پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کاهش میزان برداشت گندم و جو در چهاردانگه

رئیس اداره جهادکشاورزی مازندران گفت: میزان برداشت گندم و جو در مناطق جنوبی استان مازندران به شدت کاهش یافت.

0

 

به گزارش پايگاه خبري چهاردانگه ساري، به نقل از خبرگزاری فارس، بخش چهاردانگه شهرستان ساری با وجود قابلیت‌های متعدد کشاورزی، در تولید و بهره‌وری محصولات با مشکلاتی مواجه است.

 

مجهز نبودن بخش کشاورزی، کمبود منابع آب، نداشتن الگوی مناسب کشت و توجه نکردن مسئولان بالادستی به این وضعیت، از مهم‌ترین مشکلات بخش کشاورزی منطقه چهاردانگه مازندران است که با وجود وسعت مناسب و زمین‌های کشاورزی حاصل‌خیز می‌تواند سهم مهمی در افزایش تولیدات بخش کشاورزی مازندران ارائه کند.

 

ادامه روند فعلی، کشاورزی چهاردانگه را رو به فراموشی می‌برد، هر چند که اکنون نیز بسیاری از جوانان این منطقه برای فعالیت اقتصادی به استان‌های همجوار مراجعه می‌کنند تا جایی که برخی از روستاهای منطقه خالی از سکنه هستند.

 

غلامرضا فتحی مدیر اداره جهادکشاورزی منطقه چهاردانگه ساری در همین ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، مواردی از نقاط ضعف و قوت بخش چهاردانگه را مطرح کرد.

 

فارس: آیا اقداماتی برای توسعه بخش کشاورزی منطقه چهاردانگه انجام شده است؟

برای توسعه کشاورزی این منطقه، 40 استخر آب در مناطق مختلف روستایی احداث و حدود 200 هکتار باغ سیاه ریشه نیز در منطقه ایجاد شد.

با توجه به ظرفیت کشت در منطقه چهاردانگه، تعدادی نهال رایگان نیز در اختیار کشاورزان قرار گرفت که میزان باغ سیاه ریشه در این منطقه را به یک‌هزار و 200 هکتار افزایش دادیم.

 

فارس: با توجه به تسهیلاتی که دولت برای آبیاری قطره‌ای در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد، این تسهیلات به چه تعداد از کشاورزان پرداخت شد؟

در سال‌جاری برای 130 هکتار از زمین‌های کشاورزی تسهیلات آبیاری مکانیزه در نظر گرفته شد که به محض دریافت اعتبارات، اقدامات بعدی انجام می‌شود،برای حدود 70 هکتار از زمین‌های کشاورزی نیز تسهیلات آبیاری مکانیزه پرداخت شد.

 

فارس: شما در بخشی از صحبت‌ها از توزیع نهال در این منطقه صحبت کردید، زمان برداشت محصول از این نهال‌ها مشخص شد؟

نهال‌هایی که از سال گذشته کشت شد، در سال‌جاری نیز به مرحله تولید رسید که کشاورزان برداشت بسیار خوبی داشتند و راضی بودند، میزان تولید از اراضی، بیش از  20 تن در هکتار بود که در برخی از اراضی حتی تا برداشت 40 تن در هکتار نیز گزارش شد.

 

فارس: در حوزه ترویج چه اقداماتی انجام شد؟

کلاس‌های آموزشی کشت، نگهداری و نیز بهره‌برداری مطلوب از اراضی شیبدار برگزار شد، کلاس‌های «آموزش در مزرعه» نیز در حال انجام است و کشاورزان و باغداران در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند، این کلاس‌ها از حدود 12 ماه پیش در سراسر استان و در موضوعات مختلف زراعت و باغداری و دامداری آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

 

فارس: با توجه به ترویج کاشت درختان سیاه ریشه در چهاردانگه آیا احتمال می‌دهید که کاشت گندم و جو از این منطقه به کلی حذف شود؟

از آنجا که گندم و جو محصول استراتژیک برای دولت است، زمین‌هایی که ظرفیت کاشت گندم و جو ندارند به کشت گیاهان سیاه ریشه اختصاص داده می‌شود، زمین‌های شیب‌دار بالای 12 تا 14 درصد برای این امر اختصاص پیدا می‌کند و تلاش داریم که اراضی گندم و جو در منطقه حفظ شود.

 

فارس: آماری از وضعیت کشت گندم و جو در اختیار دارید؟

در اراضی پایین دست این منطقه، میزان برداشت گندم و جو 700 تا یک‌هزار کیلو در هکتار است و در منطقه بالادست میزان برداشت گندم و جو به 500 کیلو در هکتار هم نرسید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.