پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هدیه روزه سری رسم باارزش نیاکان

0

 

چهاردانگه نیوز : چه بگویم از گرمای هوا در این روزها که چقدر مردان دیار  مرا آزار می دهد، ولی بدان که ای گرمای زمین و روزهای بلند سال مردان دیار من از پولاد هم محکم ترند که با این گرما ذوب شوند ، مردان دیار من از جنس ایمان و تقوایند که این روزها را با گرما شدید روزه می گیرند و به کار خود در هوای گرم مشغولند ، مردان دیار من از کوه هم استوارترند و ایمانشان و غیرتشان اجازه نمی دهد که گرمای هوا  بر آن ها غلبه کند و روزه نگیرند و چه بگویم از شیر زنان روستا که پا به پای مردان غیورشان در این روزها روزه می گیرند و به کارهای روزمره خود مشغولند.

 

روزه سری، یکی از رسم با ارزش به  جا مانده از  نیاکانمان در بخش چهاردانگه می باشد. پدران ما از دیر باز برای تقویت روحیه نوجوانان و تشویق آنها برای انجام این واجب الهی به کسانی که  برای نخستین بار به سن تکلیف می‌رسیدند و روزه می‌گرفتند تا زمانی که از جانب بزرگ‌ترها به‌عنوان روزه‌سری هدیه‌ای نگیرند، افطار نمی‌ کردند. معمولاً این هدایا شامل چادر نماز و طلاجات برای دختران، پول و انواع نقره‌جات قدیمی برای پسرا ن بود یادش بخیر هنوز اون روزه سری را به بادگار دارم.

 

این هدیه برای فرد بسیار با ارزش بود و آن را به بهترین شکل ممکن حفظ می کرد و از آن هدیه همیشه به نیکی یاد می نمودند. چون این هدیه در پاداش به یک امر واجب داده می شد. خوب است این رسم همچنان باقی بماند و اولین روزه فرزندانمان در خاطر آن ها به شیرینی بر یاد بماند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.