پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کشف۶۰ گور دخمه در وستمین / پدیدار شدن گور سربازان زره‌پوش

سرپرست هیئت کاوش گورستان تاریخی وستمین مازندران گفت: پس از حفاری شرکت گاز تا کنون ۶۰ دخمه در منطقه وستمین پدیدار شده که در ۴۸ دخمه حفاری صورت گرفته است.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، عبدالمطلب شریفی در گفتگو با مهر، مهم‌ترین بحث در حفاری را مستندسازی عنوان و اظهار داشت: توافق شده پس از فصل زمستان کاوش دوباره آغاز شود و در حال حاضر تمام اقدامات برای حفاظت انجام‌شده است.

 

وی با اعلام اینکه پس از فصل سرما، اصلی‌ترین مورد در این حفاری تعیین حریم و عرصه است، تصریح کرد: با توجه به شرایط پیش‌بینی می‌شود وسعت سایت ۱۵ هزار هکتار باشد و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به پاک‌سازی کامل آن تأکید دارد و این امر ماه‌ها و حتی شاید سال‌ها به طول می‌انجامد.

 

شریفی همچنین درباره حفاظت اشیای کشف‌شده در حفاری وستمین، افزود: باید مرمت و حفاظت اشیا همچون سفال و فلزات مختلف کشف‌شده در حفاری مورد توجه قرار گیرند.

 

وی بابیان اینکه در بحث اشیای کشف‌شده نیاز به آزمایشگاه داریم، گفت: در زمینه مستندسازی، زمین‌شناسی انجام و در بحث انسان‌شناسی در این گور دخمه‌ها، ۱۴ مورد آن انجام‌شده است.

 

سرپرست هیئت کاوش گورستان وستمین منطقه چهاردانگه کیاسر مازندران در خصوص انگل‌شناسی در این سایت، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال نمونه برداری برای انگل شناسی در منطقه است و هنوز گزارشی از این مورد اعلام نکردند.

 

شریفی در خصوص مطالعات استخوان‌شناسی در این حفاری، افزود: کارشناسان لهستانی مطالعات میدانی بر روی استخوان انسان انجام می‌دهند و اقدامات آزمایشگاهی نیاز به مجوز دارد.

 

وی بابیان اینکه گورستان چندین قرن دوره تدفین دارد، اذعان داشت: دو گورستان دخمه‌ای و چاله تدفین در سایت وستمین وجود دارد که در گورستان دخمه‌ای شیوه تدفین جنینی و در گورستان چاله تدفین به‌صورت طاق‌باز است.

 

شریفی با اشاره به اینکه در گورستان چاله تدفین، بولدوزر سه گور را مشخص کرده که دو گور کاملا از بین رفته و گور یک سرباز در سن ۲۰ تا ۲۲ سال با زره بر تن کشف‌شده است، بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی با هماهنگی یگان حفاظت و نیروی انتظامی، سایت را در همه فصول کاملا تحت پوشش دارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.