پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گزارش تصویری از یک روز شلوغ در سورت

برای این بازدید از چشمه سورت ما روز جمعه که یک روز تعطیل است را انتخاب کردیم و افزون بر این به خاطر تعطیلات دو سه روزه ای که به مناسبت میلاد امیرالمومنین حضرت علی (ع) بوده باعث شد تا شاهد یک روز شلوغ و پر از گردشگران عمدتاً مسافر از اقصی نقاط ایران باشیم.

1

 

در روز جمعه 11 اردیبهشت 1394 فرصتی دست داد تا بازدیدی از چشمه سورت داشته باشیم. برای این بازدید ما روز جمعه که یک روز تعطیل است را انتخاب کردیم و افزون بر این به خاطر تعطیلات دو سه روزه ای که به مناسبت میلاد امیرالمومنین حضرت علی (ع) بوده باعث شد تا شاهد یک روز شلوغ و پر از گردشگران عمدتاً مسافر از اقصی نقاط ایران باشیم. موضوعی که به محض ورود به سورت از همان فاصله ی دور نمایان بود، حجم زیاد ماشین ها و اتوبوس هایی بود که در پایین محوطه ی چشمه پارک شده بود. مطمئناً با وجود جمعیت زیادی که در این روز تعطیل به سورت آمده بودند سازماندهی و برنامه ریزی برای پارک این خودروها اجتناب ناپذیر بود. به نظر می رسد یکی از اهالی روستای قلعه سر که صاحب قطعه زمینی در پایین محوطه ی چشمه بود به شکل شخصی این مشکل را حل کرده بودند. او با اختصاص دادن بخشی از زمین خود و آماده کردن آن برای پارک خودروها، پارکینک نسبتاً بزرگی را آماده کرده و در کنار آن نیز مغازه ی کوچک جمع و جور درست کرده که تنقلات و خوردنی به همراه چای به مسافران و بازدیدکنندگان می فروختند.

 

بابت پارک هر خودرو سواری و وانت مبلغ سه هزار تومان از مسافرین دریافت می کردند و به ازای آن قبض رسیدی که برای این منظور آماده شده بود به آنها می دادند. مسئول پارکینگ به ما گفت که این پارکینگ به شکل شخصی اداره شده و هیچ ارتباطی با متولی چشمه و مسئولان آن ندارد. وی در ضمن گفت که هنوز مجوز رسمی برای این پارکینگ اخذ نکرده است. این پارکینگ و در کل این مجموعه که خدماتی به مسافران ارائه می دهد به گفته ی مسئول آن از ابتدای سال 94 آغاز شده و هر هفته در روز های پنجشنبه و جمعه فعال می باشد.

 

به گفته یک منبع  غیررسمی حدود 2.5 تا 3 میلیون تومان فقط بابت پارکینگ از مسافران دریافت شده است. مطمئناً اینکه در کنار این موهبت طبیعی خدادادی اهالی روستاهای اطراف درآمدی از آن به دست بیاورند به خودی خود موضوعی مثبت و تاثیر گذار خواهد بود ولی به نظر با برنامه ریزی و حمایت اهالی روستاهای اطراف و دادن مجوز رسمی و نظارت بیشتر بر آن در دراز مدت می تواند منبع درآمد خوب و پایداری برای اهالی شده و در کنار آن هم می توان واحدهای خدماتی دیگری نیز تعبیه کرده تا چند جوان در آن مشغول کار شوند.

 

مسافران و بازدیدکنندگان با پارک کردن خودروهای شخصی خود، به دلیل دشواری مسیر و وضعیت نامناسب راه منتهی به چشمه، چند دستگاه وانت نیسان و تراکتور که توسط چند تن از اهالی روستاهای قلعه سر، اروست و مالخواست تدارک دیده شده، به چشمه برده می شدند. ( کاری که از نظر قانونی خلاف و در صورت بروز حادثه ای ناگوار، عواقب وحشتناکی برای رانندگان و سرنشینان خواهد داشت). شرایط سوار شدن مسافران به شکلی بود که موجب تعجب و حیرت می شد، چون در یک تراکتور و یا وانت نیسان حدود 20 تا 25 نفر سوار می شدند و در شرایطی سخت و با فشردگی به چشمه می رسیدند. ولی با توجه به این که بازدیدکنندگان با سوار شدن در این شرایط هیجان خاصی داشتند و شادی و شعف زیادی تا رسیدن به مقصد از خود نشان می دادند به نظر از این موضوع راضی بودند. کرایه ی هر نفر برای سوار شدن در این وانت ها و تراکتور ها 2 هزار تومان بود که با توجه به حجم زیاد بازدیدکنندگان درآمد خوبی هم از این راه عاید این رانندگان شده بود.

 

 با رسیدن به چشمه، متوجه جمعیت زیاد بازدیدکنندگان شدیم و این که اکثر آنها از اقصی نقاط ایران آمده بودند. چند تن از دوستان که اهل روستای اروست بودند به بازدیدکنندگان در مورد نرفتن در محوطه ی حوضچه ها و قدم نگذاشتن بر روی دیواره های آن هشدار می دادند که این موضوع خیلی حیاتی و مفید فایده بود. اگر چه در بعضی از موارد به دلیل حجم زیاد بازدید کنندگان کارساز نبوده و برخی از بازدید کنندگان بدون توجه به هشدارها در محوطه ی حوضچه ها و دیواره ی آن قدم می زدند. ولی انصافاً با حضور این دوستان آسیب دیواره ی حوزچه های چشمه بسیار کمتر شده بود.

 

  soort-94-2-11-2

پارکینگ آماده شده در پایین محوطه چشمه سورت

 

soort-94-2-11-3

پارکینگ آماده شده در پایین محوطه چشمه سورت

 

soort-94-2-11-4

وانت های نیسان برای جا به جایی مسافرین

 

soort-94-2-11-5

حضور عکاسان حرفه ای برای ثبت تصاویر زیبا از چشمه سورت

 

soort-94-2-11-6

حضور بازدیدکنندگان در محوطه چشمه سورت

 

soort-94-2-11-7

حضور بازدیدکنندگان در محوطه چشمه سورت

 

soort-94-2-11-8

حضور بازدیدکنندگان در محوطه چشمه سورت

 

soort-94-2-11-9

 حضور مسئولان غیر رسمی محافظت از چشمه که به بازدیدکنندگان نسبت به عدم تخریب چشمه هشدار می دادند

 

soort-94-2-11-10

حضور بازدیدکنندگان در محوطه چشمه سورت

 

soort-94-2-11-11

حضور بازدیدکنندگان در محوطه چشمه سورت

 

soort-94-2-11-12

گرفتن عکس سلفی یادگاری  

 

soort-94-2-11-13

 قبض های رسید پارکینگ

 

soort-94-2-11-14

 

soort-94-2-11-15

فروشگاه و مغازه کوچک در کنار پارکینگ

 

 soort-94-2-11-16

 

تهیه گزارش و عکس: علی نظری

 

1 نظر
  1. سید علی عمادی می گوید

    من شنیدم یه همچین چشمه ای توی ترکیه هست که افراد حق ندارن با کفش تو اون منطقه راه برن ولی اینجا با نیسان میرن تا نزدیکی های چشمه و مردم هم تا خود سر چشمه میرن ای کاش یه کم بیشتر به این مسایل هم توجه میشد تا موجب تخریب این منطقه نشیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.