پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پایین آمدن سن اعتیاد در مازندران/ راه‌اندازی مرکز جامع اعتیاد بانوان

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، فرزاد گوهردهی عصر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه مواد مخدر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اعتیاد معضلی جهانی است اگر بناست برای افرادی که گرفتار یا در معرض آن هستند برنامه‌ای اندیشیده شود، باید همه زوایای فردی از قبیل سن، جنس، تحصیلات، وضعیت تعهد و تجرد، محل سکونت افراد مبتلا و در معرض آسیب پرداخته شود.

وی گفت: این عوامل می‌تواند مورد نظر باشد تا برای درمان، کنترل و اقدامات پیشگیرانه  فعالیت‌هایی را انجام داد.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران به اهمیت موضوع مشارکت‌های اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و افزود: بهزیستی در حال انجام طیف گسترده‌ای از اقدامات برای موضوع  اعتیاد است و البته این امر حرکتی جمعی را می‌طلبد.

گوهردهی با بیان اینکه ما در سه حوزه اطلاع‌رسانی و تبلیغات، آموزش و اقدامات مداخله‌ای فعالیت می‌کنیم، به محورهای جلب مشارکت‌های مردمی و اجتماع محور و اقدامات درمانی اشاره کرد و گفت: مهمترین کارها در حوزه اطلاع‌رسانی راه‌اندازی کارزار رسانه‌ای است، با توجه به شرایط کرونا هم فرصت‌هایی برای استفاده از فضای مجازی ایجاد شد‌، تولید محتوا یکی از دیگر موارد مهم در بحث پیشگیری در حوزه اطلاع‌رسانی است.
 
وی با اشاره به اینکه آموزش برای جامعه هدف به دو شکل عمده صورت گرفته  است، یادآور شد: آموزش در خصوص عوارض ناشی از اعتیاد و آموزش مهارت‌های زندگی که هم برای افراد مبتلا و هم برای خانواده‌های آنان انجام می‌شود، برای ۲۰۰ هزار نفر در مازندران در سال گذشته آموزش را طراحی و در فضای مجازی در اختیار آنها قرار دادیم.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران با اشاره به آموزش برای مدیران و کارکنان برای پیشگیری از اعتیاد یادآور شد: تربیت مربی و متخصص در این حوزه از آموزش های مقدماتی تا پیشرفته انجام شده است تا تجربیات آن‌ها در اختیار مردم قرار گیرد، بالغ بر ۳۰۰ نفر از افراد را هدایت کرده و دوره‌های آموزشی برگزار کردیم.

گوهردهی به مداخلات اجتماعی در زمینه اعتیاد اشاره کرد و یادآور شد: خط تلفن ۱۴۸۰ در حوزه اعتیاد و پیشگیری پاسخگوی مردم است، همچنین خط تلفن ۱۲۳، اورژانس اجتماعی و تلفن مشاوره‌ای اعتیاد به شماره ۰۹۶۲۸ نیز برای پاسخگویی به مردم و خدمت رسانی مرتبط با موضوع اعتیاد در اختیار مردم است.

وی در ادامه با اشاره به محور درمانی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های درمانی در حوزه‌های مختلف انجام شده است، یک مرکز دولتی و ۵۹ مرکز سرپایی غیردولتی اعتیاد داریم، در سال گذشته ۵۳ کمپ ترک اعتیاد داشته ایم.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران به راه‌اندازی مرکز جامع اعتیاد اشاره کرد و افزود: ظرفیت این مرکز ۶۰ نفر است، همچنین ۱۳ مرکز کاهش آسیب‌گذاری در استان وجود دارد که در سال ۹۹ خدمت گیرندگان بالغ بر ۲۰ هزار نفر بوده اند.

گوهردهی با اشاره به اینکه ۴۹۲ نفر از افراد متقاضی وام بوده‌اند که بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان بوده است، بیان کرد: بالغ بر ۶۰ درصد اشتغال پایدار انجام شده است‌ و باید در زمینه اشتغال پایدار بیشتر متمرکز شویم.

وی با اشاره به استفاده از مشارکت‌های مردمی خاطر نشان کرد: ۳۸۰ تیم مردمی با ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت استان تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران با اشاره به اینکه ۸ هزار نفر سفیر پیشگیری از اعتیاد در حال فعالیت هستند، بیان کرد: ۲۴۰ موسسه مردم نهاد در حوزه اعتیاد که ۲۵۰۰ نفر عضو دارد فعال بوده تا معضل اعتیاد و مشکلات ناشی از آن را برطرف کنند.

گوهردهی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا مرکز جامع درمان اعتیاد بانوان را راه‌اندازی کنیم، افزود: حدود ۱۰ درصد از معتادان را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی با اعلام اینکه سن اعتیاد در حال نزول است، اظهار کرد: سن شایع اعتیاد در مازندران از ۲۵ تا ۴۰ سال است و ۳۰ درصد افراد از معتادان پس از درمان، بهبودی کامل پیدا می‌کنند و ۷۰ درصد آنها برگشت به اعتیاد دارند باید تلاش کنیم تا در مسیر درمان قرار گیرند و از درمان دور نشوند.

گوهردهی گفت: تمایل افراد به سمت مواد صنعتی بیشتر از سنتی است.

 /۸۶۰۴۱/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.