پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وزش باد اطفای آتش در پناهگاه حیات وحش میانکاله را کند کرد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا و بر اساس گزارشهای محلی وزش باد باعث گسترده شدن سطح آتش سوزی شد که به مسافت سه کیلومترمربع و حدود ۳۰۰ هکتار از پناهگاه حیات وحش میانکاله را در برگرفت و نیروهای محلی برای کمک به محیط بانان وارد کارزار برای خاموش کردن آتش شدند.
براساس این گزارش به دلیل افزایش سطح آتش سوزی و کمبود امکانات و تجهیزات شامل بیل مکانیکی، لودر و سایر تجهیزات محلی احتمال می رود خاموش کردن آن چندین ساعت به طول بینجامد.
اعزام تجهیزات به منطقه
مدیرکل محیط زیست مازندران که فرماندهی نیروها و تجهیزات را در منطقه آتش سوزی بر عهده دارد می گوید: امکانات و تجهیزات مورد نیاز به همراه نیروی انسانی برای تسریع در اطفای آتش سوزی که بیشتر شامل پوشش گیاهی سازیل به عنوان پناهگاه پرندگان مهاجر برای تخم گذاری محسوب می شود، به منطقه اعزام شد.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی عصر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به دلیل وزش باد شدید در منطقه شعاع آتش سوزی در حال گسترش است و خاموش کردن آتش نیز با کندی پیش می رود.
وی اضافه کرد: در هر صورت با تمام امکانات و تجهیزات موجود و بهره گیری از نیروهای محیط زیست و محلی منطقه تلاش می شود تا از گسترش آتش جلوگیری و سطح خسارت نیز مهار شود.
هشدار زودهنگام

افزایش ۴۰ درصدی بارش باران بهاری در مازندران نسبت به مدت مشابه سال قبل و حتی دوره آماری باعث افزایش پوشش گیاهی در عرصه های منابع طبیعی و زیست محیطی این خطه شمال کشور شد که با گرم شدن هوا در چند هفته اخیر یگان حفاظت محیط زیست نسبت به خطر آتش سوزی احتمالی ناشی از خشک شدن این پوشش گیاهی در منطقه به مردم محلی و گردشگران در مناطق زیست محیطی هشدار داد.
حدود ۴۸ ساعت از هشدار زود هنگام محیط زیست در مورد احتمال آتش سوزی و تشویق مردم محلی و گردشگران به پرهیز از ایجاد آتش در این منطقه نگذشته بود که عصر امروز یکی از مهمترین ذخیرگاههای زیست کره جهان که سالانه میزان ۱.۵ میلیون قطعه پرندگان مهاجر با بیش از ۱۵۰ گونه است و دارای درختان وحشی انار و سازیل است به دلیل آنچه که خطای انسانی اعلام شد، آتش گرفت.
در سال گذشته نیز حدود ۳۰۰ هکتار از درختان انار وحشی و سازیل در میانکاله به دلیل خطای انسانی که بعضاً پیش بینی عمدی بودن آن نیز می رفت، براثر آتش سوزی خاکستر شد و در این ارتباط نیز دایره حقوقی محیط زیست شکواییه را در دستگاه قضایی تشکیل داد و با گذشت یکسال از تشکیل این پرونده تاکنون خبری از دستگیری متهم یا متهمان احتمالی این حادثه منتشر نشده است.
شبه جزیره میانکاله با وسعت ۶۰ هزار هکتاری در شرق استان مازندران قرار دارد و تالاب میانکاله یکی از مهمترین زیستگاه موجود در این جزیره است.
۶۹۸۲ / ‏۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.