پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کمک  ۶۴۱ میلیارد تومانی به دانشجویان بی بضاعت/ صندق رفاه دانشجویی مستلزم صرف اعتبارات کلان است

0

ایسنا/مازندران معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: پیش‌بینی بودجه سال ۹۸ در صورتی که محقق شود ۶۴۱ میلیارد تومان برای کمک به دانشجویان مستعد کم بضاعت است که از مبلغ فوق ۲۶۱ میلیارد تومان از محل بودجه عمومی دولت تامین می‌شود.

علیرضا صولتی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه با توجه به وضعیت تخصیص ضعیف اعتبارات عمومی که وجود دارد  بعید به نظر می‌رسد که کل مبلغ ۶۴۱ میلیارد تومانی برای کمک به دانشجویان بی بضاعت محقق شود، اظهار کرد: صندوق رفاه دانشجویان در سال ۵۲ با هدف کمک به دانشجویان مستعد وکم بضاعت تشکیل شد و به مرور زمان از سال ۷۴ براساس قوانین بالادستی تکالیف دیگری علاوه بر کمک به دانشجویان مستعد و کم بضاعت بر دوش صندوق رفاه گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: این تکالیف مستلزم صرف اعتبارات کلان در حوزه رفاه دانشجویان بوده که منجر به آن شد صندوق رفاه دانشجویان از خود اتکایی مالی که از اهداف ایجاد کنندگان صندوق بوده است، فاصله بگیرد.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به اینکه در بدو تاسیس صندوق و مطابق قوانین و مقررات قرار بر این بود که سالانه منابع لازم از سوی دولت به این صندوق اختصاص داده شود و به عنوان وام در اختیار دانشجویان مستعد کم بضاعت قرار گیرد، گفت: در سال‌های اخیر و به دلایلی همچون فرسایش خوابگاه‌ها، آشپزخانه دانشگاه‌ها و همچنین افزایش پذیرش دانشجو و کمبود منابع دانشگاه‌ها یک سوم منابع این صندوق به سمت کمک به تجهیز و نوسازی تخصیص داده شد که بازپرداختی ندارد و برگشت‌پذیر نیست.

 صولتی با بیان اینکه منابع و اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان روز به روز محدودتر شده است، افزود: وضعیت تورم کشور و کاهش تخصیص منابع مالی از سوی دولت به دلیل محدودیت‌های اعتباری پیش آمده ناشی از تحریم‌های ناعادلانه نیز به محدودیت‌های این صندوق اضافه شد و منجر به کاهش ارزش دارایی شده است.

وی با اعلام اینکه وامی که به برخی از دانشجویان پرداخت می‌شود ممکن است ۱۰ الی ۱۱ سال طول بکشد تا به صندوق بازگردانده شود، تصریح کرد: این مبلغ بعد از طی این دوره طولانی بازپرداخت ارزش اولیه را ندارد به نحوی که براساس محاسبات صورت گرفته طی هر دوره بازپرداخت ۵۷ درصد ارزش واقعی پول افت خواهد کرد و این امر باعث ضعف اثر بخشی وام‌های صندوق و پاسخگو نبودن به نیازهای واقعی دانشجویان می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به اقداماتی که در دوره جدید تیم مدیریتی صندوق، جهت رفاه حال دانشجویان در دستور کار قرار داده شده است، گفت: در این دوره سعی شد که تکیه صندوق از منابع دولتی برداشته شود و از ظرفیتی که از گذشته در قانون صندوق بوده اما چندان مورد توجه قرار نگرفت بیشتر و بهتر بهره‌برداری شود.

صولتی ادامه داد: ظرفیت استفاده از مشارکت‌ها، خیرین و واقفین از جمله فرصت‌هایی بوده است که در گذشته به دلیل تخصیص مناسب منابع مالی از سوی دولت کمتر به آن توجه شده است و خوشبختانه طی چند ماه اخیر طرح‌های مختلفی در دست مطالعه و کارسازی قرار گرفته است که به زودی از طریق مقام وزارت رونمایی خواهد شد.

وی یادآور شد: با کمک مردم و بخشی از دانش آموختگانی که در گذشته از خدمات صندوق استفاده کرده‌اند، می‌توان باز هم کمک‌های بیشتری به دانشگاه‌ها و به دانشجویان مستعد کم بضاعت که هدف اصلی صندوق رفاه است، ارائه شود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به پیگیری مطالبات سال‌های گذشته از وام‌گیرندگان اظهار کرد: با توجه به اینکه در گذشته اطلاعات وام گیرندگان از قبیل ثبت نام و آدرس دانشجویان آنگونه که باید و شاید انجام نمی‌گرفت و همه اسناد به صورت دستی نوشته می‌شد بنابریان برای وصول مطالبات مشکلاتی وجود داشت که منجر به انباشت آن شده است.

صولتی خاطرنشان کرد: در سال ۹۳ با هماهنگی ثبت احوال مشخصات دانشجویان و کد ملی  آن‌ها گرفته شد و با استفاده از کد ملی، شماره تلفن و آدرس دانشجویان، آن دسته که هنوز وام‌های خود را پرداخت نکرده بودند به کلیه بدهکاران صندوق اطلاع رسانی لازم صورت گرفت که خوشبختانه جامعه هدف ما همراهی و همکاری خوبی داشتند.

وی تصریح کرد: طی سنوات گذشته علی رغم برنامه‌ریزی که برای دریافت مطالبات انجام شده بود وضعیت مطلوب و مطالبات انباشته نداریم و تنها۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان از مطالبات معوق مانده است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم  یادآور شد: به منظور بهره‌مندی نسل جدید از خدمات صندوق به شدت نیازمند همراهی و همکاری دانش آموختگانی هستیم که قبلا از خدمات صندوق بهره‌مند شده که در حال حاضر با بازپرداخت به موقع وام‌های خود ما را در جهت ایجاد عدالت بین نسلی و تامین اعتبارات لازم برای نسل‌های آینده کمک کنند تا عدالت بین نسلی ایجاد شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.