پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نخستین ماه سال آبی جاری ( مهر) در مازندران با کاهش ۴۶ درصدی باران سپری شد

0

رئیس مرکز تحقیقات هواشناسی مازندران گفت: در مهرماه سال جاری به عنوان نخستین ماه از سال زراعی ۹۹-۹۸  به طور میانگین حدود ۷۰.۱ میلیمتر باران در استان بارید که نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان بارش حدود ۴۶ درصد کاهش نشان می دهد.
محمدعلی ملکی عصر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میانگین بارش باران در مهرماه سال گذشته را در این استان ۱۳۰.۳ میلیمتر بیان کرد که نسبت به میانگین بلند مدت نیز این بارش ۲.۳ درصد با کاهش روبرو شد.
 به گفته وی طبق پایش مرکز ملی خشکسالی، استان های مازندران، گیلان و گلستان به ترتیب با ۸۷،۷۰.۱ و ۲۳.۲ بیشترین میانگین بارش مهرماه را در سطح استان های کشور به خود اختصاص دادند. میانگین بارش مهرماه در سطح کشور  حدود ۸.۳ میلمتر  اعلام شد.
افزایش ۴۳ درصدی باران مازندران در سال ۹۸
رئیس مرکز تحقیقات هواشناسی مازندران گفت: در هفت ماهه سال ۹۸ به طور میانگین حدود ۴۴۸ میلیمتر باران در استان بارید که نسبت به مدت مشابه سال قبل میانگین بارش باران حدود ۴۳ درصد بیشتر شد.
ملکی اظهار داشت: علاوه براین بارش باران در هفت ماهه سال جاری در مازندران نسبت به دوره آماری بلند مدت نیز ۱۹ درصد رشد داشته است.
به گفته وی میانگین بارش باران در پاییز سال جاری به عنوان نخستین فصل سال زراعی طبق پایش مرکز ملی خشکسالی هواشناسی به حد نرمال می رسد.
طبق گزارش مرکز ملی پایش خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میزان بارش باران مازندران در سال زراعی ۹۸-۹۷ حدود ۸۵۴ میلی متر و ۳۳۷ میلی متر بیشتر از سال آبی ۹۶-۹۷ بود.

طبق این آمار از لحاظ حجم بارش ها شهرستان عباس آباد با  ثبت یک هزار و ۶۷۶ میلی متر و افزایش ۹۶ درصدی نسبت سال زراعی ۹۷-۹۶ و ۲۸ درصدی نسبت به دوره آماری رتبه اول را در بین ۲۲ شهرستان مازندران به خود اختصاص داد. حجم بارندگی این شهرستان در سال زراعی ۹۷-۹۶ حدود ۸۵۰ و در دوره آماری یک هزار و ۳۰۸ میلی متر بود.

در همین مدت شهرستان نور با ۶۲۱ میلی متر کمترین حجم بارش ها را در سال زراعی گذشته در بین شهرستان های مازندران داشت.استان مازندران بر اساس خصوصیات دما ، بارش و توپوگرافی دارای دو نوع آب و هوای معتدل خزری و آب و هوای کوهستانی است.

 آب و هوای معتدل خزری جلگه های غربی و مرکزی استان تا کوهپایه های شمالی البرز را شامل می شود که در آن به دلیل کمی فاصله کوهستان و دریا رطوبت تجمع یافته و به بارش های قابل ملاحظه و دمای معتدل می انجامد. میانگین بارندگی سالیانه در نوار ساحلی مازندران حدود یکهزار میلی متر است که از غرب به شرق کاهش می یابد.

آب و هوای کوهستانی مازندران از دو نوع معتدل در دامنه های البرز تا سرد در قلل و ارتفاعات بالاتر از سه هزار متر متغیر است.کاهش میزان بارندگی سالیانه ، کاهش متوسط درجه حرارت ماهانه ، زمستان های سرد همراه با یخبندان های طولانی و تابستان های کوتاه از ویژگی های مناطق کوهستانی مازندران است.

قرارگیری مازندران در حاشیه دریای خزر سبب شده است تا این استان در طول سال از آب و هوایی همسایگانی چون سرزمین سیبری ، دریای مدیترانه و دریای خزر و فلات مرکزی ایران متاثر شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.