پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آخرین اقدامات قرارگاه آبادانی و پیشرفت در دهستان پشتکوه/ اینجا کمک‌های مومنانه رنگ دیگری دارد

0


 به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، آهنگران مسؤول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه کربلا مازندران در حاشیه پروژ‌ه‌های محرومیت‌زدایی حوزه عمرانی دهستان‌های بخش چهاردانگه طی گفت‌وگویی اظهار کرد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی صرفا عمران‌محور نیست و در کنار فعالیت‌های عمرانی به فعالیت‌های اشتغال‌زایی، فرهنگی و اجتماعی، حوزه تعلیم و تربیت و حوزه سلامت می‌پردازد.

وی گفت: این قرارگاه تاکنون با مشارکت مردم و دستگاه‌های اجرایی به محرومیت‌زدایی پرداخت امیدواریم حرکت مردم و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی شاهد پیشرفت در این مناطق باشیم.

آهنگران اضافه کرد: اقدامات عمرانی این مناطق که به نوعی زیرساخت زندگی در این مناطق است و باید ارتقا پیدا کند تا آسایش مردم شکل گیرد، در سال ۹۶ و ۹۷، تعداد ۲۰ پروژه عمرانی با اعتبار ۲ و نیم میلیارد تومان در این سه دهستان صرف شده است.

*صرف اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی در بخش عمرانی

مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه کربلا مازندران ادامه داد: در مرحله دوم بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی در سال ۹۸ و ۹۹ با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان ۴۱ پروژه عمرانی را به بهره‌برداری برسانیم.

این مسؤول خاطرنشان‌ کرد: این پروژه‌ها اعم از راه دسترسی از راه آسفالته، جاده بین مزارع، آب شرب، آب کشاورزی، انتقال برق به اراضی کشاورزی، ترمیم و بهسازی مدارس، احداث خانه عالم و ترمیم مساجد با حوزه‌های مختلف از جمله معیشت و اشتغال مردم در بحث زیرساختی و حیاتی لازم بتوانیم خدمات دهیم.

وی تاکید کرد: در حوزه سلامت فعالیت‌ها در کنار فعالیت‌های درمانی که در مراکز بهداشت و درمانی دارند، ما بحث سبک زندگی اسلامی و تغذیه سالم را با نگاه به تولیدات سالم و استفاده از مواد غذایی سالم ترویج می‌کنیم تا بتوانیم کاهش مراجعات را به مراکز درمانی داشته باشیم.

آهنگران بیان کرد: خرسندیم این نگاه ین مردم ترویج شده که بتوانند با مشارکت و فعالیت‌هایی که قرارگاه دارد در کنار فعالیت‌های سپاه و دستگاه‌های اجرایی شاهد پیشرفت در این مناطق بوده و شعار ما در قرارگاه از مردم، با مردم و برای مردم است.

*محرومیت‌زدایی با نگاه جهادی منجر به کاهش ۵۰ درصد از هزینه‌ها می‌شود

مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه کربلا مازندران افزود: پیشرفت را مردم رقم می‌زنند و هر چه قدر مردم در فعالیت‌ها همراه و همگام باشند ما می‌توانیم خدمات را با هزینه پایین‌تر و بهره‌وری بالاتر  به سرانجام برسانیم.

وی اعلام کرد: پروژه‌های عمرانی که در سال ۹۸ و ۹۹ با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان انجام شد اگر قرار بود به‌صورت پیمانکاری انجام شود، قطعا اعتباری دو برابر از این نیاز داشته اما حضور مردم و نگاه جهادی با ۵۰ درصد هزینه خدمات ارائه شود.

آهنگران گفت: امروز ما ۷ پروژه عمرانی در دهستان چهاردانگه همزمان با سایر پروژه‌ها در دهستان‌های مازندران بهره‌برداری شده و هدف‌گذاری امسال ما در پروژه‌های عمرانی با نگاه به جهش و افزایش تولید بود که توانستیم ۵۰۰ هکتار راضی سطح آب‌رسانی را داشته که از حالت دیم به حالت غیردیم تبدیل شده است.

* جزئیات اقدامات جهادی در دهستان پشتکوه

عادل الندانی مسؤول قرارگاه پیشرفت و آبادانی مستقر در دهستان پشتکوه ساری نیز طی گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه براساس منویات و فرمایشات مقام رهبری باید هزار نقطه آباد در هزار منطقه محروم داشته باشیم، گفت: در این راستا عده‌ای دلسوز و انقلابی دور هم جمع شده و در مجموعه سپاه قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه پیشرفت و آبادانی را در استان‌های مختلف تعریف کردند.

وی افزود: اهم فعالیت‌ها در این قرارگاه در پنج محور فرهنگی، تعلیم و تربیت، سلامت، معیشت و اشتغال و زیر ساخت و عمران با شعار ” پیشرفت را مردم رقم می‌زنند و از مردم با مردم و برای مردم” تبیین شده است.

الندانی یادآور شد: ما کارمان از سال ۹۶ را در سه دهستان محروم سه هزار تنکابن، پشتکوه ساری و شهدای بهشهر آغاز کرده و  در دهستان‌ها افرادی را با عنوان مسوول دهستان در قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه را در مستقر کردیم.

مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی در پشتکوه بیان کرد: همچنین در برخی روستاهای دهستان‌ها نیز روحانیونی را با عنوان امام روستا مستقر کردیم که علاوه بر اجرای اقدامات مذهبی به اجرای فعالیت‌هایی در راستای محرومیت زدایی و برنامه‌های کارگروه‌های این قرارگاه مشغول هستند.

*اهدای جهیزیه به نوعروسان

این مسوول بیان کرد: ما در حوزه فرهنگی فعالیت‌های متنوعی را قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا در قالب برگزاری مراسم‌ها و همایش‌ها برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی داشتیم، در دهستان پشتکوه نیز با پیگیری‌های مستمر و استفاده از ظرفیت‌هایی نظیر خیران، موسسات و نهادهای حمایتی و خدمات‌رسان و مسوول دهستان و امام روستای قلعه‌سر توانستیم بیش از ۲۰ جهیزیه را به نوعروسان نیازمند روستاهای دهستان پشتکوه اهدا کنیم.

وی گفت: در بحث معیشت و اشتغال به توانمندسازی فکر کردیم تا به‌صورت پلکانی به وضع معیشت بهبود دهیم، در دهستان پشتکوه در موضوع کاشت گیاهان دارویی همچون گل محمدی سیاه دانه و گل گاوزبان ورود پیدا کردیم و مشاوران ما پس از آموزش‌ها، نظارت‌ها و مشاوره‌های کافی به کشاورزان در پایان نیز محصولات فوق را به‌صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌کنند تا استرس عدم تضمین بازار را نیز برای کشاورزان از بین ببرند.

الندانی خاطرنشان کرد: در روستای کوات چهار رقم گل محمدی از استان‌های مختلف با شرایط اقلیمی مختلف را وارد و توانستیم با همکاری آقای فرزاد کواتی که داوطلب کشت این محصولات بود در فصل پاییز کشت اول را انجام دهیم، کشت دوم نیز در بهار امسال صورت خواهد گرفت تا پس از سال سوم هر رقمی از گل محمدی که کیفیت بهتری داشت به‌عنوان رقم مناسب در دهستان در نظر گرفته شود.

*از تولید تا عرضه پای کاریم

مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی در پشتکوه ساری، تایید کرد: کار ما در این بخش این است فردی را به‌عنوان مشاور راهنما در نظر گرفتیم تا گیاه مورد نظر را معرفی کرده، مشاوره و آموزش‌های لازمه را داده و بازار را نیز تضمین می‌کند، ما در قرارگاه به این فرد BDS می‌گوییم.

این مسوؤل گفت: در بحث دامپروری هم یک شبکه تحت عنوان شبکه پرورش دام سبک در روستای قلعه سر تشکیل دادیم در مرحله اول حدود ۸ ماه در بحث اصلاح نظام خوراک دهی و بهداشت جایگاه که دام‌ها به سر می‌برند، آموزش گام به گام به دامداران، فعالیت کردیم و شاهد کاهش تلفات و افزایش زایش میش‌ها و حتی دو قلوزایی با تعداد بیش از سال‌های گذشته بودیم.

وی اضافه کرد: با اقبال روستاهای دیگر در این بخش مواجه شدیم، در بحث قالیبافی و سایر مشاغل، دو کارگاه قالیبافی در روستای کردمیر و قلعه سر فعال کردیم و bds برایش تعریف کردیم، در بحث سلامت در زمینه اصلاح نظام تغذیه ورود پیدا کردیم محصولات سالم غذایی را ابتدا به‌صورت نمایشگاهی در معرض دید قرار دادیم سپس بررسی کرده و در نهایت در روستاهای اروست قلعه سر و کردمیر کار را با نظارت‌ها و پیگیری‌های امام روستا و هسته‌های جهادی فعال در روستاها آغاز کردیم.

الندانی یادآور شد: این کار در درجه اول با هدف فرهنگ استفاده از محصولات سالم غذایی و همچنین کاهش تعداد دفعات مراجعه به مراکز درمانی صورت خواهد گرفت، در بحث تعلیم و تربیت با فعال کردن روحانیون در مدارس توانستیم ارتباط بین دانش‌آموز معلم و خانواده را به نسبت خوبی نزدیک تر کنیم و این کار را نیز در ادامه مسجد محور کردیم تا آموزش در این مکان صورت بگیرد.

مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی در پشتکوه ساری، عنوان کرد: بحث دیگر توسعه تجهیز و بهسازی مدارس با رایزنی که با نهادهای حمایتی مختلف صورت گرفت برای بیشتر مدارس دهستان پشتکوه ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار آورده و بین مدارس در قالب تجهیز پخش کردیم.

وی گفت: همچنین مطابق با تفاهم نامه فی مابین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه کربلا و اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان توانستیم با برگزاری جلسات مختلف بخشی از مدارس این دهستان را نیز به لوازم آموزشی و کمک آموزشی تجهیز کنیم.

*رفع مشکل گازرسانی و آب‌رسانی

الندانی با اشاره به اینکه در کنار فعالیت‌های دیگر، به حل مشکلاتی که در روستاها وجود داشت پرداختیم، خاطرنشان کرد: در بحث رفع مشکل گازرسانی به روستاها مسوولان را پای کار آوردیم تا این کار تسریع شود و هنوز هم جای کار دارد، در حوزه پروژه‌های دیگر از قبیل احداث منابع ذخیره آب شرب، احداث استخرهای بزرگ ذخیره آب کشاورزی و آب‌رسانی شرب نیز با جلسات متعدد با دستگاه‌های اجرایی مرتبط و بازدیدهای میدانی نیز همچنان پیگیری ها در حال انجام است.

مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی در دهستان پشتکوه، اضافه کرد: در روستای قلعه سر اولین کارگاه تولید ماسک و تجهیزات بهداشتی را در مدرسه شهید علوی با همکاری این قرارگاه، بسیجیان پایگاه‌های مقاومت بسیج خواهر و برادر این روستا و قرارگاه جهادی علمدار استان مازندران راه‌اندازی کردیم که  بیش از ۲۰ هزار عدد ماسک تولید و توزیع کردیم.

*اینجا کمک‌های مومنانه رنگ و بوی دیگری دارد

وی بیان کرد: در این راه شاهد هم‌افزایی بسیار خوب امام جمعه بخش چهاردانگه، فرمانده مرکز مقاومت بسیج مالک اشتر بخش چهاردانگه و حوزه مقاومت بسیج عشایری دهستان پشتکوه بودیم و همچنان نیز هستیم.

الندانی گفت: در بحث توزیع بسته معیشتی در دهستان توانستیم با همکاری  امام جمعه بخش، فرمانده مرکز مقاومت بسیج مالک اشتر بخش چهاردانگه و سایر ارگان‌ها بین خانواده‌های نیازمند توزیع کنیم،  همچنین در مباحث دیگر و مشکلات پیگیر بوده و هستیم‌.

مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی دهستان پشتکوه ساری، یادآور شد: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی در دهستان پشتکوه وجود دارد با توجه به مشکل کم آبی مدیریت مصرف وجود ندارد نیاز به ذخیره‌سازی حس می‌شود نیاز به برنامه‌ریزی و همکاری همه نهادها و خیران دارد و ما تمام توانمان را در این راه می‌گذاریم و برای مردم کار می‌کنیم.

 /۸۶۰۴۸/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.