پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وقتی پای نقص فنی در میان باشد، تصادف هم می شود

در روزهای گذشته، رانندگانی در تماس با پایگاه خبری چهاردانگه ساری عنوان نمودند بسیاری از کامیون هایی که در این مسیر تردد می کنند و به ویژه کامیون های حمل زباله فاقد معاینه فنی بوده و حتی بعضی از آنها در شب هنگام بدون چراغ و یا با یک چراغ در جاده های تاریک و پیچ در پیچ و کوهستانی کیاسر رفت و آمد می کنند

1

 

اختصاصي پايگاه خبري چهاردانگه ساري: محور ساری به کیاسر تا سه راهی دامغان – سمنان را جاده مرگ می خوانند و در این باره فراوان نوشته و گفته اند. زیرا هر چند روز (و گاهی هر روز) در این جاده تصادف روی داده و تلفات مالی و جانی به همراه دارد. وقتی مردم بدانند که جایی یا رسانه ای حرف و فریادشان را بگوش مسئولان میرساند آن وقت علت این همه تصادف و مرگ و میر یا بهتر بگویم کشت و کشتار مردم روشن تر می شود.

 

در روزهای گذشته، رانندگانی در تماس با پایگاه خبری چهاردانگه ساری عنوان نمودند بسیاری از کامیون هایی که در این مسیر تردد می کنند و به ویژه کامیون های حمل زباله فاقد معاینه فنی بوده و حتی بعضی از آنها در هنگام شب بدون چراغ جلو و یا با یک چراغ در جاده های تاریک و پیچ در پیچ و کوهستانی کیاسر رفت و آمد می کنند. آنها همچنین ابراز داشته اند که همواره ترس از تصادف با این کامیونها و کشته شدن به ذهن ما هجوم می آورد و آرامش ما را بر هم می زند. (شماره پلاک و نوع کامیون در دفتر پایگاه خبری چهاردانگه ساری محفوظ است).

 

zobaleh

 

طبق قانون، بررسی معاینه فنی اتومبیلها به ویژه کامیونها بر عهده پلیس راه می باشد و مردم انتظار دارند در این موضوع که مستقیماً با مال و جانشان ارتباط دارد، سختگیری انجام گرفته و از تردد اتومبیلها و کامیونهایی که معاینه فنی نداشته و بالفطره حادثه آفرین هستند، جلوگیری شود. این امر در بدو کار می تواند به کاهش تصادفات جاده کیاسر کمک کند.

در فصل چهارم آيين ‏نامه راهنمايي و رانندگي مورخ 1384/3/18 مصوب هیئت وزیران در باره معاينه و آزمايش فني وسايل نقليه چنین آمده است:

 

« ماده 43ـ رانندگي با وسيله نقليه‌اي كه برگ معاينه فني معتبر نداشته باشد، ممنوع است. دارندگان وسايل نقليه مكلفند وسايل نقليه خويش را براي انجام معاينه فني در مراكز فني مجاز تعيين شده حاضر و پس از احراز شرايط لازم، برگ يا برچسب معاينه دريافت نمايند. اين گواهي كه مدت اعتبار آن و مشخصات وسيله نقليه در آن درج مي‌شود بايد بر سطـح دروني قسـمت بالاي سمت راست شيشه جلو و يا بر روي پلاك وسيله نقليه، برحسـب اعلام مراجـع مربوط، نصـب يـا قرار داده شود، به نحوي كه براي كنترل مأموران راهنمايي و رانندگي و پليس راه قابل ديدن باشد.
 تبصره ـ در طول مدتي كه برچسب يا برگ معاينه فني اعتبار دارد، در صورت بروز نقص فني، مالك موظف است براي رفع نقص اقدام نمايد. »

 

یادم می آید زمستان سال قبل در هوایی آفتابی در جاده فیروزکوه، گشت پلیس راه خودروی مرا متوقف کرده و مدارک کامل از جمله معاینه فنی و حتی به همراه داشتن زنجیر چرخ را بررسی نمودند که این دقت نظر آنان واقعاً جای سپاسگزاری دارد. حال چرا همان پلیس راه در محور کیاسر کمتر حضور دارد، موضوعی است که نیاز به بررسی و تحلیل جداگانه ای دارد. یقیناً حضور پلیس راه به ویژه در روزهای تعطیل و شب هنگام که محور غیر استاندارد کیاسر به جولانگاه رانندگان قانون گریز و قانون شکن تبدیل میشود، می تواند از قانون شکنی و تصادفات جلوگیری کند.

 

نوشته: عین اله آزموده/ یکی از مدیران چهاردانگه نیوز

 

1 نظر
  1. اصغری می گوید

    این کامیون‌ها به معنی دقیق کلمه حال آدم را بهم می‌زنند به خصوص وقتی نمی‌توانی ازشان پیشی بگیری. آنوقت مجبوری …… زیر لب زمزمه کنی تا از خشم نترکی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.