پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آبدهی رودخانه‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت ۲۳ درصد افزایش یافت

0

حامد عبداللهی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال آبی امسال (مهر ۹۷ تا شهریور ۹۸) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن شاهد افزایش ۲۳ درصد آورد آب رودخانه‌ها در شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت هستیم.
وی ادامه داد: میزان آبدهی ۲۳ رودخانه دائمی و فصلی از جمله چالوس، سردآبرود، علویکلا ، صلاح الدین کلا ، وازیوار ،‌ توسکاتک ، چلک ، خیرود ، ماشلک ، کرکرودسر، رودبارک ،‌ چالوس و نمک آبرود سه شهرستان در فصل زارعی امسال به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب رسید.

وی تصریح کرد: ذخیره آب سد صلاح الدین کلا(آبیدر) ۲ میلیون مترمکعب و سد ولشت هم ۳ میلیون مترمکعب رسیده است که هر یک از دو سد ۹۵ درصد آبگیری شد. 

عبداللهی خاطر نشان کرد: مقدار بارش نیز از مهر سال گذشته تا آخر شهریور امسال با ۳۸ درصد افزایش به ۸۸۹/۲ میلیمتر در نوشهر ، چالوس و کلاردشت رسید و موجب افزایش تراز آب های زیر زمینی این ۳ شهرستان تا ۱۲ سانتیمتر شد.

مدیر امور منابع آب شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت با اشاره به ضرورت حفاظت از سفره‌های آب‌ زیرزمینی گفت: ۲۴ حلقه چاه غیرمجاز در ۶ ماهه نخست امسال در شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت مسدود و پر شده است.

وی ادامه داد: بیشتر چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده در بخش مرکزی نوشهر و در حوزه خدمات و کشاورزی بودند. 

عبداللهی کنترل اضافه برداشت منابع آبی، اصلاح و تعدیل پروانه‌ها را جزو دیگر اقدام‌های در دست اجرا برای حفاظت از منابع آبی زیرزمینی موجود برشمرد و اضافه کرد: از یک هزار و ۵۰۰ حلقه چاه دارای پروانه در این سه شهرستان یکصد حلقه چاه برای تامین آب آشامیدنی و مابقی در بخش کشاورزی، خدمات و صنعت فعال هستند.

مدیر امور منابع آب شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت از مشخص شدن حد بستر و حریم ۱۵۵ کیلومتر از طول ۵۵۰ کیلومتر ۱۳ رودخانه در شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت  خبر داد و افزود: مابقی رودخانه ها نیز در حال انجام است.

عبدالهی گفت: ۷۰ کیلومتر از ۱۴ رودخانه در شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در چند ماه اخیر بدون خروج مصالح ساماندهی و لایروبی شده است.

وی از اجرای ۷ پروژه شامل ساخت دیوار حفاظتی، تثبیت بستر رودخانه، بند انحرافی، کف بندی به طول یک کیلومتر و با اعتبار ۵ میلیارد تومان خبر داد و اظهارداشت: این پروژه ها در رودخانه های کورکورسر، سردآبرود، کنسرود، کلرودپی و رودخانه چالوس در حال انجام است که تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.   

مساحت کل حوزه آب منطقه‌ای شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت سه هزار و ۹۶۵ کیلومتر مربع است.

۱۲۹۵ / ۱۶۰۲/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.