پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آئين ماه محرم در روستای آتنی

ماه محرم در آتنی باشکوه و عظمت خاصی بر گزار می شود چند روز مانده به ماه محرم از جاهای مختلف هدایا و نذورات (برنج و گوسفند ودیگر اقلام مورد استفاده در این ایام ) در مکان خاصی جمع آوری شده و روز سوم تا ششم ماه محرم به آتنی انتقال می یابد و مردم از نقاط مختلف تاروز هفتم خود به آتنی می رسانند.

0

 

ماه محرم در آتنی باشکوه و عظمت خاصی بر گزار می شود چند روز مانده به ماه محرم از جاهای مختلف هدایا و نذورات (برنج و گوسفند ودیگر اقلام مورد استفاده در این ایام ) در مکان خاصی جمع آوری شده و روز سوم تا ششم ماه محرم به آتنی انتقال می یابد و مردم از نقاط مختلف تاروز هفتم خود به آتنی می رسانند.

 

درتمام ایامی که مراسم در آتنی بر گزار میگردد از عزاداران درمسجد پذیرائی می گردد (صبحانه – ناهار – شام )

 

مراسم های ایام محرم

 

لباس پوشان

در شب هفتم ماه محرم چوب علم را تقریباً به ارتفاع  پنج متر که قدمت صد ساله دارد را باذکر صلوات وارد مسجد یا تکیه می نمایند و سپس لباس علم را که شامل پارچه ای سبز دوخته شده است روی چوب علم می کشند و تعدادی روسری نذری با ترتیب خاصی در قسمت بالای علم قرار می دهند و علامت پنج تن آل عبا که از برنج میباشد بر روی روسریها نصب مکنند و علم آماده شده و سپس حاضران به آن هدیه می نمایند و با یاد گذشتگان دور علم جمع شده و به عزاداری می پردازند و این آغاز رسمی مراسم عزادار ماه محرم است.

 

مراسم علم گردانی یا علم گردش

 صبح روز هفتم محرم که منتسب است به حضرت ابوالفضل العباس (ع) مراسم علم گردش با حضور اهالی با نوحه خوانی به درب همه منازل اگر چه حضور نداشته باشند می روند و با یادی از آنها و فاتحه ای برای درگذشتگان صاحبخانه قرائت می نمایند. کسانی که حضور دارند با شربت و خرما و اسپند از حاضران پذیرائی می نمایند و مبالغی را به عنوان نذری به پارچه های علم می بندند و افرادی که قربانی نذر داشته باشند در پای علم گوسفند را قربانی کرده و گوشت آن را به مسجد اهدا می کنند و این مراسم با حضور در مزار محل و زیارت اهل قبور پایان می یابد.

 

مراسم دسته روی بعد از ظهر روز هشتم محرم

 اهالی روستای گلخواران با اعلام قبلی به روستای آتنی می آیند اهالی در بیرون محل از آنان استقبال می نمایند.

 

سوال و جواب

چند متر مانده به هم می ایستند و با علم به یکدیگر سلام می دهند و از هر طرف یک نفر جلو می رود و مهمان از واقعه کربلا و امام حسین(ع) و یارانش سوال می کند و میزبان به بند بند سوالات جواب می دهد و سپس فاتحه ای برای در گذشتگان و شهدای کربلا قرائت می نمایند بعد از آن مبالغی را به علم های یکدیگر هدیه می کنند و میزبان پای علم مهمان قربانی کرده و آن را به مهمان تعارف می کند و ادامه مراسم در مسیر حرکت و در داخل مسجد انجام می گیرد. اجرای تمام مراسم به عهده مهمان است و با صرف شام مراسم به پایان می رسد.

 

روز نهم محرم ( تاسوعا )

اهالی روستای آتنی به منظور دسته روی به روستای تیلک می روند و اهالی تیلک در بیرون محل به استقبال می آیند و همه اداب دسته روی انجام می گیرد و بعد از آ ن به منزل مرحوم ملا عبدالله شریعتمدار که صاحب کرامت و از خواص می باشد حضور یافته و پس از ادای احترام  و نوحه سرائی به تکیه میروند و بقیه مراسم در داخل تکیه انجام می گیرد و با صرف ناهار مراسم خاتمه می یابد شب عاشورا اهالی روستای آتنی غروب روز نهم محرم به روستای گلخواران می روند و شب عاشورا را مهمان اهالی روستا هستند.

 

شب عاشورا

با شور و حالی وصف ناپذیر با نوحه

 

شب قتل جوانان است امشب وای زینب وای زینب

حسین مهمان طفلان است امشب وای زینب وای زینب

 

به اوج خود می رسد و تمام شب با نوحه سرائی و سینه زنی و مصیبت خوانی ادامه دارد.

 

صبح خوانی

این مراسم قبل از اذان صبح در بیرون مسجد همراه با علم انجام می یابد و با نوحه خوانی بطور سمبلیک از صبح می خواهند که باز نشود تا مصیبت کربلا بر خاندان پیامبر (ص) وارد نشود و تا اذان صبح ادامه دارد. زیارت زیارت عاشورا در صبح عاشورا خوانده می شود روز عاشورا اهالی روستای تیلک به روستای آتنی می آیند و عزاداری روز عاشورا در مسجد آتنی بر گزار می شود و ناهار مهمان آتنیها هستند.

 

شام غریبان

شام غریبان در مزار محل بر گزار میشود و تا اذان مغرب ادامه می یابد و پس از اذان مغرب مراسم عزاداری در آتنی هم به پایان می رسد و ادامه عزاداری را هر کس در محل سکونت خود پی می گیرد.

 

والسلام – عیسی خلیلی آتنی –  مدیر وبلاگ روستای آتنی

 

4boot8h2algb0dcpsns

dpc1jg04d5stw9wbmfd

hh471ujgperl7qmdk2lt

jmbekjl6w52gr3o4f9wq

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.