پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۱.۶ میلیون ایرانی تفننی موادمخدر مصرف می‌کنند

0

سردار اسکندر مومنی روز شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در مازندران تعداد معتادان کشور را هم حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

وی با اعلام این که روند مصرف موادمخدر رو به افزایش است، توضیح داد: بررسی آماری نشان می دهد که روند مصرف موادمخدر از دهه ۶۰ به بعد سالانه حدود پنج درصد افزایش داشته است.

سردار مومنی شیوع مصرف مواد مخدر در بین جمعیت ۱۶ تا ۶۵ سال کشور را ۵.۴ درصد اعلام کرد و اظهار داشت : شیوع مصرف مواد مخدر در بین جمعیت دانش آموزی کشور حدود ۲.۱ درصد و دانشجویان نیز ۴.۷ درصد است.

مازندران، پاک‌تر از سایر استان‌ها 

دبیرکل ستاد مبارزه  با موادمخدر وضعیت مازندران را در زمینه مصرف موادمخدر بر خلاف شایعات و گمانه زنی ها پاکتر از سایر استان ها توصیف کرد و گفت: بر اساس آمار شیوع مصرف مواد مخدر در استان مازندران در میان جمعیت ۱۶ تا ۶۵ سال و جمعیت دانش آموزی تا ۵۰ درصد کمتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: شیوع مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان مازندرانی هم حدود ۴.۴ درصد و کمتر از میانگین کشوری است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور از کشف حدود ۷۰۰ تن مواد مخدر در سال جاری تاکنون خبر داد و گفت که این میزان نسبت به سال گذشته حدود ۱۴ درصد افزایش دارد.

وی با اعلام این که ۷۰ درصد از کشفیات مواد مخدر سال جاری از باندهای بزرگ قاچاق این مواد افیونی بوده است، افزود: حدود ۴۰ تن از موادمخدری که در سال جاری کشف شده مرفین و سایر مشتقات است.

سردار مومنی گفت: با وجود افزایش میزان کشفیات مواد مخدر در سال جاری، آمار شهدای مبارزه با مواد مخدر در کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۸۰ درصد کمتر شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اضافه کرد : ۷۵ درصد از کشفیات مواد مخدر در سال جاری مربوط به پنج استان با محوریت مرزهای شرقی بوده است.

طرح های پیشگیرانه اولویت ستاد 

سردار مومنی برنامه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور را در دوره جدید  در کنار اجرای طرح های مقابله، درمان ، اجرای طرح های پیشگیرانه و اجتماعی کردن مبازه با این مواد افیونی در سطح کشور اعلام کرد.

وی گفت : در این راستا طرح یاری گران مبارزه با مواد مخدر با همکاری وزارتخانه های مختلف از جمله آموزش و پرورش در دست انجام است و رویکرد این برنامه نیز بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی ، مذهبی و دینی در امر آگاه سازی  جامعه نسبت به تهدیدات مواد مخدر است.

او افزود: براساس طرح های پژوهشی حدود ۳۰ درصد از جوانانی که مبتلا  به اعتیاد و مصرف موادمخدر شدند، این مواد را یک تا دو بار تجربه کردند و پس از آن در دام اعتیاد گرفتار شدند.

به گفته وی همچنین ۳۰ درصد از این معتادان جوان نیز به دلیل عدم قدرت نه گفتن معتاد شدند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهارداشت : با اجرای طرح یاری گران به دنبال حساس تر کردن جامعه نسبت به تهدیدات مواد مخدر به خصوص نسل جوان هستیم و باید از تمام ظرفیت های موجود فرهنگی و مذهبی در اجرای این برنامه کمک گرفته شود.

وی با اشاره به این که مردم در امر مبارزه با مواد مخدر حاکمیت را مقصر می دانند اضافه کرد : اگرچه حاکمیت باید تمام توان خود را برای جلوگیری از توزیع مواد مخدر در سطح کشور به کار گیرد، ولی مردم و خانواده ها و نهادهای فرهنگی نیز باید  وارد گود میدان مبارزه با این مواد افیونی شوند.

براساس آمار رسمی مازندران حدود ۶۰ هزار معتاد دارد که بیش از ۵۴ هزار نفر از این معتادان در بیش از ۵۴۰ مرکز ترک اعتیاد در حال درمان هستند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.