همگی ما این مثل معروف را شنیده ایم که می گوید معلمی شغل انبیاست اما آیا تا به حال اندیشیدیم که ریشه این جمله معروف چیست و چرا این شغل با جایگاه و رسالت پیامبران مقایسه شده است؟
به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، منطقه مازندران، معلمی شاید تنها حرفه و پیشه ای باشد که به معنای واقعی کلمه رسالتی انبیا گونه را به دوش می کشد اما در مقایسه ای کوتاه بین وظایف پیامبران و انبیای الهی با شغل معلمی به آسانی بیانگر این موضوع است.
پیامبران در تمامی ادوار تاریخ سنگ بنای مبارزه با جهل بودند، آنان مردم را آگاهی داده و از ناراستی و ظلمت به هدایت و نور رهنمون ساخته اند و همواره برای بیداری و ارتقای سطح فرهنگی و علمی جامعه خویش با تمامی مشقات کوشیده اند.
این موضوع در مورد معلم نیز صادق است. طیف وسیع معلمان در هر مقطعی که باشند چنین جایگاهی داشته و با آموزش و پرورش افکار، جامعه را از ظلمت و جهل نجات داده و به سوی رشد هدایت می کنند.
اما وجه دیگر این مثل معروف به نوع و نحوه انتخاب و گزینش انبیای الهی بازمی گردد، پیامبران کسانی بودند که سرآمد جامعه خویش بوده، ذکاوت و دانایی بیشتری نسبت به عوام داشته و به لحاظ خصوصیات انسانی دارای رتبه ممتاز بودند. شرافت، تعهد، صداقت، امانتداری، مهربانی، تواضع، شجاعت، صبوری، گذشت، سخاوت و بسیاری دیگر از ویژگی های بارز بخش از خصوصیات فردی پیامبران و اولیای خداست.
بر این اساس معلمان نیز که جایگاهی هم ردیف انبیای الهی دارند و رسالتی خطیر را عهده دار هستند باید ویژگی های بارز و مهمی نسبت به سایرین داشته و گزینش معلمان باید بر راستای وظیفه حساس آنان تعریف و تنظیم شود.
ویژگی یک معلم خوب چیست؟
یک کارشناس ارشد آموزش ابتدایی معتقد است: اینکه معلم پیر باشد و باتجربه یا جوان باشد و کم سابقه مهم نیست، معلم باید در درجه اول از دانش وافی و کافی در حوزه تدریس برخوردار بوده و به معنای واقعی کلمه در کار خود خِبره باشد.
زهرا اسلام پناه در گفتو گو با ایسنا، منطقه مازندران، علاقه را مهمترین رکن انتخاب شغل معلمی دانست و تاکید کرد: کسی که به این حرفه علاقه نداشته باشد هرگز در شغل معلمی موفق نبوده و نمیتواند دانش آموزانی پوینده، خلاق و آگاه تربیت کند.
وی دیگر خصوصیات یک معلم را صبر و حوصله، پویایی، ذکاوت و خلاقیت بیان کرد و افزود: بروز بودن دانش و سطح آگاهی یک معلم او را بر کار خویش مسلط می کند، مضاف بر اینکه یک معلم باید از توان مدیریتی و کلاسداری بالایی برخوردار باشد.
این کارشناس آموزش ابتدایی با تاکید بر اینکه معلمان باید از بین افراد نخبه دانشگاه ها گزینش شده و هرکسی نباید وارد این شغل شود، گفت: همانند شغل پزشکی که زرنگ ترین دانش آموزان وارد این رشته دانشگاهی می شوند معلمان نیز باید از بین بهترین دانش آموختگان انتخاب شوند زیرا معلم با اساسی ترین وجه انسانی یعنی قوه تعقل سروکار دارد و حساسیت این شغل کمتر از پزشک نیست.
این معلم و مدیر بازنشسته نظام آموزش پرورش با نگاهی به روند تربیتی نسل امروز نسبت به گذشته خاطرنشان کرد: فرزندان امروز نسبت به نسل های گذشته باهوش تر، آگاه تر و خلاق ترند زیرا در دنیای پر از داده و اطلاعات به دنیا آمده و با تکنولوژی آمیخته شده اند پس معلمان این دوره نیز باید دانش و مهارتی فراتر از سنوات پیشین داشته تا بتوانند این دانش آموزان را بهتر آموزش داده و تربیت کنند.
اسلام پناه یکی دیگر از ویژگی بارز معلم را زمان شناس بودن او دانست و اظهار کرد: بیان نکات آموزشی در زمانی کوتاه به نحوی که مطالب مختصر، مفید و با جذابیت به سمع و نظر دانش آموز برسد باید از ویژگی بارز معلمان امروزی باشد زیرا دانش آموز نباید از حضور در کلاس احساس خستگی کند، این موضوع به ویژه در پایه های ابتدایی که حوصله شاگردان به سرعت سر می رود از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
معلمان امروز دانش آموخته رشته معلمی نیستند
یک محقق و پژوهشگرحوزه آموزش از رویکردهایی مانند دانش سرای تربیت معلم و سپاهیان دانش در سنوات گذشته یاد کرد و گفت: در این مراکز و تشکل ها آموزش های بخصوصی برای تربیت افراد داده می شد و معلمان نسل های دیروز عموما از این طرق وارد نظام آموزش و پرورش می شدند که ۸۰ درصد آنان مربیان موفقی بودند.
فریدون شعبانی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به روش کشورهای پیشگام در زمینه آموزش و پرورش برای تربیت معلم اظهار کرد: در این کشورها نیروی انسانی مربوط به هر شغل و گرایشی در همان حوزه آموزش دیده و فارغ التحصیل می شود، بنابراین با علم همان حوزه کاملا آشناست.
در گزینش معلمان باید دقت شود
این پژوهشگرحوزه آموزش با بیان اینکه معلم باید همانند یک پزشک مطالعات بروز داشته و از تکنولوژی عقب نماند خاطرنشان کرد: معلم باید مجهز به ۲ علم آموزش و روانشناسی باشد تا بتواند رفتارهای فردی دانش آموزان را شناخته و آموزش را بر این اصول اجرایی کند.
شعبانی افزود: دانش آموزان طیف مختلفی از استعدادها، افکار و رفتارها هستند که با دسته بندی خصوصیت آنان از قبیل بیش فعال، منزوی، کنجکاو، ناراضی و بیمار باید با روانکاوی از سوی معلم متناسب با استعداد خاص خود تربیت شوند.
وی برگزاری کلاس های ضمن خدمت برای معلمان را گامی ارزنده برای رشد آگاهی معلمان عنوان و تاکید کرد: تا زمانی که گزینش معلمان بدون توجه به خصوصیات بارز یک معلم صورت گیرد و هر شخصی با هر مدرکی وارد حوزه تعلیم و تربیت شود نباید انتظار خروجی مناسب از نظام تعلیم و تربیت داشت.
این پژوهشگرحوزه آموزش با خطیر توصیف کردن برخی مقاطع آموزشی گفت: مقطع ابتدایی و به ویژه پایه اول دبستان و نیز مقطع راهنمایی یا ششم با توجه به قرار گیری دانش آموزان در سنین بحرانی از جمله مراحلی است که در آن باید از معلمان هوشیار و مسلط استفاده شود.
معلم کلاس اول چه خصوصیتی دارد؟
این مربی بازنشسته اداره آموزش و پرورش با بیان خصوصیت معلم کلاس اول بیان کرد: با توجه به اینکه در کلاس اول تمامی حروف زبان و ادبیات فارسی به کودک تدریس شده و دانش آموز خواندن و نوشتن را از این مقطع می آموزد باید مربی این مقطع بسیار توانمند باشد زیرا معلم کلاس اول در واقع بنیانگذار فرهنگ، زبان و ادبیات در اذهان یک نسل است.
شعبانی با بیان اینکه انتخاب معلم برای کلاس اول باید شامل مراحل آموزشی و پایشی باشد، اظهار کرد: معلم پایه اول باید سبک و سنگین شده و مورد آزمون و آزمایش قرا گیرد ضمن اینکه معلمین این کلاس ها باید با ایجاد فضای شاداب آموزشی برای کودکان، اطمینان را به آنان هدیه کنند.
وی نقش کلاس های آموزشی برای اولیاء و معلمان را در پایه اول پر رنگ توصیف کرد و افزود: آموزش و پرورش باید برای معلمان مقاطع اول دبستان و نیز والدین این دانش آموزان کلاس های مهارت افزایی و مشاوره برگزار کرده تا هم اولیاء و هم مربیان همسو با یکدیگر مهیای تربیت فرزندان شوند.
استفاده از تکنولوژی بدون حساب و کتاب
این کارشناس آموزش ابتدایی با ابراز گلایه از دسترسی آسان دانش آموزان به تلفن های همراه در کلاس درس تصریح کرد: در هیج کجای دنیا به همراه داشتن تلفن همراه برای دانش آموزان در کلاس درس پذیرفته نیست و بسیاری از کشورهای پیشرفته در حوزه آموزش و پرورش از ورود این فناوری در کلاس اکیدا خودداری می کنند.
شعبانی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در هر کشور زیربنای توسعه و پیشرفت است، توصیه کرد: چنانچه در زمینه آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت، ناشیانه و غیرحرفه ای برخورد شود پایه های فرهنگی جامعه سست شده و نسل آینده ای پویا و اندیشمند نخواهیم داشت.
گزارش از: نوید ساداتی، خبرنگار ایسنا، منطقه مازندران
همگی ما این مثل معروف را شنیده ایم که می گوید معلمی شغل انبیاست اما آیا تا به حال اندیشیدیم که ریشه این جمله معروف چیست و چرا این شغل با جایگاه و رسالت پیامبران مقایسه شده است؟
به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، منطقه مازندران، معلمی شاید تنها حرفه و پیشه ای باشد که به معنای واقعی کلمه رسالتی انبیا گونه را به دوش می کشد اما در مقایسه ای کوتاه بین وظایف پیامبران و انبیای الهی با شغل معلمی به آسانی بیانگر این موضوع است.
پیامبران در تمامی ادوار تاریخ سنگ بنای مبارزه با جهل بودند، آنان مردم را آگاهی داده و از ناراستی و ظلمت به هدایت و نور رهنمون ساخته اند و همواره برای بیداری و ارتقای سطح فرهنگی و علمی جامعه خویش با تمامی مشقات کوشیده اند.
این موضوع در مورد معلم نیز صادق است. طیف وسیع معلمان در هر مقطعی که باشند چنین جایگاهی داشته و با آموزش و پرورش افکار، جامعه را از ظلمت و جهل نجات داده و به سوی رشد هدایت می کنند.
اما وجه دیگر این مثل معروف به نوع و نحوه انتخاب و گزینش انبیای الهی بازمی گردد، پیامبران کسانی بودند که سرآمد جامعه خویش بوده، ذکاوت و دانایی بیشتری نسبت به عوام داشته و به لحاظ خصوصیات انسانی دارای رتبه ممتاز بودند. شرافت، تعهد، صداقت، امانتداری، مهربانی، تواضع، شجاعت، صبوری، گذشت، سخاوت و بسیاری دیگر از ویژگی های بارز بخش از خصوصیات فردی پیامبران و اولیای خداست.
بر این اساس معلمان نیز که جایگاهی هم ردیف انبیای الهی دارند و رسالتی خطیر را عهده دار هستند باید ویژگی های بارز و مهمی نسبت به سایرین داشته و گزینش معلمان باید بر راستای وظیفه حساس آنان تعریف و تنظیم شود.
ویژگی یک معلم خوب چیست؟
یک کارشناس ارشد آموزش ابتدایی معتقد است: اینکه معلم پیر باشد و باتجربه یا جوان باشد و کم سابقه مهم نیست، معلم باید در درجه اول از دانش وافی و کافی در حوزه تدریس برخوردار بوده و به معنای واقعی کلمه در کار خود خِبره باشد.
زهرا اسلام پناه در گفتو گو با ایسنا، منطقه مازندران، علاقه را مهمترین رکن انتخاب شغل معلمی دانست و تاکید کرد: کسی که به این حرفه علاقه نداشته باشد هرگز در شغل معلمی موفق نبوده و نمیتواند دانش آموزانی پوینده، خلاق و آگاه تربیت کند.
وی دیگر خصوصیات یک معلم را صبر و حوصله، پویایی، ذکاوت و خلاقیت بیان کرد و افزود: بروز بودن دانش و سطح آگاهی یک معلم او را بر کار خویش مسلط می کند، مضاف بر اینکه یک معلم باید از توان مدیریتی و کلاسداری بالایی برخوردار باشد.
این کارشناس آموزش ابتدایی با تاکید بر اینکه معلمان باید از بین افراد نخبه دانشگاه ها گزینش شده و هرکسی نباید وارد این شغل شود، گفت: همانند شغل پزشکی که زرنگ ترین دانش آموزان وارد این رشته دانشگاهی می شوند معلمان نیز باید از بین بهترین دانش آموختگان انتخاب شوند زیرا معلم با اساسی ترین وجه انسانی یعنی قوه تعقل سروکار دارد و حساسیت این شغل کمتر از پزشک نیست.
این معلم و مدیر بازنشسته نظام آموزش پرورش با نگاهی به روند تربیتی نسل امروز نسبت به گذشته خاطرنشان کرد: فرزندان امروز نسبت به نسل های گذشته باهوش تر، آگاه تر و خلاق ترند زیرا در دنیای پر از داده و اطلاعات به دنیا آمده و با تکنولوژی آمیخته شده اند پس معلمان این دوره نیز باید دانش و مهارتی فراتر از سنوات پیشین داشته تا بتوانند این دانش آموزان را بهتر آموزش داده و تربیت کنند.
اسلام پناه یکی دیگر از ویژگی بارز معلم را زمان شناس بودن او دانست و اظهار کرد: بیان نکات آموزشی در زمانی کوتاه به نحوی که مطالب مختصر، مفید و با جذابیت به سمع و نظر دانش آموز برسد باید از ویژگی بارز معلمان امروزی باشد زیرا دانش آموز نباید از حضور در کلاس احساس خستگی کند، این موضوع به ویژه در پایه های ابتدایی که حوصله شاگردان به سرعت سر می رود از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
معلمان امروز دانش آموخته رشته معلمی نیستند
یک محقق و پژوهشگرحوزه آموزش از رویکردهایی مانند دانش سرای تربیت معلم و سپاهیان دانش در سنوات گذشته یاد کرد و گفت: در این مراکز و تشکل ها آموزش های بخصوصی برای تربیت افراد داده می شد و معلمان نسل های دیروز عموما از این طرق وارد نظام آموزش و پرورش می شدند که ۸۰ درصد آنان مربیان موفقی بودند.
فریدون شعبانی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به روش کشورهای پیشگام در زمینه آموزش و پرورش برای تربیت معلم اظهار کرد: در این کشورها نیروی انسانی مربوط به هر شغل و گرایشی در همان حوزه آموزش دیده و فارغ التحصیل می شود، بنابراین با علم همان حوزه کاملا آشناست.
در گزینش معلمان باید دقت شود
این پژوهشگرحوزه آموزش با بیان اینکه معلم باید همانند یک پزشک مطالعات بروز داشته و از تکنولوژی عقب نماند خاطرنشان کرد: معلم باید مجهز به ۲ علم آموزش و روانشناسی باشد تا بتواند رفتارهای فردی دانش آموزان را شناخته و آموزش را بر این اصول اجرایی کند.
شعبانی افزود: دانش آموزان طیف مختلفی از استعدادها، افکار و رفتارها هستند که با دسته بندی خصوصیت آنان از قبیل بیش فعال، منزوی، کنجکاو، ناراضی و بیمار باید با روانکاوی از سوی معلم متناسب با استعداد خاص خود تربیت شوند.
وی برگزاری کلاس های ضمن خدمت برای معلمان را گامی ارزنده برای رشد آگاهی معلمان عنوان و تاکید کرد: تا زمانی که گزینش معلمان بدون توجه به خصوصیات بارز یک معلم صورت گیرد و هر شخصی با هر مدرکی وارد حوزه تعلیم و تربیت شود نباید انتظار خروجی مناسب از نظام تعلیم و تربیت داشت.
این پژوهشگرحوزه آموزش با خطیر توصیف کردن برخی مقاطع آموزشی گفت: مقطع ابتدایی و به ویژه پایه اول دبستان و نیز مقطع راهنمایی یا ششم با توجه به قرار گیری دانش آموزان در سنین بحرانی از جمله مراحلی است که در آن باید از معلمان هوشیار و مسلط استفاده شود.
معلم کلاس اول چه خصوصیتی دارد؟
این مربی بازنشسته اداره آموزش و پرورش با بیان خصوصیت معلم کلاس اول بیان کرد: با توجه به اینکه در کلاس اول تمامی حروف زبان و ادبیات فارسی به کودک تدریس شده و دانش آموز خواندن و نوشتن را از این مقطع می آموزد باید مربی این مقطع بسیار توانمند باشد زیرا معلم کلاس اول در واقع بنیانگذار فرهنگ، زبان و ادبیات در اذهان یک نسل است.
شعبانی با بیان اینکه انتخاب معلم برای کلاس اول باید شامل مراحل آموزشی و پایشی باشد، اظهار کرد: معلم پایه اول باید سبک و سنگین شده و مورد آزمون و آزمایش قرا گیرد ضمن اینکه معلمین این کلاس ها باید با ایجاد فضای شاداب آموزشی برای کودکان، اطمینان را به آنان هدیه کنند.
وی نقش کلاس های آموزشی برای اولیاء و معلمان را در پایه اول پر رنگ توصیف کرد و افزود: آموزش و پرورش باید برای معلمان مقاطع اول دبستان و نیز والدین این دانش آموزان کلاس های مهارت افزایی و مشاوره برگزار کرده تا هم اولیاء و هم مربیان همسو با یکدیگر مهیای تربیت فرزندان شوند.
استفاده از تکنولوژی بدون حساب و کتاب
این کارشناس آموزش ابتدایی با ابراز گلایه از دسترسی آسان دانش آموزان به تلفن های همراه در کلاس درس تصریح کرد: در هیج کجای دنیا به همراه داشتن تلفن همراه برای دانش آموزان در کلاس درس پذیرفته نیست و بسیاری از کشورهای پیشرفته در حوزه آموزش و پرورش از ورود این فناوری در کلاس اکیدا خودداری می کنند.
شعبانی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در هر کشور زیربنای توسعه و پیشرفت است، توصیه کرد: چنانچه در زمینه آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت، ناشیانه و غیرحرفه ای برخورد شود پایه های فرهنگی جامعه سست شده و نسل آینده ای پویا و اندیشمند نخواهیم داشت.
گزارش از: نوید ساداتی، خبرنگار ایسنا، منطقه مازندران