پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پاسخ به ابهاماتی درباره توقف روند ساخت احداث سد «زارم‌رود» در مازندران/ قطع درختان مسیر علت اصلی توقف پروژه

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، خبرهایی در ارتباط با توقف فعالیت سد «زارم رود» در مرکز مازندران دست به ست شده است، در همین ارتباط گفت‌وگویی انجام دادیم با محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران که به برخی ابهامات موجود درباره این سد پاسخ داده است.

وی در پاسخ به بحث تعطیل شدن فعالیت ساخت سد «زارم رود» و توقف روند ساخت این سد، اظهار کرد: بحث تعطیلی پروژه مطرح نیست.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اعلام اینکه پیمانکار پروژه در طول مسیر نسبت به قطع درخت اقدام کرده که منابع طبیعی با اعلام جرم علیه پیمانکار اقدام به توقف پروژه کرده است،گفت: در حال رایزنی با مدیران منابع طبیعی استان مازندران هستیم.

وی درباره توقف فعالیت پیمانکار، بیان کرد: احداث تونل انحراف و جاده دسترسی جز پیمانش بوده، مجری طرح پیش از قطع درخت مسیر جاده باید نسبت به دریافت مجوزهای لازم از منابع طبیعی اقدام می‌کرد که همین موضوع منجر به واکنش منابع طبیعی شده و ما در حال رایزنی برای مشکلات به وجود آمده هستیم.

یخکشی با اعلام اینکه تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد نسبت به احداث سد دغدغه‌های دارند،گفت: آماده پاسخگویی به این سازمان‌ها هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با این روند ساخت، قابل پیش‌بینی است که این سد طی ۱۵ سال آینده به بهره‌برداری برسد،بیان کرد: در صورت تامین اعتبار به لحاظ اجرایی احداث این سد طی پنج سال به اتمام می‌رسد، مهمترین موضوع بحث تامین مالی است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران در پاسخ به این سوال که بحث منتفی شدن ساخت این سد را به کلی تکذیب می‌کنید، پاسخ داد: مباحثی مطرح شده است که بنده اعلام کردم هر فردی و سازمان در ارتباط با احداث سد دغدغه دارد ما پاسخگو هستیم در کشور تنها ۱۰ نفر در بحث سدسازی تخصص دارند و این افراد احداث سد در این منطقه را تایید کردند.

وی در ارتباط با آهکی بودن بستر سد و اینکه منطقه تاب‌آوری لازم برای نگهداری و ذخیره سازی آب را ندارد، بیان کرد: همه مباحث فنی در احداث سد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس، عملیات احداث سد «زارم رود» رود اردیبهشت ماه سال جاری با دستور ویدئو کنفرانسی حسن روحانی رئیس جمهور وقت کشورمان آغاز شده است.

«زارم رود» چهارمین سد بزرگ مازندران پس از سد شهید رجایی ساری، البرز سوادکوه و گلورد نکا محسوب ‏می‌شود و بر روی زارم‌رود به عنوان سرشاخه اصلی رودخانه تجن در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شرق ‏ساری ساخته می‌شود، برای این سد ظرفیت تنظیمی سالانه ۹۶ میلیون متر مکعب آب در نظر گرفته شده و قرار است ظرف دو سال ساخته شود.‏

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.