پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نوشهر، شهری توریستی اما بی‌بهره از درآمد آن

0

رئیس شورای بخش مرکزی نوشهر گفت: بخش مرکزی نوشهر درآمد زیادی دارد اما سازمان همیاری‌ها به بهانه توریستی بودن منطقه و این که بخشی از ساخت و سازها در خارج از بافت صورت می‌گیرد، درآمدها را به حساب خود واریز می‌کند که نفعی به حال منطقه ندارد.

علی نائیج در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: نیاز است بخشی از این درآمد جهت ساخت کارخانه و یا واحدهای تولیدی بزرگ برای اشتغال جوانان منطقه صرف شود تا بیکاری تا این اندازه در بخش مرکزی نوشهر بیداد نکند.

وی با بیان این‌که تعامل بین شوراها، توسعه و عمران روستاها را در پی دارد، اظهار کرد: در این میان نگاه ویژه نماینده مجلس و فرماندار می‌تواند نقش مهمی در رفع مشکلات منطقه به خصوص بخش مرکزی نوشهر داشته باشد.

نائیج،  آموزش اعضا شورای روستاها را از ضرورت‌ها دانست و یادآور شد: شوراها هرچه به قوانین آگاه تر و به مسائل روزمره و آئین‌نامه‌ها آشناتر باشند به طور قطع کار کردن برای آنها راحت‌تر خواهد بود و موجب توسعه روستاها می‌شود، اما تنها چیزی که در این میان به آن توجه نمی‌شود آموزش شوراهاست.

نائیج با بیان این که قانون وقف بسیاری از روستاهای بخش مرکزی را درگیر خود کرده است، افزود: سالهای طولانی روستاهای بخش مرکزی نوشهر برای گرفتن سند با این قانون مشکل دارند. در این زمینه پیگیری‌های بسیاری انجام شد اما ثمربخش نبوده است. امید است با پیگیری نمایندگان مجلس و فرماندار این مشکل برطرف شود.

وی اضافه کرد: دیوان عدالت اداری اخیرا رای هایی را صادر کرده که دست شوراها و دهیاران را برای تصویب بودجه بسته است؛ بر اساس رای دیوان عدالت اداری بیشتر منابع درآمدی که دهیاران و شوراها برای روستاها می توانند داشته باشند، مخالف قانون است. اگر قرار است شوراها خودگردان باشند پس با این محدودیت چگونه قادر هستند بودجه مورد نیاز را تامین کرده و مسائل و مشکلات روستا را برطرف کنند.

نائیج، طرح هادی روستاها را جهت دریافت سند از دیگر مشکلات روستاهای نوشهر عنوان کرد و گفت: بیشتر روستاها مشکل مصوب طرح هادی را دارند؛ باید یک برنامه مدون وجود داشته باشد که براساس آن معیارهای طرح هادی اجرا شود.

 وی رسیدگی به بهداشت و درمان را در جمعیت 52 هزار خانوار بومی و غیر بومی بخش مرکزی نوشهر مهم دانست و یادآور شد: تجهیزات و امکاناتی که داده می‌شود براساس جمعیت 22 هزار خانوار بومی درنظر گرفته شده در حالی که 6 ماه از سال جمعیتی بالغ بر 30 هزار خانوار غیر بومی نیز از امکانات بخش بهره مند می‌شوند.

نائیج با بیان این که بخش مرکزی نوشهر با وجود ظرفیت ها و پتانسیل‌های زیاد  از ابتدایی‌ترین مشکلات رنج می‌برد، خاطرنشان کرد: بسیاری از مدارس این بخش غیراستاندارد بوده و حتی هوشمند سازی نشده است. 
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.