پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۳۱ درصد بودجه مصوب کشاورزان سیل‌زده مازندران جذب شد

0

به گزارش روابط عمومی استانداری، مهدی رازجویان در جلسه بررسی اعتبارات ‌بانک‌های عامل بخش ‌کشاورزی استان گفت که دولت برای جبران خسارت بخش کشاورزی استان در حوادث سیل اخیر ۲۶۴ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد. ‎

وی افزود: در تلاش هستیم با توجه به اینکه کشاورزی قطب اول توسعه در استان می باشد میزان جذب بودجه ی اختصاص یافته بخش کشاورزی را افزایش دهیم به طوری که ۳۱ درصد کنونی می بایست در زودترین بازه ی زمانی ممکن افزایش یابد.

رازجویان با اعلام این که دولت برای پرداخت سود و جریمه تسهییلات دریافتی کشاورزان خسارت دیده هم اعتبار اختصاص داد، افزود: ۱۴ بانک عامل برای کشاورزانی که تسهیلات دریافت کردند اما در حوادث اخیر خسارت دیدند و نتوانستند اقساط وام خود را پرداخت نمایند سود و جریمه آن تحت عنوان استمهال توسط بانک های عامل به کشاورزان پرداخت می گردد.

سیلابی که در آخرین ساعات سال ۹۷ مهمان ناخوانده مناطق مرکزی و شرقی مازندران بود و با تکرار شدن طی روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین مناطقی از غرب استان را هم شست و شو داد ، حدود یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به بخش های مختلف خسارت زد ولی بیشترین آن بر اساس اعلام مسئولان مربوط به بخش کشاورزی بوده است.

عمده خسارت سیلاب به بخش کشاورزی ، زیر آب رفتن مزارع و باغ ها، تخریب مزارع پرورش ماهی ، از بین رفتن خزانه های شالیزاری و تخریب دامداری و مرغداری و تلف شدن ماکیان و دام های سبک و سنگین بوده است که میزان آن حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شد. 
البته بیشتر خسارت بخش کشاورزی ناشی از طغیان رودخانه های مرکزی و شرقی استان از جمله بابلرود ، تلار قائمشهر ، نکارود و تجن ساری بود که حدود ۹۱ هزار هکتار از زمین های زراعی و باغی مناطق شرقی و مرکزی را به زیر آب برد و به انواع کشاورزی برنج ، باغ های کیوی و مرکبات ، توت فرنگی ، گندم ، جو و سویا از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرد. 

سیل و سیلاب در حالی هر چند وقت استان مازندران را در می نوردد که تنها چهار درصد اراضی کشاورزی سیل دیده امسال بیمه بودند و ۹۶ درصد فاقد هرگونه خدمات بیمه بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.