پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گفتگوي اختصاصي چهاردانگه نيوز با مسئول باشگاه نجوم ساری

عضو هیئت مؤسس باشگاه نجوم ساری، علت انتخاب شهر کیاسر را برای انجام این گشت رصدی زیبایی طبیعتش اعلام نمودند و گفت: کیاسر جاییست که ما می توانیم هم با تلسکوپمان آسمان شهر را ببینیم و هم در روز از این همه زیبایی یک جا بهره ببریم.

0

 

اختصاصي چهاردانگه نيوز: آقای علي احمدی، عضو هیئت مؤسس باشگاه نجوم ساری، در گفتگو با فاطمه اشرف نژاد خبرنگار پايگاه خبري چهاردانگه نیوز در باره فعالیت باشگاه نجوم ساری اینگونه بیان نمود که باشگاه نجوم ساری یک گروه مردم نهاد برای گسترش نجوم در استان مازندران است و امشب به کیاسر آمده تا آسمان شب کیاسر را بسنجیم و ببینیم آیا می شود در آسمان شب کیاسر هم فعالیت جدی نجومی انجام داد یا خیر.

 

Ali-ahmadiآقای احمدی ادامه داد: ما پروژه هایی رو در دست کار داریم تا در کیاسر یک سایت رصدی به کمک شهرداری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایجاد شود و قصد این را داریم تا باشگاه نجوم را در استان گسترش داده و شهرستانهای دیگر را به این کار دعوت نماییم و شاهد این باشیم که کودکان، نوجوانان و جوانهای ما وارد رشته ای شوند که به آن علاقمند هستند و به فعالیت بپردازند.

 

وي همچنین افزود: در استان مازندران مکانهایی وجود دارد که این پتانسیل را داراست تا یک تلسکوپ خوب در آن مستقر گردد و تبدیل به یک سایت نجومی گردد و امنیت داشته باشد تا رصد در آن صورت بگیرد، که این مکان ها به رصدگاه معروفند. می توان برای مثال به رصدخانه آلاشت اشاره نمود که نمونه خوبی از این موضوع می باشد که سالهاست در حال انجام فعالیت است و به عنوان یک مرکز درآمد زا و منطقه توریستی زیبا بدل شده و همچنین فعالیت علمی در رصدخانه آلاشت صورت می گیرد.

 

ایشان تاکید کردند که داشتن یک چنین سایتها و مکانها برای استانمان واقعا ضروریست و امیدواریم که همکاری های لازم در این امر انجام شود تا بتوانیم این رشته را هم مانند دیگر رشته ها به عنوان یک بخش علمی فرهنگی که بعد تحقیقاتی هم دارد گسترش داده و اکوتوریزم ( اکوتوریزم نوری ) را بیشتر فعال نماییم و همچنان بتوانیم پروژه هایی مانند جلوگیری از آلودگی نوری که یک فعالیت زیست محیطی است و در حوزه نجوم قرار می گیرد را انجام دهیم و از زیبایی آسمان شب لذت ببریم. آسمان شب یک طبیعت است همچون درختها، جنگله و رودخانه های طبیعتی که دقیقاً در بالای سرمان قرار دارد و به خاطر استفاده از نور و لامپهایی که رو به آسمان هستن ما از مشاهده آن محرومیم و شهری مثل کیاسر آسمانی فوق العاده زیبا دارد که تنها کافیست 1 کیلومتر از شهر دور شویم تا هدیه ای که خداوند در آسمان برایمان گذاشته را نظاره گر باشیم و لذت ببریم.

 

عضو هیئت مؤسس باشگاه نجوم ساری، علت انتخاب شهر کیاسر را برای انجام این گشت رصدی، زیبایی طبیعتش اعلام نمود و گفت: کیاسر جاییست که ما می توانیم هم با تلسکوپمان آسمان شهر را ببینیم و هم در روز از این همه زیبایی، یک جا بهره ببریم.

 

ایشان ادامه داد: ما از دریاچه الندان بازدید نمودیم که بسیار زیبا بود درختهایی به شکلهای مختلف، کوهستانها، رودخانه ها و آسمان بسیار زیبای شب. ما از مدتی قبل به کیاسر به عنوان یک سایت رصدی نگاه می انداختیم ولی هیچ گاه به طور متمرکز برای قطع سنجی اقدام نشد.

 

بنا به گفته ایشان قطع سنجی تعریفی برای این می باشد که ببینیم آسمان شب چقدر زیبایست و چه مقدار ستاره دارد و چقدر روشن است و چه اجرامی قابل مشاهده در آسمان می باشد. زیرا آسمان فقط ستاره نیست در آسمان اجرام غیر ستاره ای وجود دارد که با تلسکوپ دیده می شوند و تنها در آسمانهای تاریک و مکانهایی که نور شهر مزاحم نیست قابل رویت است. می خواهیم ببینیم در آسمان کیاسر چه مقدار از اين اجرام را می شود دید.

 

ایشان در پایان افزود: امشب ( پنجشنبه 16 مرداد 1393 ) شهاب باران برساوشی می باشد که بزرگترین شهاب باران سال است  این پدیده از ۱۵ تا ۲۸ مرداد رخ می دهد که اوج آن ۲۳ این ماه است.

 

آقاي احمدي، دلیلشان برای انتخاب این شب (شب گذشته) را برای گشت رصدی، شرایط ماه اعلام كرد که این بارش را از نیمه شب قابل مشاهده می سازد و از هم استانی های عزیز دعوت نمود تا ساعتی از نیمه شب به بالای بام رفته و این پدیده زیبا را بعد از ساعت ۲ نیمه شب نظاره گر باشند که میتوان ۷ یا ۸ شهاب را مشاهده کنند. در شرایط ایده آل می تونیم ۷۰ یا ۸۰ شهاب را مشاهده نماییم

 

در اين گشت رصدي ابتدا در پارک کیاسر رصد آماتوری برای علاقه مندان انجام شد که شامل رصد سیاره زحل، مریخ و رصد کره ماه بود و رصد شهاب باران بعد از ۲ نیمه شب در روستای لالا انجام گردید.

 

بسیار سپاسگزارم از اعضای باشگاه نجوم ساری که شهر عزیزمان کیاسر را برای گشت رصدی انتخاب نمودند. با آرزوی موفقيت براي باشگاه نجوم ساري.

فاطمه اشرف نژاد / خبرنگار پايگاه خبري چهاردانگه نیوز

 

…………………………………………………………………………………..

 

چهاردانگه نیوز: بارش شهابی برساوشی یکی از مهم‌ترین بارش‌های شهابی سالیانه است. بیشینهٔ نرخ ساعتی سرسویی این بارش غالباً در حدود ۱۰۰ است. این بارش شهابی از تودهٔ ذرّات برجای‌مانده از دنباله‌دار سوئیفت‌تاتل به وجود می‌آید و معمولاً از ۲۷ام تیر تا سوم شهریور (بیش از یک ماه) فعّال است که بازهٔ زمانی بلندی برای یک بارش شهابی به‌شمار می‌آید.

 

اوج این بارش شهابی معمولاً هرساله در حدود ۲۲ ام مرداد روی‌ می‌دهد. کانون این بارش در صورت فلکی ذات الکرسی و در نزدیکی مرز آن با صورت فلکی برساوش واقع شده‌است، ولی در گذشته که اندازه‌گیری و سنجش دقیق مکان نورباران بارش‌های شهابی میسّر نبود، اخترشناسان مکان کانون این بارش را در برساوش می‌دانستند و به همین دلیل آن را برساوشی نام‌گذاری کردند. به دلیل سنّت پابرجایی نام‌ها در اخترشناسی، این نام نیز همچون بسیاری موارد دیگر تا به امروز حفظ‌ شده و باقی‌ مانده‌ است. / نقل از ویکی پدیا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.