پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مصرف پتاسیم،مقاومت گندم را در برابر کم آبی و آفات افزایش می دهد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری گفت: مصرف پتاسیم مقاومت گندم را در برابر کم آبی، آفات و بیماری ها افزایش می دهد.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، طهمورث قاسم نژاد با اشاره به برگزاری کلاس آموزشی ترویجی بهزراعی گندم (تغذیه گیاهی و مصرف بهینه کود) در مرکز جهاد کشاورزی چهاردانگه شهرستان ساری در خصوص مصرف کودهای شیمیایی گفت: میزان مصرف کودهای شیمیایی بسته به نوع خاک، آب و هوا، زراعت قبلی، میزان و کیفیت آب و واریته گندم متفاوت است.

 

وی با بیان اینکه توصیه فنی برای هر مزرعه پس از انجام تجزیه خاک و تعیین عناصر غذایی موجود و میزان قابل دسترس بودن آن توسط آزمایشگاه خاک و آب ارائه می‌گردد ادامه داد: در مورد کود ازته، مصرف کود اوره با تقسیط کود به ۲ یا ۳ نوبت بصورت پایه و سرک در مراحل مختلف رشد قابل توصیه است و چنانچه آخرین نوبت مصرف کود ازته در شروع گلدهی گندم باشد، میزان پروتئین دانه افزایش یافته و کیفیت محصول نیز بهتر می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه زمان مصرف کود ازته در تعیین مقدار پروتئین گندم حائز اهمیت است تصریح کرد: دادن کود ازته بعد از گلدهی، کیفیت محصول و درصد پروتئین را افزایش می دهد که این کار را می توان با محلول پاشی کود اوره نیز انجام داد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری در رابطه با اثر فسفر روی محصول گندم گفت: فسفر در ساختمان سلولی و در بسیاری از فعالیت های حیاتی گیاه دخالت دارد و باعث تسریع در رشد و رسیدن محصول شده و کیفیت محصول را افزایش می دهد.

 

وی در خصوص اهمیت و اثر پتاسیم بر روی محصول گندم اظهار کرد: پتاسیم در ساختمان گیاه وجود ندارد و وجودش بخاطر ساختن بعضی اسیدهای آمینه ضروری است.

 

قاسم نژاد تصریح کرد: پتاسیم در سنتز و انتقال کربوهیدرات ها و به طور کلی مصرف دی اکسید کربن موثر بوده و برای تشکیل دیواره سلول ضروری است، جذب آب توسط ریشه و تعادل جذب عناصر غذایی به پتاسیم نیاز دارد و سبب بالا بردن کیفیت محصول و راندمان فتوسنتز و مقاومت گیاه در برابر بیماری ها می شود.

 

وی افزایش تحمل گیاه به شوری، کم آبی و آفات و بیماری ها، ارتقاء راندمان آبیاری و عمل فتوسنتز، کاهش تنش رطوبتی و افزایش کارآیی تعرق گیاه در شرایط تنش آبی را از اثرات پتاسیم بر روی محصول گندم برشمرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.