پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

میانگین سنی بیماران بستری کرونایی در بابل ۵۸ سال است

0

به گزارش خبرنگار مهر، حسینعلی نیک بخت بعدازظهر چهارشنبه در حاشیه کارگروه اپیدمیولوژی و آمار معاونت بهداشتی به گزارش ردیابی تماس بیماران مشکوک به کرونا در شهرستان بابل اشاره کرد و گفت: میانگین سن بیماران سرپایی ۴۷.۹ سال و بیماران بستری ۵۸.۷ بوده که نشان می‌دهد میانگین سنی افراد بستری حداقل یک دهه بیشتر از بیماران سرپایی است.

نیک‌بخت با توجه به اینکه برای کنترل بیماری و مهار اپیدمی در جامعه و شهرستان تنها راهکار اساسی، مهم و کاربردی کاهش میزان تماس مؤثر بیماران با افراد سالم در جامعه است، گفت: اگر فردی آلوده شود به‌طور متوسط ۱۲ روز می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند و از طرفی هم اگر جامعه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکند یک فرد در این مدت می‌تواند ۱۴ تماس مؤثر داشته باشد و در هر تماس این احتمال وجود دارد که فرد جدیدی مبتلابه بیماری شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم ردیابی کاهش میزان تماس مؤثر در جامعه هست، گفت: تجربه سایر کشورهایی که در کنترل بیماری موفق بودند نشان می‌دهد که برای مقابله با اپیدمی کووید -۱۹ هدف اصلی، قطع زنجیره انتقال می‌باشد که بیماریابی فعال و ایزولاسیون، پی گیری موارد تماس و قرنطینه و انجام تست به میزان کافی و ارائه مراقبت‌های بالینی مناسب است.

عضوکارگروه اپیدمیولوژی و آمار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: چهار استراتژی اصلی که اخیراً توسط معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان شد نیز تأکیدی بر ردیابی تماس در جامعه است. این موارد شامل؛ تشدید پروتکل‌های بهداشتی، انجام تست (آزمایش) فراوان، ایزوله کردن (جداسازی) بیماران و آموزش و اطلاع‌رسانی است.

ردیابی تماساس با بیماران کرونایی

نیک‌بخت تصریح کرد: در بحث ردیابی تماس با بیماران در شهرستان بابل، واحد بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی به‌طور روزانه لیست خطی بیماران بستری، سرپایی و موارد تست مثبت را از بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز ۱۶ ساعته و … گرفته و بر اساس مشخصات و آدرس در اختیار مراکز بهداشتی درمانی جهت پی گیری درمان و مراقبت، ردیابی تماس در افراد تماس نزدیک با این بیمار، آموزش و نظارت بر قرنطینه قرار می‌گیرند.

مدیر برنامه پیشگیری و کنترل اپیدمی کووید -۱۹ معاونت بهداشتی با اشاره به اینکه در این مرحله از ۲۹۴ نفر ۱۶۴ نفر ساکن روستا و مابقی شهر بودند، اذعان داشت: یکی از شاخص‌های خوب، شناسایی سریع بیماران جهت کاهش تماس مؤثر در جامعه است و مدت زمان شروع علائم تا دریافت درمان اگر چه در فروردین ماه بیش از شش روز بوده اما در این مرحله به حدود متوسط دو روز کاهش یافته و حدود ۵۰ درصد بیماران کمتر از یک روز در حال حاضر شناسایی می‌شوند.

نیک بخت بیان داشت: حدود یک سوم افراد اعلام کردند که به طور قطعی با یک بیمار دچار علائم تنفسی، تماس نزدیک داشتند و این تماس نزدیک در حدود نیمی در خانواده و تا حدود یک سوم در محل کار و شرکت در مراسمات و اجتماعات نیز در رده‌های بعدی قرار داشتند.

نیک بخت اظهار داشت: آنچه که زنگ خطر است عدم پایبندی ۶۵ درصد از افراد بیمار به قرنطینه خانگی دو هفته‌ای است، اگر چه این مقدار ۸۰ درصد بوده و در ماه اخیر بهتر شده، ولی با حد مطلوب و شرایط کنترل بیماری در جامعه فاصله داریم در این زمینه علاوه بر آموزش باید فرهنگ سازی و حمایت‌های اجتماعی و روانی صورت گیرد که همکاری‌های بین بخشی را می‌طلبد.

نیک‌بخت ادامه و گفت: بازارچه‌های محلی، مراسمات و حضور در مراکز خدماتی قابل توجه بوده که آموزش، فرهنگ سازی و نظارت بیشتر را می‌طلبد.

وی بیان داشت: نتایج این ردیابی نشان داد به طور متوسط هر کدام از بیماران با حداقل ۳ نفر تماس نزدیک داشتند و در این میان باعث ابتلاء ۵۰ نفر جدید شدند که از این موارد در ۴۸ مورد در خانواده بود بنابراین خانواده به عنوان یک کانون مهم انتشار بیماری باید مد نظر جهت آموزش و فرهنگ سازی قرار گیرد.

کد خبر 5048430
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.