پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مصرف کنسانتره سبب افزایش بازده و کیفیت محصولاتی دامی می شود

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، طهمورث قاسم نژاد گفت: به منظور ارتقاء دانش و مهارت دامداران، دو دوره کلاس آموزشی ترویجی تغذیه گاو شیری در مرکز جهاد کشاورزی کیاسر از توابع چهاردانگه و در روستای محمدآباد از توابع مرکز جهاد کشاورزی شهید خاکزاد رستمی فریم شهرستان ساری برگزار شد.

 

وی با بیان اینکه خوراک دام دارای دو منشا حیوانی و گیاهی می باشد، افزود: منشا گیاهی مانند انواع گیاهان سبز، جو و ذرت و حیوانی مانند پودر ماهی، پودر گوشت و پودر استخوان است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با تاکید بر اینکه در سطح یک گاوداری تحریک و ترغیب گاوها به مصرف خوراک بیشتر، کلید موفقیت دامدار محسوب می شود و راندمان تولید مانند تولید شیر را افزایش می دهد، گفت: تغذیه گاوهای شیری حدود ۷۰ درصد هزینه های یک دامداری را در بر می گیرد.

 

قاسم نژاد خاطرنشان کرد: کاه به عنوان یک ماده خوراکی در تغذیه دام استفاده می شود اما باید توجه کرد که کاه ارزش غذایی پایینی دارد و تنها زمانی می تواند مفید و موثر واقع شود که با سایر علوفه ها همراه باشد و در حال حاضر با انجام عملیات شیمیایی غنی سازی بر روی کاه، کیفیت و قابلیت هضم این علوفه را افزایش می دهند.

 

وی با بیان اینکه مصرف کنسانتره سبب افزایش بازده و بالا رفتن کیفیت محصولاتی دامی از قبیل شیر و گوشت می شود گفت: باید تا زمانی میزان کنسانتره را افزایش داد که میزان شیردهی دام نیز به همان نسبت افزایش یابد.

 

طهمورث قاسم نژاد همچنین گفت: بیماری لمپی اسکی یک نوع ویروس است که از طریق کشور عراق وارد ایران شده و مهمترین علائم این بیماری در دام ها، برآمدگی پوست می باشد.

 

وی با بیان اینکه این بیماری از طریق گزش حشرات بوجود می آید،گفت: این بیماری مخصوص گاو و در دام های آبستن بیشتر بوده و تا ۲۰ درصد سبب مرگ و میر در دام می شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری اظهار کرد: تنها راه پیشگیری از مبتلا شدن دام ها به این بیماری، واکسیناسیون دام می باشد.

 

قاسم نژاد ادامه داد: این بیماری ابتدا با برآمده شدن نقاطی از پوست بدن دام شروع شده و سپس در حالت پیشرفته به صورت تاول بروز پیدا می کند.

 

وی درباره عامل بیماری هاری در دام ها گفت: این بیماری یک ویروس است که شامل هاری آرام و هاری خشمگین است و علایم بارز این بیماری به صورت ترشحات کشدار از کناره دهان حیوان، خارج شدن حیوان از حالت عادی خود، حساسیت به نور و مشکل در بلعیدن آب مشاهده می شود. 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با بیان اینکه راه های تشخیص این بیماری به صورت نشانه های ظاهری و نمونه برداری از مغز و نخاع به صورت آزمایشگاهی می باشد،  افزود: تنها راه درمان این بیماری پیشگیری از وقوع این بیماری از طریق تزریق واکسن های هاری است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.