگازی، ساز مخالف می‌زنیم و تنها به فکر رفاه خود هستیم به این فکر نمی‌کنیم که خشکسالی زندگی همه گونه‌های جانوری و گیاهی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.