پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آزادسازی واردات زنبور ملکه در دست انداز کارشکنی‌ها

0

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان مازندران گفت: وزارت جهاد کشاورزی با واردات زنبور ملکه موافق است اما هنوز امکان آن از مجاری قانونی وجود ندارد، عدم واردات ملکه مامنی برای قاچاق فراهم می‌کند.

سید محیی الدین میرمحمدی در گفت و گو با ایسنا، یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی زنبورداران در سال ۹۸ را افزایش قیمت چند برابری وسایل و ابزار آلات زنبورداری اعلام کرد و گفت: در حالی قیمت وسایل و ابزارآلات زنبورداری به سه برابر رسیده که قیمت عسل به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم در چند سال اخیر افزایش نیافته است.

وی با بیان اینکه تقاضای عسل در بازار بسیار شکننده است، اظهار کرد: اگر قیمت عسل را افزایش دهیم یقیناً مردم از خرید آن امتناع می‌ورزند از این رو زنبورداران برای بقا و حفظ شغل خود مجبورند قیمت عسل را افزایش ندهند.

این تولیدکننده با بیان اینکه اتحادیه‌های زنبورداران در سراسر کشور آمادگی واردات اقلام مورد نیاز خود را دارند، اظهار کرد: اگر دولت این مجوز را به اتحادیه‌های زنبورداران سراسر کشور اعطا کند، قیمت تمام شده کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران در پاسخ به این پرسش که مطالبه زنبورداران در آزادسازی واردات زنبور ملکه به کجا رسیده است، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی با واردات زنبور ملکه موافق است اما هنوز امکان واردات از مجاری قانونی وجود ندارد، در بدنه وزارتخانه نیز کارشناسان نظر دیگری دارند و در عمل نیز سنگ اندازی هایی صورت می‌گیرد که موجب شده کسی نتواند واردات داشته باشد.

میرمحمدی و عدم واردات زنبور ملکه را مامنی برای قاچاق دانست تصریح کرد: زنبورملکه های قاچاق بسیار گران و فاقد شناسنامه هستند که یقیناً عوارض بهداشتی و کیفی در روند تولید خواهند داشت.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران با اشاره به سرشماری زنبورستان‌های استان، اظهار کرد: آمار دقیق از زنبورستان ها، کلنی‌ها و میزان تولید عسل بسیار مهم و حائز اهمیت است از این رو وزارت جهاد کشاورزی به مدت یک هفته تمامی نقل و انتقال زنبورستان‌ها را در سطح کشور ممنوع کرده و اقدام به سرشماری می‌کند.

وی با بیان اینکه در برخی موارد شاهد عدم تطابق آمارهای وزارت خانه با آمارهای اتحادیه بودیم، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای حل این مشکل اقدام به تعبیه سامانه خدمات پهنه برای ساماندهی اطلاعات عرصه زنبورداری کشور اقدام کرد که به صورت آنلاین اطلاعات ثبت شده و به روز را در اختیار وزارت خانه قرار می‌دهد.

میرمحمدی به سرشماری صورت گرفته از زنبورستان های استان اشاره کرد و گفت: آمارهای گرفته شده سال قبل از زنبورستان های استان نشان می‌دهد مازندران دارای ۵۰۵ هزار کلنی و ۶ هزار نفر زنبوردار است که متوسط هر زنبورستان را به زیر ۱۰۰ کلنی می‌رساند هر چند امسال مقدارهای بیان شده افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه زنبورستان هایی که زیر ۱۰۰ کلنی دارند توجیه اقتصادی نخواهند داشت، تاکید کرد: زنبورداری که کمتر از ۱۰۰ کلنی دارد نباید انتظار درآمدزایی و توجیه اقتصادی برای فعالیت تولیدی داشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران در مورد تراکم فعالیت زنبورداران استان بیان کرد: شهرستان‌های بابل، سوادکوه، ساری و آمل چهار شهرستان اول در تولید عسل استان هستند.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از زنبورداری کشور به مازندران اختصاص دارد، اظهار کرد: مازندران در حجم تولید، استان چهارم کشور و از نظر تنوع تولید، جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.

میرمحمدی متوسط تولید عسل در مازندران را ۱۰ کیلو دانست و تصریح کرد: بسته به تعداد کلنی‌های موجود و فعال در استان ،۵ هزار تن از عسل کشور در مازندران تولید می‌شود.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.