پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گفتگو با مسئول سوادآموزي اداره آموزش و پرورش چهادانگه

در آستانه هفتم دی ماه، سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) به سراغ آقای یوسف جعفری کارشناس سوادآموزی آموزش و پرورش منطقه چهاردانگه رفتیم، تا از وضعیت سوادآموزی در سطح منطقه گفتگويي با ايشان داشته باشیم.

4

 

در آستانه هفتم دی ماه، سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) به سراغ آقای یوسف جعفری کارشناس سوادآموزی آموزش و پرورش منطقه چهاردانگه رفتیم، تا  از وضعیت سوادآموزی در سطح منطقه گفتگويي با ايشان داشته باشیم.

 

با سلام و خداقوت، لطفاً توضیح مختصری از نهضت سوادآموزی برای مخاطبین ما داشته باشید؟

 

بنده هم خدمت شما، سلام و خسته نباشید عرض می کنم و از زحمات شما که در منطقه زحمت می کشید تقدیر و تشکر دارم.

سوادآموزی فرصت دوم یادگیری برای افرادی است که فرصت اول را از دست داده اند. نهضت سوادآموزی در حال حاضر،  از نظر دوره های تحصیلی تفاوت چشمگیری با سالهای گذشته ایجاد شده، که به دوره های سوادآموزی، تحکیم سواد و دوره انتقال تقسیم می شود.

 

درباره دوره هایی که فرمودید توضیح مختصری بدهید؟

 

دوره سوادآموزی: دوره ای است که به منظور دستیابی افراد بزرگسال به حداقل سواد، طراحی و اجرا می شود. سوادآموزان پس از پایان این دوره توانایی خواندن و نوشتن ، حساب کردن و قرائت قرآن کریم را کسب می کنند.

 

مدت آموزش دوره سوادآموزی 400 ساعت می باشد و سرانه این دوره در نیمه دوم سال 93 به ازای باسوادی هر فرد 630 هزار تومان می باشد.

 

دوره تحکیم سواد: دوره ای است که جهت استمرار و پایداری آموخته ها و کاربردی کردن سواد در زندگی روزمره و عدم رجعت به بی سوادی تدوین گردیده، که مدت آموزش آن نیز 200 ساعت است و سرانه متعلقه  آن نیز به ازای هر فرد 90 هزار تومان می باشد.

 

دوره انتقال ، فرصت ادامه تحصیل را برای کسانی که علاقمند به ادامه تحصیل هستند فراهم می آورد و مدرک برابر پایان دوره ابتدایی دارد. مدت آموزش این دوره 800 ساعت و سرانه آن به ازای هر سوادآموز 750 هزار تومان است.

 

yousof-jafari

 

چه خدماتی در حوزه سوادآموزی در منطقه چهاردانگه انجام شده است؟

 

منطقه چهاردانگه نیز همگام با سایر شهرستانها و دیگر نقاط استان و کشور در جهت رفع بی سوادی و ریشه کنی آن راهکارهای فراوانی را به مرحله اجرا گذاشته تا بتواند نرخ بی سوادی را در سطح منطقه به صفر برساند.

 

طرح هایی همچون: شناسایی و تعیین وضعیت اولیای بی سواد دانش آموزان ، جذب و تحت پوشش قرار دادن اولیای بی سواد شناسایی شده ، فراخوانی آموزش دهنده ها و دعوت از آنها جهت همکاری و آموزش به بی سوادان ، انعقاد توافق نامه با ادارات مستقر در منطقه ، نشر پوستر و پازل تبلیغاتی در سطح منطقه و مدارس جهت تبلیغ و ترویج سوادآموزی

 

درباره اداره هایی که گفتيد، کدام اداره ها و چگونه در امر سوادآموزی دخیل هستند؟

 

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند همه در این فریضه الهی مسئولند، بخشداری منطقه چهاردانگه در شناسایی و تحت پوشش قراردادن بی سوادان با همکاری دهیاران بسیار فعال می باشد.

 

اداره بهزیستی منطقه چهاردانگه نیز با پالایش بی سوادان تحت پوشش این سازمان و در اختیار قرار دادن اسامی افراد آموزش پذیر کمک شایانی به سوادآموزی منطقه کردند.

 

اداره کمیته امداد امام خمینی(ره) کیاسر نیز با دادن مشوق هایی از جمله پاداش نقدی به مددجویان تحت پوشش، بی سوادان را به سمت کلاس های سوادآموزی ترغیب کردند.

 

تفاهم نامه ای با بسیج سازندگی جهت تحت پوشش بردن و آموزش به بی سوادان نیز انجام گرفته است.

 

با توجه به اقداماتی که انجام داده اید چه تعداد افراد در کلاس های سوادآموزی در حال تحصیلند؟

 

در حال حاضر با توجه به حجم ابلاغی و دستورالعمل اداره کل آموزش و پرورش استان در نیمه دوم سال 93 تعداد 120 نفر در غالب 26 کلاس در دوره های سوادآموزی، تحکیم سواد و انتقال در سطح منطقه فعال و در حال آموزش به بی سوادان و کم سوادان گرامی هستند.

 

چه برنامه هایی را در هفته سوادآموزی در دست اقدام دارید؟

 

در آستانه هفتم دی ماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) عناوین برنامه های سی و ششمین سالگرد تاسیس نهضت سواد آموزی به شرح زیر می باشد:

 

برگزاری مراسم سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی با حضور آموزش دهنده گان و فراگیران

 

برگزاری مسابقه فرهنگی از جمله مسابقه انشا نویسی با موضوع فرهنگ، اقتصاد، مدیریت جهادی و مدیریت آب کشور

 

تجلیل از ادارات مشارکت کننده بین بخشی ، مدیران مجتمع و مدارس فعال در عرصه سوادآموزی

 

شرکت جمعی آموزش دهنده گان و فراگیران در مراسم وحدت بخش و عبادی سیاسی نماز جمعه

 

غبار روبی و عطر افشانی مزار شهدا

 

مهمترین مشکلات سوادآموزی منطقه در حال حاضر چیست؟

 

از اهم مشکلات در جذب بی سوادان می توان به مهاجرت افراد بی سواد به شهر ها و عدم حضور در منطقه و نداشتن آدرس دقیق محل سکونت آنان  اشاره کرد. گستردگی و وسعت زیاد منطقه، صعب العبور بودن و دوری از مرکز بخش جهت اعزام آموزش دهنده گان نیز از دیگر مشکلات پیش رو می باشد.

 

و اما مهمترین عامل، عدم تمایل خود فرد بی سواد و نداشتن انگیزه و باور جهت شرکت در کلاس های سوادآموزی می باشد که باید راهکار های مناسب جهت رفع این مشکلات به عمل آید.

 

و سخن آخر …؟

 

مجدداً تقدیر و تشکر می کنم و امیدوارم با انجام فعالیت های مستمر و پیگیری جدی شاهد ریشه کنی بی سوادی در منطقه و استان باشیم.

 

از وقتي كه در اختيار اين پايگاه خبري براي گفتگو قرار داده ايد سپاسگزاريم.

 

 

4 نظرات
  1. موسوی می گوید

    مخلص آقای یوسف جعفری هستیم
    از چهاردانگه نیوز خیلی متسکریم که با ایشون گفت و گو کرد

  2. بچه محل می گوید

    دست مريزاد. ممنون آقاي جعفري. دوست عزيزم.

  3. محمد رضا مردانی کیاسری می گوید

    با سلام واحترام ،خدمت همشهریان عزیزافتخار ماست که این جوانان با شور و شرف در عرصه علم و ادب خدمت می کنند و مارا سرافراز می سازند آقای جعفری همشهری و همکار پرتلاش و سخت کوش ما ست از ایشان کمال تشکر را داریم . انشالله روزی شود که بی سواد ریشه کن شود به امید آن روزها ؟؟؟

  4. امیرحسین جعفری می گوید

    موفقیت روزافزون آقای یوسف جعفری و همه تلاشگران عرصه علم و فرهنگ ایران اسلامی را از ایزد منان مسئلت دارم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.