پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آب تجن و سد گلورد برای کمک به میانکاله منتقل می‌شود/ چرخش آب تالاب، راهکاری برای احیا + فیلم

0


خبرگزاری فارس، مازندران ـ سرویس اجتماعی. میانکاله جایی که پرندگان مهاجر از راه دور و نزدیک برای زمستان‌گذرانی خود را به این تالاب زیبا و خوش آب و هوا رساندند.

بهمن سال گذشته بود که شاهد تلفات پرندگان بودیم به‌طوری‌که تلفات روز به روز بیشتر می‌شد در نگاه نخست همه نگاه‌ها به سمت بیماری‌های فصل سرما از جمله آنفلوانزا بود اما بعد از جواب آزمایش‌ها مشخص شد و دلیل مرگ پرندگان بوتولیسم بود.

بهمن ماه امسال نیز این ماجرا تکرار شد و پرندگان مهاجر و مهمانانی که خود را از راه دور و نزدیک خود را به این تالاب رساندند سفر بی‌بازگشتی برایشان رقم خورد، باز هم امسال همه این مسائل تکرار و تکرار شد و در نهایت شرایط به گونه‌ای رقم خورد که پرندگان خوش‌آواز بی‌صدا شدند حتی آنانی که زنده هستند نای فریاد کشیدن ندارند و نفس‌های‌شان در سینه حبس شده است.

با توجه به وقوع تلفات غیرعادی در پرندگان مهاجر آبزی در تالاب بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان، عملیات پایش و جمع‌آوری لاشه پرندگان مهاجر آبزی امروز پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه ۹۹ نیز با اعزام چند اکیپ از محیط‌بانان یگان حفاظت محیط زیست شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر و اداره کل انجام که به‌دلیل وجود مه غلیظ، پایش با قایق میسر نشد و تعداد ۵۳۴ قطعه پرنده تلف شده، در ضلع جنوبی خلیج از قلعه پایان تا آبادگران و از آبادگران به سمت شرق تاجرِ کلباد و نهایتا تا امام‌زاده با موتور، تراکتور و تراکسور جمع‌آوری و برای دفن بهداشتی تحویل دامپزشکی بندرگز شد.

 

 با احتساب تلفات هفت روز گذشته، مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع‌آوری شده، به عدد هزار و  ۸۱۶ لاشه رسیده است.

قابل ذکر است تاکنون ۱۳ گونه از انواع پرندگان مهاجرآبزی دچار تلفات شدند که همانند سال گذشته بیشترین میزان مرگ و میر مربوط به چنگر و فلامینگو است.

مرغابی‌ها، کشیم و کاکایی ها از دیگر گونه های درگیر در این رخ داد هستند.

*تلف شدن ۴۰هزار پرنده سال گذشته

دکتر سیدبهمن نقیبی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در این‌باره در گفت‌وگو با فارس با اعلام اینکه علت تلفات پرندگان باتوجه به ازمایش‌های انجام شده، بوتولیسم اعلام شده است، اظهار کرد: باتوجه به وسعت بیش از ۶۸هزار هکتاری تالاب، بحث نشست اب باید تمهیدات لازم در ارتباط با احیای تالاب صورت گیرد که نیازمند وار طولانی‌مدتی است.

وی افزود: سال گذشته ۴۰هزار پرنده براثر بوتولیسم تلف شدند.

*راهکارهایی برای احیای میانکاله

 

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: کار جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه‌ها توسط محیط‌بانان در حال انجام است.

وی با اشاره به هماهنگی خوب بین محیط‌بانان و ماموران دامپزشکی، افزود: با توجه به تشخیص علت تلفات پرندگان باید اقدامات موثر برای پیشگیری از این موضوع در دستور کار قرار گیرد‌.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: در ارتباط با چرخش آب در تالاب، براساس مصوبه شورای مدیریت بحران هماهنگی لازم برای انتقال هزار و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب از سد گلورد و بخشی از تجن برای احیا و نجات میانکاله در دستور کار قرار گیرد.

 

 

 /۸۶۰۳۴/ج/ح




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.