پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کمبود سرویس های بهداشتی در محورهای گردشگرپذیر مازندران!

0

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه سرویس های بهداشتی یکی از امکانات اولیه و اساسی مناطق گردشگری است، گفت: در محورهای گردشگرپذیر مازندران به ویژه جاده کندوان سرویس های بهداشتی کم و نامطلوب است.

سید رضا موسوی از اساتید حوزه گردشگری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌های مناسب و ارائه خدمات متنوع از ضرورت‌های صنعت گردشگری است، اظهار کرد: تدوین طرح جامع گردشگری یا تدوین چشم انداز سند گردشگری متناسب با شرایط از جمله نیازهای ضروری صنعت گردشگری است تا یک گردشگر بتواند در اوقات فراغت خود از جغرافیای طبیعی، تاریخی با طیب خاطر بهره‌مند شود.

*استفاده از روش‌های سنتی منسوخ شده در صنعت گردشگری مازندران

وی، نداشتن برنامه را از مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌ها بر سر راه صنعت گردشگری دانست و گفت: استفاده از روش سنتی مبنی بر تکیه صرف به جذب گردشگر در این صنعت یکی از آسیب‌های جدی این بخش است که متاسفانه روش علمی و اکادمیک چندان در آن دخیل نبوده و این شیوه امروزه منسوخ شده است.

استاد دانشکده میراث فرهنگی و گردشگری نوشهر با بیان اینکه کارشناسان حوزه گردشگری روزهای اینچنینی و حتی بدتر از این را پیش‌بینی می‌کردند، افزود: زمانی که برنامه و هدف در این صنعت وجود نداشته باشد و خدمات مناسب نتوان ارائه داد و تنها هدف این باشد که گردشگری انبوه زیاد شود، عایدی ما از صنعت گردشگری در غرب مازندران تنها پسماند و آسیب های اجتماعی است.

موسوی با ابراز تاسف از اینکه صنعت گردشگری در اغلب شهرهای غرب استان پس از صنعت ساختمان سازی و کشاورزی مورد توجه قرار دارد، تصریح کرد: نداشتن برنامه مدون و عدم تعریف درست از گردشگری از جمله دلایل این امر است.

*خانه مسافر و ویلاها بیشتر مورد پسند گردشگران است

وی ادامه داد: تعداد زیادی  واحدهای اقامتی در قالب هتل و متل ساخته شده است اما در زمان پیک مسافر و غیر آن، خانه مسافرها و ویلاهای استیجاری بیشتر از واحدهای پذیرایی و اقامتی درصد اشغال داشته و خدمات ارائه می ‌دهند، این موضوع نشان دهنده عدم  مطالعه درست است.

استاد گردشگری و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه صنعت گردشگری به سمت گردشگری پایدار با تِم رویدادهای فرهنگی رفته است، تاکید کرد: از این نظر شهرهای غرب مازندران به خصوص مناطق کجور و کلاردشت دارای ظرفیت بسیاری است و به دلیل ویژگی های تاریخی و طبیعی، برگزاری جشن های آئینی که مغایرتی با آموزه های  دینی ندارد می‌تواند در این زمینه کمک بزرگی باشد. 

موسوی با تاکید بر اینکه گردشگر نیازمند دریافت خدمات مناسب است، بیان کرد: با توجه به بحران آب در مناطق فلاتی و به بهانه  خلاصی از کم آبی، عده زیادی در در شمال کشور  صاحب امکانات، زمین و خانه شدند، ترکیب جمعیتی دچار تغییر شده است و به همین باید دانست مهمان چه نیازهایی دارد و با چه هدفی به منطقه می آید.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که تنها عایدی وروذ گردشگران انبوه پسماند باشد، حکایت از آن دارد که جغرافیای زیست ، زیست بوم و جغرافیای طبیعی به خوبی مطالعه نشده است.

استاد دانشکده میراث فرهنگی و گردشگری نوشهر با بیان اینکه شهر چالوس از داشتن پارک مناسب جهت گردشگران بی بهره است، تصریح کرد: تعداد زیادی رستوران و واحدهای پذیرایی در چالوس وجود دارد اما پارک مناسبی برای گردشگران وجود ندارد.

موسوی کمبود سرویس بهداشتی را در جاده کندوان بسیار ناراحت کننده دانست و گفت: متاسفانه سرویس های بهداشتی تنها در رستوران و واحدهای پذیرایی وجود دارد که برای استفاده از آن گردشگران باید مشتری آن واحدها باشند تا از سرویس بهداشتی استفاده کنند که این موضوع  وجهه خوبی ندارد.

*گردشگری مازندران نیازمند طرح و برنامه

استاد گردشگری و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با تاکید بر اینکه توسعه پایدار نیازمند طرح و برنامه است، یادآور شد: زیرساخت‌های ابتدایی در بخش گردشگری وجود دارد اما همه اینها نیازمند پردازش و تقویت است.

موسوی گفت: در کنار تقویت زیرساخت‌ها، راه های دسترسی مناسب و مکان‌های تفریحی  متناسب با نیاز گردشگر از ضروریات است و در این راه جامعه شناسان و روانشناسان می‌توانند کمک کار باشند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، ایجاد زیرساخت های مناسب  و ارائه خدمات در بخش گردشگری و شناخت نیازهای گردشگر یکی از نیازهای اصلی در حوزه صنعت گردشگری است، شمال کشور به خصوص مازندران با بهره مندی از نعمات طبیعی، راه ورود بسیاری از گردشگران را به خودی خود فراهم آورده است اما اینکه متولیان امر تا چه حد توانسته اند دراین راه به توسعه صنعت گردشگری کمک کنند ،جای بحث دارد.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.