پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پای حرف مردم؛ انتقال آب دریای خزر به سمنان زیان‌آور است + فیلم

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  ، طرح انتقال آب دریای کاسپین به سمنان از موضوعاتی است که این روزها خیلی بر سر زبان‌ها جاری بوده و علاوه بر اینکه سبب نگرانی بسیاری از مردم این منطقه شده بلکه بسیاری از مردم آن را غیرمنطقی و کارشناسی نشده عنوان می‌کنند.

طرحی که علاوه بر مردم، بسیاری از کارشناسان آن را رد کرده و اذعان دارند که اجرای آن غیراصولی بوده و علاوه بر ایجاد هزینه‌های هنگفت در امور جاری کشور موجب بروز خسارت‌های زیست محیطی فراوانی می‌شود.

البته بسیاری از نمایندگان مردم شهرهای شمالی کشور در مجلس شورای اسلامی با اجرای طرح انتقال آب دریای کاسپین به سمنان مخالفت کرده و کمپین‌های زیادی در راستای مخالفت با آن به راه افتاده است.

خبرگزاری تسنیم در   برای بررسی نقطه نظرات مردم پای حرف شهروندان  ی رفته تا از نزدیک نظر آنها را درباره انتقال آب دریای کاسپین به سمنان جویا شود.

اجرای طرح سبب خشکی رودخانه‌های   می‌شود

یکی از اهالی   در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در بابلسر اظهار داشت: این طرح از پایه و اساس غیراصولی و غیرکارشناسی بوده و با اشکالات زیادی روبه‌رو است.

وی افزود: دریای خزر یک دریاچه بسته است که سال‌ها با پس روی آب مواجه است و اجرای این طرح سبب کاهش حجم آب دریای خزر و خشکی بسیاری از رودخانه‌های   می‌شود.

این شهروند  ی تصریح کرد: برای انتقال آب دریا به سمنان باید از آب‌های دریای آزاد و مناطق جنوبی کشور بهره گرفت زیرا در آن مناطق بستر مناسب برای اجرای این طرح فراهم است.

وی تاکید کرد: دولت با اجرای این طرح هزینه زیادی را متقبل می‌شود و این اقدام اصلا” اصولی نبوده و باید یک اقدام کارشناسی و دقیق برای اجرای طرح انتقال آب به سمنان صورت گیرد.

اجرای طرح برای کل کشور زیان آور است

یکی دیگر از شهروندان  ی با اشاره به اینکه اجرای این طرح کاملا” غیراصولی و غیرمنطقی است، تصریح کرد: با انتقال آب دریای خزر به سمنان اتفاق تلخ خشکی رودخانه زاینده رود و دریاچه ارومیه در   تکرار می‌شود.

وی افزود: اگر از اجرای این طرح جلوگیری نشود در سال‌های نه چندان دور باید هزینه بسیار زیادی برای احیای دریاچه خزر و بسیاری از رودخانه‌های   پرداخت شود که این موضوع نه تنها برای این استان بلکه برای بسیاری از استانهای شمالی و حتی کل کشور زیان آور است.

طرح انتقال آب خزر به سمنان در کارگروه بررسی تأمین آب استان سمنان در سال 84 به تصویب رسید و در پی آن، مصوبه هیئت دولت در سال 89 به وزارت نیرو، ابلاغ شد و سرانجام این طرح در سال 91 به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به‌عنوان مجری ابلاغ شد.

اما این طرح که با هدف نمک‌زدایی و تصفیه 200 میلیون مترمکعب آب از دریای خزر در سال و انتقال آن به شهرهای فلات مرکزی در استان سمنان، برای مصرف شرب و صنعت طراحی شد، در این سال‌ها با محدودیت عدم اخذ مجوز از سوی سازمان محیط زیست روبه‌رو شد که این امر نیز اجرای این طرح را به تاخیر انداخت.

اخیرا رئیس جمهور در سفر استانی خود به استان سمنان اعلام کرد که از نظر دولت مشکلات انتقال آب از شمال ایران به استان سمنان برطرف شده و کارهای مطالعاتی مربوطه نیز انجام شده است و اگر سرمایه‌‌گذاری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکزیت کشور از جمله سمنان اقدام کند، دولت این آمادگی را دارد تا امکانات لازم را در اختیار او قرار دهد.

حال با توجه به اعتراض جمع زیادی از مردم، کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید منتظر ماند تا دید دولت چه راهکاری برای جلب رضایت مردم در نظر خواهد گرفت.

گزارش از هومن رمضانیان

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.