پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آداب و رسوم مازندرانی‌ها به بوته فراموشی سپرده شد

0

ایسنا/مازندران عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه مازندران معتقد است: امروزه متاسفانه آداب و رسوم بومی و محلی مازندران به نفع برخی رسوم و عادات ملی و فراملی (جهانی) به بوته فراموشی سپرده شده است و مقوله‌ای است که توجه جدی مسئولان فرهنگی ذی‌ربط را جهت معرفی و احیای این ذخایر ارزشمند فرهنگی می‌طلبد.

رضا شجری قاسم خیلی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه  فرهنگ بومی مازندران به مانند سایر فرهنگ‌های بومی نقاط ایران دستخوش تغییر و تحولات عدیده‌ای شده است، اظهار کرد: از مهم‌ترین و شاخص‌ترین حوزه‌های تغییر در این حوزه می‌توان به تغییر در گویش و زبان مردم، پوشش بومیان، معماری، عادات غذایی و آداب و رسوم اهالی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از تغییرات آداب و رسوم با توجه به مقتضیات زمان اجتناب ناپذیر است، تصریح کرد: به عنوان مثال امروزه مردم در ساخت خانه‌های خود از معماری کهن (منازل ویلایی و سکودار) استفاده نمی‌کنند چراکه افزایش چند برابری جمعیت و کمبود زمین باعث شده تا آن آداب و رسوم نیاکان و گذشتگان ما از بین رود و متاسفانه آداب و رسوم امروزی تبدیل به آپارتمان نشینی شده است.

عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: تغییر ذائقه (روی آوردن به غذاهایی با پخت سریع) و پوشش بومیان (البسه اسپورت و کلاسیک) هم با توجه به بالا رفتن سرعت زندگی در دوران مدرن و پسا مدرن قابل توجیه است.

شجری قاسم خیلی در خصوص پدیده مذموم روی‌گردانی اقلیت‌های قومی ایران  به ویژه اهالی مازندران گفت: اهتمام به استاندارد سازی امور از عهد پهلوی اول، تحقیر و تمسخر لهجه‌های اقلیت‌های قومی از عوامل مهمی هستند که با قطعیت می‌توان گفت تا زمانی که عوامل فوق مرتفع نشود اقبال عمومی رسالت خود را به خوبی حفظ نخواهند کرد و نباید هم از آن انتظار داشت.

وی ادامه داد: بنابراین عدم آشنایی مردم مازندران با ذخایر ارزشمند و غنی فرهنگی‌شان مهمترین عاملی بوده که غفلت مردمان این مرز و بوم را برای پاسداشت و برگزاری فرهنگ آن‌ها فراهم کرده است.

عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه مازندران یادآور شد: تغییرات آداب و رسوم اجتناب ناپذیر و قابل توجیه بوده است و اساسا گریزی هم از آن نیست چراکه از گذشته‌های دور تمدن‌ها و فرهنگ‌های کوچک و بزرگ تحت تاثیر سایر فرهنگ‌ها دستخوش تغییرات شده‌اند که اتفاقا در بلوغ و فربه‌گی تمدن‌ها هرگز بی‌تأثیر نبوده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.