پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وارداتی که تولید داخلی را به کام مرگ می‌کشاند

0

ایسنا/مازندران عضو هیئت علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: واردات برنج خارجی در بلند مدت فرهنگ غذایی ایجاد کرده و سلیقه غذایی را تغییر می‌دهد و زمانی فاجعه خواهد شد که به عادت مصرفی گرایش پیدا کند بنابراین با ادامه این روند، مرگ صنعت تولید برنج در کشور را شاهد خواهیم بود چراکه این امر برای مافیای برنج سود آور است.

سید مجتبی مجاوریان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه برنج یکی از محصولات مهم مازندران در سفره غذایی مردم و یک محصول استراتژیک است، اظهار کرد: در تجارت برنج حاشیه بازاریابی باعث شده تا کشاورز نتواند دسترنج واقعی خود را دریافت کند.

وی تصریح کرد: امسال با توجه به افزایش تورمی که وجود داشت این حاشیه بیشتر از سال قبل نصیب فعالان بازار شد و در بسیاری از موارد درآمد  کشاورزان کمتر از ۵۰ درصد پرداختی مصرف کننده بوده است.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری خاطرنشان کرد: کشاورز با سختی و زحمت‌هایی که برای تولید برنج می‌کشد، تمام هزینه‌های تولید را پرداخت کرده اما ریسک خشکسالی، آفت و بیماری را به جان می‌خرد و در نهایت به اندازه‌ای درآمد دریافت می‌کند که یک فعال بازار بدون اینکه  شامل ریسکی شود، به دست می‌آورد که این امر می‌تواند عین بی عدالتی است.

مجاوریان با اشاره به اینکه برنج در بازار داخل از نظر کیفی تنوع زیادی دارد و شناخت آن دشوار است، افزود: برنج‌های مرغوب  و نامرغوب با هم ترکیب شده ونشانه‌هایی مثل عطر برنج، کشیدگی، طول و اندازه برنج که به چشم می‌آید را به صورت مصنوع در می‌آورند و با قیمت بالایی به فروش می‌رسد.

وی گفت: این قیمت تا حدی بالا می‌رود که مصرف کنندگان قدرت خرید ندارند و مجبور می‌شوند به سمت برنج‌های ارزان قیمت بروند که این امر موجب شده بازارهای مهمی را در تجارت برنج به داخل کشور از دست دهیم.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری درخصوص تجارت بازار برنج خارجی بیان کرد: توان خرید افراد در بازار داخلی پایین است در حالی که برنج مرغوب نیاز به بازار لوکس دارد یعنی افرادی که در بازار داخل بخواهند برنج را کیلویی ۳۰ هزار تومان خریداری کنند افراد محدودی هستند بنابراین مردم به محصولی که قیمت آن پایین است روی آورده و سود هنگفتی را برای وارد کنندگان برنج فراهم می‌کنند.

بورس کالا مناسب‌ترین راه برای خرید و فروش برنج است

مجاوریان با بیان اینکه دولت و بازار مهمترین عامل در زمینه واردات برنج هستند، تصریح کرد: دولت لازم نیست سیاست‌گذاری کند و مهم‌تر از همه فقط بازار را شفاف کند تا واردات از طریق بورس کالا که بهترین مبادله خرید و فروش است، انجام شود.

وی با اشاره به اینکه رعایت استانداردها در در زمینه واردات برنج ضروری است، یادآور شد: بارها از سوی جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت گفته شد، برنج‌های وارداتی آلوده است و خیلی از مافیای برنج به دنبال سود جویی هستند و همان محصولی که به ایران وارد می شود را نمی‌توان به کشورهای اروپایی فرستاد چراکه مواد شیمیایی و امراض در داخل برنج موجب شده از لحاظ استاندارد بهداشتی خارج شده باشند و متاسفانه این امر در ایران رعایت نمی‌شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.