پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پروژه استحصال آب از “مه” سه هزار تنکابن در دستور کار قرار گرفت

0

ایسنا/مازندران مسئول کار گروه زیر ساخت و عمران قرارگاه پشتیبانی و آبادانی سپاه کربلا مازندران از  یک پروژه بین المللی استحصال آب از مه در تنکابن خبر داد.

روح‌الله نوروزیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه امروزه ۹۰ درصد آب کشور در بخش‌های کشاورزی و ۱۰ درصد آن  برای آب شرب و صنعت استفاده می‌شود، اظهار کرد: کشورمان سالانه حدود ۴۰۰ میلیارد متر مکعب ریزش جوی دارد و با توجه به جدی نگرفتن سازمان آبخیزداری کشور حدود ۱۳۰ میلیارد متر مکعب از آن برداشت شده که از این مقدار آب نیز حدود ۳۰ میلیارد متر مکعب در شبکه آب‌رسانی کشور هدر می‌رود.
 وی تصریح کرد: بنابراین حدود یکصد میلیارد متر مکعب آب برای مصرف باقی می‌ماند که از این مقدار حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب صرف مصارف خانگی و صنعتی بوده و قسمت عمده آن یعنی حدود ۹۰ میلیارد متر مکعب در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.
 مسئول کار گروه زیر ساخت و عمران قرارگاه پشتیبانی و آبادانی سپاه کربلا مازندران با اشاره به اینکه منطقه سه هزار تنکابن مناسب‌ترین مکان برای استحصال آب از مه بوده است، گفت: این منطقه به علت داشتن جنگل بکر و دست نخورده در طرح جنگلداری هیرکانی برای پروژه بین المللی استحصال آب در دستور کار قرار گرفته است.
نوروزیان با بیان اینکه دهستان سه هزار تنکابن دارای ۳۰ روستا بوده است، افزود: منبع اصلی پایداری آب کشاورزی و شرب این روستاها چشمه  و رودخانه‌های دائمی بوده است که می‌تواند امنیت پایدار آب را در مواقع خشکسالی  بر عهده گیرد.
وی در خصوص کشت هیدروپونیک یا کشت بدون خاک خاطرنشان کرد: این کشت بدون خاک بوده و متخصصان مربوطه نیازهای غذایی گیاه را اندازه‌گیری می‌کنند و سپس به جای خاک با استفاده از آبی که به گیاه داده می‌شود، می‌توان نیاز به خاک را منتفی کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.